Gå til innhold

nForce4 HK som støtter 4x512MB Ram?

MrLee

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne vite om det er noen av dere som kan bekrefte noen nForce4 Hk som støtter bruk av 4x512MB brikker RAM på full hastighet?

Tenker på å oppgradere til A64 fra XP2500 og vil da ha 2GB RAM. Dessverre er 2x1024 brikker noe utenfor mitt budsjett hvis jeg skal ha råd til det andre jeg vil ha :D

Lurte derfor på å bruke mine to 512MB PC3200 brikker videre i ny maskin, og kjøpe ett sett 512 brikker til, men da må jeg vite hvilke HK som de funker med.

offtopic: Hvordan funker det å overklokke CPU uten å klokke ram? (ikke hvordan gjøre det, men funker det bra?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker men jeg tror at di fleste HK ikke støtter 1T timings ved bruk av fire minnebrikker. Og så er det også viktig hvilken processor du bruker pga ulike minnestyrings metoder. Venice og San Diego er og foretrekke om jeg har skjønt det...

Welcome to the jungel :w00t:

Lenke til kommentar

Anandtech har greid å kjøre 4 brikker på DDR400 @ 1T Command Rate med E-stepping-CPU og DFI UT RDX200. Men jeg kan tenke meg at det blir litt overkill for trådstarter.

Du taper uansett ikke så fryktelig mye på å kjøre 2T fremfor 1T, ihvertfall ikke når det er snakk om å velge mellom 1 og 2 GB RAM.

Men hvorfor kjøper du ikke 1x1024 MB nå, og deretter en tilsvarende brikke som erstatter 512 MB'ene når du får råd?

Du kan fint overklokke prosessoren uten å overklokke minnet. :)

Lenke til kommentar

hmm, en FX57 var litt utenfor mitt prisområde...jeg mener jeg strekker meg når jeg tenker på X2 3800+ :p

Hmm, funker 1x 1024 og 2x512 bra da? regner med man ikke får dual channel? Jeg ville helst unngå å sitte igjen med RAM til overs etterpå...men men, jeg antar filserveren bare har godt av 1.5GB ram etterhvert :p

faen heller, tror bare jeg biter i det sursøte eplet og kjøper 2048MB klokkeram jeg...faen ta pengene...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
hmm, en FX57 var litt utenfor mitt prisområde...jeg mener jeg strekker meg når jeg tenker på X2 3800+ :p
Trenger jo ikke å kjøpe FX-57 da. Minnekontrolleren i alle E-stepping-prosessorene er like, så det er egentlig det samme om du velger en FX-57, X2 3800+ eller en 3000+. Jeg tror det er hovedkortet som utgjorde forskjellen i akkurat dette tilfellet.

Hmm, funker 1x 1024 og 2x512 bra da? regner med man ikke får dual channel? Jeg ville helst unngå å sitte igjen med RAM til overs etterpå...men men, jeg antar filserveren bare har godt av 1.5GB ram etterhvert :p

5062514[/snapback]

Det funker helt fint. Du må muligens kjøre 2T pga. at antall brikker er mer enn 2, men du har da ihvertfall muligheten til å kjøre 2x1024 MB så snart du får mer penger.

Teoretisk sett skal ikke 2x512 + 1x1024 kjøre i dual-channel, men nå har jeg ikke hørt noe særlig om uortodokse forsøk på å kjøre dual-channel med 1x512 + 1x1024. Det blir jo tross alt 1 GB i hver kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...