Tor1000 Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Jeg har satt opp et trådøst nettverk i en bygård der tanken var at vi skulle dele en internettoppkobling med en annen leillighet. Har satt opp to trådløse aksesspunkt, en D-link DWL-2000AP+ og en D-link DWL-900AP+. Har koblet 900AP'en til adslmodemet, og satt 2000AP'en som repeater i den andre leilligheten, siden signalene i den ene delen av denne leilligheten var veldig svake. Dette ser ut til å funke brukbart, men sliter med at det til tider er veldig høye responstider, selv om signalstyrken er bra. Kan f.eks. sitte rett ved det ene aksesspunktet og oppleve at responstiden fra det aksesspunktet som er lengst unna er kortere enn fra det som jeg sitter rett ved siden av. Det virker altså ikke som om pc'en nødvendigvis bruker det nærmeste aksesspunktet. Sliter også med at jeg "faller ut" av nettet og blir koblet til på nytt. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få dette til å fungere mer optimalt? Er det f.eks. mulig å "fortelle" pc'en hvilket av aksesspunktene den skal bruke? Lenke til kommentar
^Sniper Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 hadde det ikke vært bedre og hatt en router og ett accesspunkt ? det som skurrer med deg er for mange tråløse sende enheter! det er ett av AP som ikke har noen funksjon! Lenke til kommentar
Tor1000 Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 hadde det ikke vært bedre og hatt en router og ett accesspunkt ? det som skurrer med deg er for mange tråløse sende enheter! det er ett av AP som ikke har noen funksjon! 5064544[/snapback] Problemet er jo at jeg må ha to AP for å få gode nok signal i den ene delen av leilligheten der adslmodemet ikke står. Dersom jeg bruker bare et AP er det veldig svake signal i den ene delen av leilligheten. Det ene AP'et står jo også oppsatt som repeater. Hadde jeg ikke fått akkurat samme problemet dersom jeg hadde hatt en ruter i stede for et av aksesspunktene? Ruteren ville jo i prinseppet fungert som et AP i dette tilfellet? Aternativet er vel å kjøpe et AP med sterkere sender, men dette vil jeg helst slippe, siden jeg allerede har disse to. Lenke til kommentar
NorKing1 Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hei... Jo det du har gjort er egentlig helt riktig. Og det stemmer at pcen din antagelig driver å bytter i mellom disse 2 aksesspunktene. Åssen trådløst nettverkskort er det i pcen...? Jeg må vite det for å hjelpe deg videre... NorKing1 Lenke til kommentar
Tor1000 Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Hei, takk for svarene! Det er jo en del pc'er som bruker nettverket, men pc'ene jeg har "kontroll" over er begge bærbare pc'er av merket Acer(Travelmate 4001LMI, og 4102WLMI), og har integrerte trådløsenettverkskort av typen: Intel® PRO/Wireless 2000BG Network Connection. Håper dette kan hjelpe deg i å hjelpe meg Lenke til kommentar
NorKing1 Skrevet 28. oktober 2005 Del Skrevet 28. oktober 2005 Hei igjen... Antagelig har dere et kort som heter 2200BG ( har ikke hatt tid til å leite frem info om pcen deres på nettet) Men hvis du har kortet som heter 2200BG gjør du følgende: Last ned programvare her: http://support.intel.com/support/wireless/...b/CS-010623.htm så installerer du programvaren, deretter går du bort til boksen som fungerer som repeater, dvs dwl-2000ap. Noter deg mac id som står under boksen. Start deretter programmet som du har installert, koble deg til det trådløse ssid som du har. Merk deretter av ssid, trykk egenskaper, neste, avansert. Skriv inn mac id som du har notert på OBLIGATORISK TILGANGSPUNKT. Trykk OK. Fra nå av vil pcen kun koble seg til repeateren... Lykke til... NorKing1 Lenke til kommentar
Tor1000 Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2005 Hei! Gjorde som du sa, og nå ser det ut til å fungere glimrende! Takk skal du ha! Bare et lite spørsmål til. Finnes det lignende program til alle trådløse nettverkskort? Slik at jeg får fikset det på alle pc'ene i nettet. Lenke til kommentar
skol Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hei, drivere og programvare for trådløskort basert på Atheros brikkesett har samme funksjonalitet når det gjelder tilkobling til obligatorisk tilgangspunkt. Lenke til kommentar
NorKing1 Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hei! Gjorde som du sa, og nå ser det ut til å fungere glimrende! Takk skal du ha! Bare et lite spørsmål til. Finnes det lignende program til alle trådløse nettverkskort? Slik at jeg får fikset det på alle pc'ene i nettet. 5074251[/snapback] Hei igjen... Fint at du fikk det til...! Ja det finnes til de fleste, du må bare notere ned åssen kort du har, deretter gå på hjemmesiden deres. Last ned programvare der og installer. Men alle disse programmene er jo forskjellige, så det kan være litt køddent å finne ut av det. Men jeg har også vært borti kort som har veldig dårlig programvare, hvor det ikke går. NorKing1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå