Gå til innhold

Anbefaler dere Win 2003? Nettverksprob. som i XP?

Anbefalte innlegg

Emnefeltet bør endres.

Om Windows 2003 er bra, kommer selvsagt helt an på bruket man har, og da Windows 2003 kommer i flere utgaver, Windows 2003 Server Standard Edition, Enterprise Edition, Datacenter Edition, alle i både 32- og x64-versjoner, samt versjoner for Itanium og High-perf. PC (stoore PCer), samt i tillegg Windows Small Business Server 2003 -- Alle med server som fellesnevner, sier vel dette sitt.

Dette er ikke programvare for menigmann, heller ikke for workstations og ikke i det hele tatt til spillmaskiner.

5065655[/snapback]

At windows 2003 er beregnet for servere er vel ingen begrensing? (isåfall på hvilken måte?) Grunnen til at jeg vurdérer win 2003, er at noen jeg kjenner har anbefalt det. Men før jeg bruker lang tid på en slik prosess, så vil jeg gjerne finne ut om det løser mitt problem.

Vet noen om win 2003 eller win xp finnes i 64-bits-versjoner på norsk?

Jeg bruker Sygate Personal Firewall. Problemet oppstod med Zonealarm også (jeg prøvde 5-6 versjoner).

Nettverksproblemet i XP ble nevnt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...s=programmer.no

De gangene jeg klarer å komme inn i ei nettverksmappe, kan det gå 15-120++ sekund der pcen bare står og venter. Ofte får jeg feilmelding, og prøver jeg igjen så kan det gå. På denne måten kan det fort gå 15 minutt å komme inn i en del undermapper pc pcen som er under 3m fra meg. Her i huset er den en pc som har nesten all harddiskkapasitét, og mye data skal derfor henter derfra. Men det er ekstremt irridérende at ingen pc får tilgang til pcen i nettverket, og pcen har problemer med å få kontakt med andre. Som jeg har sagt, så gjelder det ikke bare denne pcen, men for øyeblikket er det kun den som har XP. Da det var tre pcer med XP for en stund siden, så klarte ingen av dem å finne hverandre. Alle nettverksinnstillinger har vært sjekket n antall ganger. Hadde det vært opptil meg, så skulle jeg kuttet ut alt som heter windows, men desverre så vil andre i familien tviholde på windows. Men spill, f.eks. Age of Empires II, har ingen problemer med å finne hverandre. Selv XP->98 går uten noen som helst problemer. For meg kan det virke som det er svakheter i nettverkskoden til explorer. Og jeg regner med at alle hadde blitt lei av å overføre filer med epost eller minnebrikker på grunn av en feil i systemet? (system? det er vel rettere sagt rot) Slike problemer var det aldri i windows 98 (win 98 hadde også problemer, men ikke slike), jeg skulle gjerne brukt det, men driverene til nye-pcen finnes ikke for eldre windowser enn 2000(som er uaktuellt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at dette er en bug, hvis trådstarter mener dette så vil jeg gjerne se dokumentasjon som beviser det istedet for at du merker et delay, hvis det bare tar lengre tid å komme til nettverkstedene når du skal finne dem så er det nettverket som er dårlig satt opp og ikke noe mer.

Og Windows Server er for bedrifter, ikke hjemmebruk og til enkelt-personer, jeg ser overhodet ikke noe grunn til at du skal bruke Win2003, lisenskostnadene er høyt over bruksområde. Nettverket er nok dårlig satt opp og rettigheter til filer på "serveren" din er også dårlig satt opp, kan hende jeg tar feil, men det virker slik. Hvilke arbeidsgrupper er maskinene i? Mange ganger kan det være problemet.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Mulig dette kan hjelpe: Slow Network Browsing in XP

Fant også dette:

Does your computer slow down when you browse your local area network and connect to other computers that are sharing data? One of the most common causes of this slowdown is a feature of Windows Explorer that looks for scheduled tasks on remote computers. This effort can take some time on some computers and can really slow down your browsing. The window with which you are browsing the network may appear to freeze momentarily, as the system is waiting for a response from the remote computer.

Although this problem is a complex one, the solution is very simple. Instead of having to wait for the remote scheduled tasks, which is useless information to anyone who is not a system administrator remotely configuring scheduled tasks, you can disable this feature.

In order to do this, you will have to hack the System Registry and delete a reference to a key so that this feature will not be loaded. To do this, follow these steps:

1. Open up the Registry Editor by clicking the Start Menu and selecting Run. Then type regedit in the text box and click the OK button.

2. Once the Registry Editor has loaded, expand the HKEY_LOCAL_MACHINE key.

3. Next, expand Software and then Microsoft.

4. Locate Windows and expand that as well.

5. You will want to be editing the main system files, so expand CurrentVersion.

6. Because this feature is a feature of the Windows component known as Explorer, expand the Explorer key.

7. Next, you will want to modify the remote computer settings, so expand the RemoteComputer key and then expand the NameSpace key to show all of the features that are enabled when you browse to a remote computer.

8. In the NameSpace folder you will find two entries. One is "{2227A280-3AEA-1069-A2DE-08002B30309D}" which tells Explorer to show printers shared on the remote machine. The other, "{D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF}," tells Explorer to show remote scheduled tasks. This is the one that you should delete. This can be done by right-clicking the name of the key and selecting Delete.

Tip:

If you have no use for viewing remote shared printers and are really only interested in shared files, consider deleting the printers key, "{2227A280-3AEA-1069-A2DE-08002B30309D}", as well. This will also boost your browsing speed.

Once you have deleted the key, you just need to restart and the changes will be in effect. Now your network computer browsing will be without needless delays

her.

Går ikke god for kvaliteten på de der artiklene. Kom bare opp etter et kjapt google søk.

Og ser ikke problemet med å bytte til server 2003 eller XP x64 edition. Disse er vel så godt som samme systemet er de ikke? Og server 2003 SP1 er nyere enn XP (er vel det både x64 ed. og media center edition 2005 er basert på). Har gang på gang hørt om disse problemene med nettverk i XP, og har også hørt gang på gang at det er mye bedre i server 2003 (og de systemer som er basert på server 2003). Har jo selv og opplevd at 'nettverksbrowsing' i XP er utrolig tregt selv mellom bare 2 maskiner med krysset kabel mellom. Kan jo hende noe av det over kan hjelpe...

Lenke til kommentar

Basus: Det er mulig at du har rett. (ditt siste innlegg) Men det er derfor jeg lurer på om noen kan svare på det. Siden du ikke er sikker, så er det ikke nødvendig å gjenta det der.

dravisher: Jeg takker så meget for ditt forslag, men det hjelpte desverre ingenting.

Lenke til kommentar
Hvordan er nettverket ditt satt opp? Med ip-addresser, subnettmaske, switch, arbeidsgrupper? Kunne hjulpet meg mye, kanskje jeg finner ut hva problemet er.

5069108[/snapback]

Vi kan selvsagt forsøke. Jeg har testet ut en pc med 98 og XP på samtidig, nettverksinntillingene var like. Nettverket fungérte i 98 men ikke i XP.

Egenskaper for TCP/IP:

* Motta IP-adresse automatisk.

* Motta DNS-serveradresse automatisk.

* Automatisk privat IP-adresse.

Slik har vi alltid gjort det her i huset.

IPX/SPX/NetBIOS:

* Internt nettverksnummer: 00000000

Men jeg ser en ting som ikke har ligget der tidligere: "QoS-pakkeplanlegger". Denne kjenner jeg ikke til.

Arbeidsgruppen heter "STORM". Switchen er en 5-port D-Link 10/100 MbPS.

Lenke til kommentar

QoS står for Quality of Service, en tjenste som skal gi bedre pålitelighet ved sending og mottakelse av TCP/IP-pakker i Windows 2000 og nyere OS basert på NT-kjernen.

Hva mener du med automatisk privat IP adresse? Det er jo det samme som å motta automatisk IP-adresse, men men. IPX kan du drite i evt. fjerne, det trenger du ikke hvis du bruker Windows 2000 eller XP. En ting du kan prøve er å gå på Nettverkstilkoblinger og kjør igjennom hjemmenettverksviseren på alle og bruk standard valg som f.eks MSHOME som arbeidsgruppe når du skal velge arbeidsgruppe, det er irriterende, men den nettverksviseren har gjort underverker før.

Lenke til kommentar
QoS står for Quality of Service, en tjenste som skal gi bedre pålitelighet ved sending og mottakelse av TCP/IP-pakker i Windows 2000 og nyere OS basert på NT-kjernen.

Hva mener du med automatisk privat IP adresse? Det er jo det samme som å motta automatisk IP-adresse, men men. IPX kan du drite i evt. fjerne, det trenger du ikke hvis du bruker Windows 2000 eller XP. En ting du kan prøve er å gå på Nettverkstilkoblinger og kjør igjennom hjemmenettverksviseren på alle og bruk standard valg som f.eks MSHOME som arbeidsgruppe når du skal velge arbeidsgruppe, det er irriterende, men den nettverksviseren har gjort underverker før.

5069196[/snapback]

Vel jeg kan selvsagt prøve i morgen. Som sagt har dette problemet oppstått med tre pcer med XP (med forskjellige nettverkskort) og aldri oppstått i 98. Om det er endring til "MSHOME" som skal til, så er det ivertfall en bug.
Lenke til kommentar
Det er ikke en bug, og forstår ikke hvor du får det ifra, men XP er pirkete på nettverk hvis det ikke er 100%. Jeg tror dessverre ikke på at det er en bug før du finner noe som beviser det, for fra mitt syn så er det bare et nettverk som ikke er optimalisert som gjør at XP for IRQ delays og dermed "henger".

5069214[/snapback]

Om det er endring fra "STORM" til "MSHOME" som skal til, så er det en bug. Hvis ikke, så er M$ veldig trangsynte.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...