LessThanJake Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 jeg driter i vanlig html, jeg skal sette opp htaccess og da trengs det konf. endringer 5095199[/snapback] Jøss, det var da en sinna kar er jo banalt å fikse !! Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 (endret) sorry, var kanskje litt hissig der ja Men hvorfor komme med snakk om html når det har null og niks å gjøre med .htaccess? Og linken din funka dårlig.. Endret 2. november 2005 av hockey500 Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Ja, hvis du ser i /etc/apache2/apache2.conf, står det Include /etc/apache2/sites-enabled/[^.#]* Så hvi du ser der finner du nok noe! Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 takk takk! tekst for at innlegget skal bli over 14 tegn Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 når jeg legger til sånn alias for at f. eks. Localhost/musikk skal hente filer fra /home/hakon/musikk funker det ikke med mellomrom i linkene. Snakker da om linker som /media/hda2/Documents and Settings/..... har prøvd med bare mellomrom og %20. ingen av delen funka Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Har aldri hatt behov for det selv, men jeg kan tenke meg at... Documents\ and\ Settings/ og/eller "Documents and Settings/" ...funker! Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) takk nok en gang Gi meg selv samme rettigheter som root? hvordan? jeg får ikke engang lov til å skrive filer til /home så lenge det ikke er i min hjemmemappe Endret 3. november 2005 av hockey500 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Det er ingen grunn til at brukeren din skal ha utvidete rettigheter. Skal du skrive i en katalog du ikke har tilgang til, bruk sudo kommandoen. eks: sudo mkdir MIMAPPE Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 (endret) selvsagt er det en grunn til det, er tungvint å måtte bruke koder for absolutt alt man gjør vettu. Endret 3. november 2005 av hockey500 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Uenig. Men om du vil behandle filer som root via nautilus så er det også mulig. alt+f2 -> gksudo nautilus Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. november 2005 Forfatter Del Skrevet 3. november 2005 også tungvint å måtte gjøre sånt hver gang jeg starter ubuntu, og lukker jeg vinduet må jeg skrive koden enda en gang. Ikke det at jeg har noe imot koder, helt greit å bruke koder til mye rart, men til browsing på disken, opprette mapper, rydde i systemet og den slags, da er det tungvint å måtte gjøre alt i terminal. Finnes ingen fil som kan endres som inneholder brukeres rettigheter? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Nå begynner det å bli lenge siden jeg har kommet med problemene mine hit, så prøver på nytt: Jeg sliter litt med lyden i diverse programmer, XMMS og Mplayer klarer det, men ikke Audacity eller VLC. snakket med broren min om det for en stund sia, men kom ingen vei, eneste jeg husker av det var at jeg brukte ALSA (eller noe sånt??) Og jeg får fremdeles ikke til å spille av wma/wmv eller mov filer direkte i Opera. Hadde jeg klart å fikse disse 2 tingene hadde Linux vært perfekt Endret 8. november 2005 av hockey500 Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg har brukt mplayerplug-in i opera med noe hell. Regner med at det ligger i et pakkerepository et sted. Om du har installert mplayer har du sikkert mplayerplug-in også. Hvis ikke, sjekk ubuntuguide.org for extra repositories. Mer spesifikt, her: http://ubuntuguide.org/#extrarepositories Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 jeg har mplayer ja, og jeg har mplayer-plugin til firefox, men det funker ikke i firefox heller, da prøver den bare å åpne den i gxine, og det funker ikke. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Incoming n00b question: hvordan installere filer når jeg laster dem ned i .tar.gz, tar.gz2 eller .jar format? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 installasjon: for tar.gz: tar -zxf fil.tar.gz for tar.bz2 tar -jxf fil.tar.bz2 cd nymappe ./configure make sudo make install avinstallasjon: sudo make uninstall MEN det anbefales selvfølgelig å bruke pakkesystemet så langt det er mulig! .jar? er det et firefox-theme? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 (endret) nei, det er Azureus. Men finnes det en måte å chmodde en mappe og alle undermapper samtidig? Sånn at nå alt som ligger på hda2 får chmod verdien 777? sudo chmod 777 /media/hda2/ Endret 9. november 2005 av hockey500 Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Nytt problem: jeg skal installere en Nvidia driver, men får feilmelding når jeg kjører sh /media/hda5/nvidia.run feilmeldinga ser slik ut: LINK EDIT: glemte de 2 siste problemene: 1: jeg har opprettet enda en bruker, men den har så og si null og niks rettigheter. Ikke engang rettigheter til sin egen hjemmemappe 2: jeg har 20gb ledig som er uformatert. Jeg vil ha disse gb'ene til hda5 som er en fat32 disk, men jeg får ikke lov til å resize partisjonen av gParted. jeg får lov til å sette ned størrelsen men ikke opp. gParted finner de uformaterte 20GB, men jeg får ikke gjort noe som helst med de. Endret 13. november 2005 av hockey500 Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Nytt problem: jeg skal installere en Nvidia driver, men får feilmelding når jeg kjørersh /media/hda5/nvidia.run 1: jeg har opprettet enda en bruker, men den har så og si null og niks rettigheter. Ikke engang rettigheter til sin egen hjemmemappe Du kan ikke installere driveren mens du kjører X, logg ut og kjør 'telinit 3' som root i en terminal. Grunnen til at brukeren har begrenset med rettigheter er nok fordi han ikke hører til noen grupper (som f.eks audio, video osv), rediger /etc/group. Forandre på rettighetene på hjemmemappen: 'chown -R brukernavn.hovedgruppe mappe/' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå