Gå til innhold

17" TFT - noen erfaringer?

qdos

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en 17" TFT-skjerm, men har ikke helt bestemt meg. Hardware.no anbefaler to stykker; Hansol H711 og Hyundai ImageQuest L70A.

Hyundaien er billigere og har DVI og USB-hub, noe Hansolen ikke har. Til tross for dette ser det nesten ut som om den som har testet skjermene foretrekker Hansolen, da Hyundaien nærmest bare blir nevnt i en bisetning.

Er det noen som har prøvd noen av disse skjermene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte Flexi-data da jeg skulle kjøpe min nye LCD-skjerm, fordi jeg bor i Bergen og kunne hente varene på lager der. Siden jeg var usikker på om jeg ville få en skjerm med pixelfeil, kontaktet jeg dem i forkant og spurte hvorvidt det, i et eventuelt tilfelle, lot seg gjøre å bytte denne. Det lot seg ikke gjøre med mindre det var mer enn tre døde pixler på skjermen.

Ettersom jeg ved å hente varene i deres butikklokaler ikke ville ha angrefrist, valgte jeg heller å kjøpe via komplett.no, bare for å være på den sikre siden.. En død pixel er etter min mening en defekt. Når jeg legger oppunder ti tusen kroner i et produkt, så skal det være uten defekter.

Min nmye Eizo L565 var for øvrig fri for døde pixler. Kjempeskjerm!

Rimelige webhotell: www.bkmedia.no

[ Denne Melding var redigert av: bok2 på 2002-08-24 13:04 ]

Lenke til kommentar

Pixelfeil er lite artig når du har kjøpt en skjerm til såpass mange tusener.

Be butikken teste skjermen før de sender den til deg.

Er vel slik at etter standarden så kan en skjerm ha opptil 3 pixelfeil før du har rett å bytte den.

Ring butikken og spør før du slenger inn en ordre. Eizo sin l575 er nok den beste, men koster litt mer.

Jeg kjøpte eizo l365 selv om den kostet 2000 mer en rimeligste 15". Når en skal bruke så mye penger så er det like greit å kjøpe det beste for surt å sitte igjen med en skjerm til 6000 som en småangrer på at en kjøpte.

Dyrt å kjøpe billig...

Lenke til kommentar

Har faktisk begynt å lure på Eizo L575 i stedet for nå... Hva er det med ISO standard 13406-3? Hva aksepteres mht pixelfeil.

Helt enig i at en død pixel=et kjøp man i lengden kommer til å irritere seg over. Er villig til å betale en del mer for å være sikker på å ikke sitte igjen med en død pixel.

Finnes det noen webshoper som aksepterer retur ved en død pixel, og er de villig til å teste skjermen for døde pixler før de sender den?

Lenke til kommentar

Jeg har fått retur nummer av Komplett for skjermen, så jeg tror ikke det er noe stort problem.

Du har jo 14 dagers angrefrist på alt du kjøper over postordre /webshopper. Hvis det er en skadd pixel kan du jo bare returnere den og si at du ikke vil ha varen.

Jeg kjøpte min som demovare og fikk den til 7'500,- med frakt, ellers hadde jeg ikke kjøpt den nå.

Her er tråden min.

Lenke til kommentar

Jeg har fått retur nummer av Komplett for skjermen, så jeg tror ikke det er noe stort problem.

Du har jo 14 dagers angrefrist på alt du kjøper over postordre /webshopper. Hvis det er en skadd pixel kan du jo bare returnere den og si at du ikke vil ha varen.

Jeg kjøpte min som demovare og fikk den til 7'500,- med frakt, ellers hadde jeg ikke kjøpt den nå.

Her er tråden min.

Lenke til kommentar

Men det er jo utrolig enkelt. Du får fire valg alternativer:

[*]Bestilte feil vare.

[*]Vil ikke ha varen.

[*]Produktet mangler deler /ikke komplett produkt.

[*]Produktet var defekt /skadet ved levering.

Men det er nok lurt å uansett sjekke med dem.

En bra skjerm er det ihvertfall.

Og en død pixel er ikke så ille, ikke tre eller fire heller. Men likevel, det er en prinsipp-sak, det skal ikke være skadde pixler.

Lenke til kommentar

En kompis av meg kjøpte en 18" Eizp til 13k hos komplett - den har 1 pixelfeil, men det er ikke returgrunnlag... men 14-dager'n er.

Har gadd ikke stresse (tydligevis ikke så plagsomt).

Har selv 2 LCD skjermer, den ene har nå 2 pixelfeil (slitasje...) men det gjør meg faktisk fint lite.

Lenke til kommentar

Dette blir ikke lett... Hyundai har USB-hub, og koster noen tusen mindre enn Eizo L575. Men Eizo er tross alt Eizo, og spørsmålet er om den er verdt prishoppet.

Begge har DVI. Eizo har bedre kontrast, mens Hyundai har bedre responstid og lysstyrke.

Eizo:

Kontrast: 400:1

Lysstyrke: 230 cd/m2

Responstid: 10 ms (rise), 35 ms (fall) (L465)

Hyundai:

Kontrast: 350:1

Lysstyrke: 250 cd/m2

Responstid: 25 ms

Komplett skriver at alle skjermene de selger følger ISO standard 13406-3 eller bedre, mens det under L565K står at den følger ISO 13406-2. Er -2 bedre enn -3?

Lenke til kommentar

Gå for Eizo sin skjerm. Det lønner seg å kjøpe kvalitet når du handler skjerm. Og den faktiske responstiden til Eizo er 25ms, selv om de oppgir 30ms

Dette ble målt med avansert utstyr av et tysk nettsted. Skal prøve og finne linken

Lenke til kommentar

Jeg så på både Hyundai'n og Hansol'n da jeg tenkte å skaffe meg LCD, så tenkte jeg at det hadde vært fint med en skjerm som hadde det beste fra begge to og det var da jeg oppdaget Eizo'n.

Den har litt bedre innsynsvinkel enn Hansol'n, like mange farger som Hyundai'n og bedre kontrast enn begge to.

Men om den er verdt å betale såpass mye mer for er en vurderingssak.

Hvis man klarer seg med Hyundai'n bør man kjøpe Hyundai'n! Det mener nå jeg! Det er ikke vits å bruke så mye mer penger på en skjerm hvis man ikke må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...