Gå til innhold

Resette bios uten jumper?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslagene dere kommer med er jo ikke akkurat enklere enn å flytte jumperen da.

De fleste nyere hovedkort kan resette bios ved hjelp av tastaturet. På mitt Abit K8N Ultra er det 'Insert'-knappen hvis jeg ikke tar helt feil.

Sjekk manualen eller FAQ på hjemmesiden til hovedkortleverandør og se om du ikke finner noe.

Lenke til kommentar

Det korrekte svaret her er vel at det ikke er noe poeng i å ta så hardt i at du ikke får opp BIOS en gang.

Du må gå mer rolig til verks. Still opp f.eks. 4-5 MHz på FSB (HTT) og kjøre stabilitetstester i windows for hver økning.

Nå kan det jo være du lever mer etter kamikaze-OC prinsippet. Skal innrømme at jeg har prøvd det et par ganger selv. :!:

Har samme hk, og skulle også mene at insert fungerer.

Lenke til kommentar

Hva med en vekselbryter (til/til), som art. 12-687 hos Clas Ohlson

Koble den med ledninger til hovedkotets 3 pinner, så kan du bruke bryteren til å skifte mellom keep og reset :D

Bør vel gå an å finne kontakt som passer til avstanden mellom pinnene på hovedkortet også. De minste 3 polete kontaktene på vifter ser jo ikke så gæli ut, men har ikke prøvd om de kan passe.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Minne i CMOS er basert på magnetisme... tar du ut batteriet så dør det som ligger inni...

Samme som RAM på dataen, har du RAM Disk installert tømmes den ved vær omstart

5066609[/snapback]

Og poenget var?

5066619[/snapback]

At alt du har endret i BIOS... f.eks klokking av diverse komponenter forsvinner...

BIOS sine instillinger går til default... endringer i BIOS lagres i CMOS

Lenke til kommentar

Det er jo det han vil skal skje også da. :roll:

Alle som har svart her vet det.

I tillegg så er det vel ikke helt riktig at det basert på magnetisme. Er vel transistorer og kondensatorer stort sett. Strøm og spenning og alt det der. Harddisker er basert på magnetisme. :)

Lenke til kommentar

Faller litt utenfor temaet her.

Harddisker fungerer ved at plater av aluminium med et spesielt belegg blir magnetisert av et syltynt såkalt lese/skrivehode. Platene trenger ikke strøm for å holde seg magnetisert. Akkurat som kjøleskapsmagneter for å sette det på spissen.

Minne slik som RAM i PCer trenger strøm for at kondensatorene skal kunne holde på elektronene som angir 1'ere. RAM må oppdateres utallige ganger per sekund for ikke å miste dataene som er lagret.

Slike billigere kameraer som du har kjøpt et av er nok basert på en form for CMOS minne som trenger strøm for å lagre ting over tid. Dyrere kameraer og f.eks. MP3-spillere benytter flash-minne som lagrer data uten koninuerlig strømtilførsel.

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Når jeg har tatt for mye i, og dataen ikke vil starte så jeg kan komme meg til biosen, kan jeg holde inne en av de to tastene og trykke på power-knappen.

Da starter den, og det kommer en liknende beskjed: "... CMOS has been reset. F1 to continue or DEL to..."

Så da funker det som vanlig igjen og jeg kan gå i bios og stille som jeg vil igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...