WebKnight Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 ...ja, ja ikke le... Har fyra en gammel boks jeg hadde liggende her og vurderer og bruke den som en liten server. Mest for bruk som FTP server. Vil det fungere ? Har ikke vært noe særlig borti Linux, men tror det vil være det beste å kjøre på en såpass svak maskin - stemmer det, og hvilket ftp server program (trenger jeg det med linux forresten) kan jeg bruke. (Har NGT linje) Hadde satt stor pris på om noen av dere linux-guruene hadde hjulpet meg her Skal ha en liten systemdisk på ca 2 GB i den og en 60 GB disk med div data. Ha en fortsatt suuuper dag! Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Er vel ikke helt det du vil ha som svar, men jeg kjørte win2ksp2 på en p166 med 32mb ram. Det fungerte greit nok til server. Ikke mer enn greit nok! Prøvde å kjøre p166@200 og 256mb ram, og det ble veldig mye bedre. Men det må jo være en ypperlig maskin til å lære seg litt linux. Hvis du er oppsatt på å lære, hvorfor ikke "legge inn" (ikke bare bare) slackware og ta det derfra? Hvis du etter noen timer med slackware allerede har gitt opp, så finnes det jo enklere distroer, så som red hat eller mandrake. (jeg har ikke peil på linux. Prøvde å legge inn mandrake på maskinen ovenfor, uten hell ) Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 Takker for tilbakemelding! Vil det i det heletatt gå greit å kjøre linux på maskinen ? Og hvor mye plass tar en innstallasjon.. er vel ikke så mye det, er det vel ? Hvilken .distro..? (versjon vil nå jeg kalle det men :smile: ) er det best å kjøre for en kjempefersking innen linux ? Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 En P166 vil være en knakende god linux box. Så sant den ikke skal gjøre noe svært krevende. (Eventuelt du har god tid =) Ser du skal slenge en svær hdd i den. Strålende ide. Selv på gamle slitere som nevnt over (som vanligvis ikke har bios støtte for store disker) vil fungere ypperlig som disk-server ellernoe lignende. Spesielt da Linux gir blanke i bios settingene. Bare huske å sett sånn at bios ikke ser den store disken. Linux vil finne den. Så sant systemdisken (som skal boot'e) blir funnet av bios går det bra. Som nevnt tidligere.. skal du lære, prøv noen av de mer "hardcore" distro'ene =) Tenker mest på non-redhat og kloner. En 2 gb stor "system-disk" vil holde i massevis. Lesestoff som kanskje er bra å lese: http://www.linux.no http://ldp.linux.no http://www.linuxnewbie.org (spesielt denne seksjonen: http://www.linuxnewbie.org/nhf/Installation ) Osv osv. =) -Dante Lenke til kommentar
Zofuzz Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Det der holder i massevis til vanlig tjenester og kanskje til og med X-windows (grafisk GUI) Har en Pentium 90 som gjør jobben sin veldig bra til det meste...har holdt koken i litt over 150 dager nå og det er jeg veldig fornøyd med :smile: Btw, sleng inn Slackware og lær deg det....blir helt skada i huet av alle de user-friendly linuxene..lærer ingenting av det heller.. [ Denne Melding var redigert av: Zofuzz på 2002-08-24 13:13 ] Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 Takk for gode tilbakemeldinger !! :smile: Jeg har en helt blank Harddisk som skal benyttes til linux'en jeg velger, og på maskinen den skal inn på har ikke diskettstasjon..(kan jo koble til det da hvis jeg ikke har annet valg) Det jeg lurte på var om jeg kan legge linuxen inn på 2 GB disken fra en annen maskin ? Har den i en harddiskskuff og den står i PC'en min nå. Er det mulig ? Altså at jeg legger inn linux på den disken fra en maskin som kjører XP - Vil dette bare rote til alt sammen ? Disken har når den er i maskinen nå stasjonsbokstav i:, vil det ha noe og si ? Mange spørsmål dette her, men håper noen tar seg tiden til å fortelle litt om dette. Satt oppe til kl 0600 i dag tidlig for å forsøke å finne ut om dette på nett, men når det gjelder linux-snakk så går det meste milevis over hodet på meg...iallefall så langt :wink: Ha en suuuuper lørdag alle sammen ! Lenke til kommentar
smetho Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Du bør vel installere linux PÅ den maskin du ska ha den på med mindre hardwaren på de to maskinene er HELT lik :smile: Du velger jo hvilken hardware du har (eller dette skjer i installasjonsprogrammet som regel) og det blir jo litt feil om du da har installert det på en annen maskin. MULIG dette går, men det vil vel bare bli mer rot enn nødvendig :smile: Om du trenger diskettstasjon? Tviler på den gamle maskinen kan boote fra cder så da vil det være en fordel å ha diskettstasjon. Takk du, har en fortreffelig lørdag jeg :smile: Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 24. august 2002 Del Skrevet 24. august 2002 Prøv trustix secure linux. Genial server distro. http://www.trustix.net Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 24. august 2002 Forfatter Del Skrevet 24. august 2002 En siste ting...tror jeg da.. :smile: Kan noen bare gi en kort beskrivelse på hvordan man lettest får lagt inn linux, (tenker jeg monterer en diskettstasjon for formålet. Er det nødvendig å ha diskettstasjon på en linuxmaskin sånn ellers?) Å få til FTP server oppsettet vil jeg forsøke selv først for å prøve og lære litt, men er det noen fallgruver jeg må passe på ? Ha en fortsatt skjønn lørdag! Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Vel, nå har jeg fått lagt inn Debian - DVS en liten Debian (woody) kan d stemme, men som sagt så er jeg helt fersk på dette. Så jeg spør bare rett ut og sikkert for mange av dere guruene HELT idiotisk - men skitt au. Hva gjør jeg nå ? Kan jeg få grafisk grensesnitt på den versjonen jeg har ? Hvilke kommandoer kan jeg "leke" meg med for å få lært litt ? ...Å ja forresten før noen av dere skriver søk på nettet.... Har gjort det, men ikke funnet noen bra "tutorials" Men har dere linker blir jeg veldig glad Sorry at jeg spør og graver, men det er vel også litt av vitsen med forum som dette..eller ? Ha en skjønn kveld og natt alle sammen! Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-27 22:45, WebKnight skrev:Vel, nå har jeg fått lagt inn Debian - DVS en liten Debian (woody) kan d stemme, men som sagt så er jeg helt fersk på dette. Så jeg spør bare rett ut og sikkert for mange av dere guruene HELT idiotisk - men skitt au. Hva gjør jeg nå ? Kan jeg få grafisk grensesnitt på den versjonen jeg har ? Hvilke kommandoer kan jeg "leke" meg med for å få lært litt ?...Å ja forresten før noen av dere skriver søk på nettet.... Har gjort det, men ikke funnet noen bra "tutorials" Men har dere linker blir jeg veldig glad Sorry at jeg spør og graver, men det er vel også litt av vitsen med forum som dette..eller ?Ha en skjønn kveld og natt alle sammen! Har du konsollen oppe? lek deg litt med disse programmene: pico - tekstredigering; pico [tekstfil-til-å-redige] ls - hvis innehold i mappa du er i; kan sammenlignes med DOS kommandoen dir pwd - PrintWorkingDirectory; se hvor på disken du står. Et greit program å ha for nybegynnere er Midnight Commander; startes med kommandoen mc Du kan godt sende meg en mail hvis du lurer på noe mer. Ingen vits i å plage alle forum-deltager'ne :razz: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-28 08:52, laaknor skrev:Ingen vits i å plage alle forum-deltagerne Jo for all del. Vil gjerne lære vi også :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå