Gå til innhold

FEAR , spørsmål om historien (Spoilers!)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FEAR var kul masse skyting og sånn var det en historie hvem var alma?

:p

Seriøst: jeg klarte ikke å sette sammen en fornuftig historie mens jeg spilte, men er det slik å forstå at hun som hopper ombord i helicopteret i siste scene er lillesøstera til hovedpersonen og Fettel, og den egentlige trusselen?

5071017[/snapback]

Feil feil feil. Alma er hun som hoppet ombord i helikopteret på slutten, eller det vil si spøkelset hennes. Alma er moren din (hun ble drept da hun var 14(?), rett etter at "du" ble født).

Storyen blir jo beskrevet for deg i detalj gjennom spillet. Hvordan folk ikek kan få med seg hva som skjer skjønner jeg ikke...

Alma (en sterk telepat), datter av Mr. Wade blir (mis)brukt i et eksperiment for å lage den perfekt militære leder, som skal unne kontrollere sine tropper telepatisk.

De sperrer inne Alma fra hun er 8 år gammel. Når hun er 15 bir hun kunstig befruktet. hvem som er "faren" får vi aldri vite, men det blir spekulert i om det er Mr. Wade.

Hvem som blir født først, deg eller broren din Fettel er jeg usikker på. Man skulel tro du var det første, uegnede, eksperimentet og derfor lagde de Fettel, men Fettel sier også om din fødsel "I was there...". Det spørs dog om han mente i fysisk forstand, eller på en måte gjennom din mor Alma. (Hun er jo telepat tross alt, mye funky greier kan nok skje... =P).

Når Fettel er 10 år gammel skjer det et uhell der de tror Fettel fikk telepatisk kontakt med Alma i tanken sin, og ble kontrollert eller påvirket av henne. hendelsen resulterte i mange døde, og førte til at prosjektet ble skrinlagt. De "pulled the plug" på Alma, så det var vel da hun egentlig døde i tanken sin i "the vault". Fettel sperret de inne i en fin liten celle.

Så... årevis etter finenr Genevive Aristide i armacam ut at det er en god idè å sjekke om de kan brukte "the vault" eller kunnskapen der til noe fornuftig, så hun sender et team ned for å sjekke hvordan ting ligger ann. Dårlig idè... Alma har tydeligvis fremdeles makt der nede i form av et spøkelse eller en form for vandød. Ekspedisjonen blir slaktet, og dette vekker også Alma, som får kontakt med sin sønn Fettel igjen, slik som da han var 10 år.

Fettel bruker sin telepatiske evner for å kontrollere en klonehær som armacam tydeligvis har forsatt utvikling på, og bruker disse til å prøve å "befri" Alma fra the vault. Hva osm er hans "egentlige" hensik kan vi bare spekulere i, kanskje det var å få fram i lyset all jævelskapen, eller bare å få Alma ut av den det grusomme stedet hun var.

Alice, din og Fettels søster, har lite med storyen å gjøre egentlig. Hun prøver å redde sin far, men ender bare opp som en snack for Fettel (det er hun han gomler på rett før du dreper ham mot smlutten av spillet). Hvorfor han dreper henne, elelr hvorfor han eter mennesker i det hele tatt er usikkert, men både han og Alma er vel såpass full av hat at de de bare vil drepe alt (som igjen er grunne til at det var en skikkelig dårlig idè om Alma får rømme fra the vault).

Mr. Wade dør nårhan slipper Alma ut av tanken. maskinen sider det ikke er noen livstegn, men vi ser tydelig at hun kommer ut av tanken, så enten er det en slags manifestasjon av et spøkelse, eller en form for vandød. Det er vel kanskje ikke meningen vi skal vite detaljene rundt det =)

-Stigma

Endret av Stigma

@ Stigma: Godt skrevet. Jeg kan heller ikke fatte hvordan man ikke får med seg hovedtrekkene. Men det er vel sånn det blir hvis man bare rusher gjennom spillet med en kjærlighet på pinne i munnvika og capsen godt ned i nakken... :p

For de som virkelig vil lese i hva folk tenker om historien, så anbefales denne på forumet til VUGames. Mange kreative tanker der ute.

Men det kan ikke stemme helt at Alma's "spøkelse" faktisk er innstengt? Allerede tidlig i spillet blir jo noen soldater drept på samme måte som Wade blir drept av Alma når han åpner tanken.(De sprenger og bare skjelettet blir liggende igjen i en stor blodpøl) Disse soldatene befant seg dog langt utenfor "the vault". (Det første lageret du skulle inn i).

Dette viser at hun allerede har muligheten til å "knerte" folk på egenhånd, som befinner seg langt unna.

Alma er også helt klart ute etter å drepe deg og får hun sjansen så gjør hun det.(I "drømmene" kommer hun mot deg for "å ta deg" og dersom hun slipper fram så dør du instant. Regner med at dette er den samme død som Wade og enkelte soldater led, dvs. ekslposjon/oppløsning).

Dette at Alma hadde slik stor makt på egenhånd gjør egentlig Fettels egentlige rolle nærmest overflødig i den forstand. Alma trengte jo egentlig ikke Fettel og hans soldater når hennes evner kunne drepe folk så langt ut?

Når det gjelder Fettels oppførsel så er det også noe som tyder på at Alma var ute etter å drepe deg også: Fettel sendte jo soldatene sine på deg også, til tross for at han ikke virket direkte fiendtlig innstilt ovenfor deg. (Noen av tingene han sier høres mest ut som det er for å få sympati og forståelse:"We are the same you and I").

:hmm:

Fettel spiser folk for å vite hva all informasjonen de han spiser har.

Det med at alma kan drepe så langt unna the vault er vel fordi hun har en forbidelse med fettel og kan være i områdene han er, kanskje tilogmed der du er (vis det ikke er ubevisst du/alma som dreper dem med dine telpatiske evener som du ikke vet om?).

Noe av forklaringen på at jeg ikke fikk med meg historien kan f.eks. være at jeg har dårlig hørsel, og dermed fokuserer mer på det visuelle...? Hvis det er mulig å velge teksting, så kan jeg jo spille en runde med det.

Jeg kom meg fint gjennom spillet uten å forstå helheten, så bakgrunnshistorien blir jo mer som en bonus for de ekstra interesserte.

Noe av forklaringen på at jeg ikke fikk med meg historien kan f.eks. være at jeg har dårlig hørsel, og dermed fokuserer mer på det visuelle...? Hvis det er mulig å velge teksting, så kan jeg jo spille en runde med det.

Jeg kom meg fint gjennom spillet uten å forstå helheten, så bakgrunnshistorien blir jo mer som en bonus for de ekstra interesserte.

5083572[/snapback]

Jeg anbefaler at du spiller gjennom det en gang til, med teksting. Ta deg tid å lytt til alle telefonsvarerne og sjekk alle laptopene. Det hele forklares stykkvis, og er som et puslespill. :)

• 2 uker senere...

Hvis dere sier at spøkelset til Alma er innsteng hele tiden, hvem er da den lille jenta som går rundt og lager skjeletter og blodbad av dine medsoldater? Er det en slags fortidsvisjon av Alma? Eller noe Fettel maner frem?

Utrolig bra historie på dette spillet! Synd at jeg ikke fikk med meg at man kunne ha tekst når jeg spilte igjennom det. Skjønte endel av historien, men hadde ikke fått med meg at du var broren til Fettel, eller sønnen til Alma.

Alma kan da ikke være levende, hun så jo ikke gammel ut i det hele tatt?

Hvis du var sønnen hennes, og hun var 15 når hun fikk deg, så må jo hun naturlig nok være 15 år eldre enn deg. Hun så jo ikke akkurat 15 år eldre enn kar på 25-30 (?).

Hvordan slapp egentlig du som hovedperson ut av armacham anlegget? Slapp du bare ut? Hvordan ble du rekruttert til FEAR?

Hvis dere sier at spøkelset til Alma er innsteng hele tiden, hvem er da den lille jenta som går rundt og lager skjeletter og blodbad av dine medsoldater? Er det en slags fortidsvisjon av Alma? Eller noe Fettel maner frem?

Utrolig bra historie på dette spillet! Synd at jeg ikke fikk med meg at man kunne ha tekst når jeg spilte igjennom det. Skjønte endel av historien, men hadde ikke fått med meg at du var broren til Fettel, eller sønnen til Alma.

Alma kan da ikke være levende, hun så jo ikke gammel ut i det hele tatt?

Hvis du var sønnen hennes, og hun var 15 når hun fikk deg, så må jo hun naturlig nok være 15 år eldre enn deg. Hun så jo ikke akkurat 15 år eldre enn kar på 25-30 (?).

Hvordan slapp egentlig du som hovedperson ut av armacham anlegget? Slapp du bare ut? Hvordan ble du rekruttert til FEAR?

5133891[/snapback]

Det skjedde en form for synkronisering mellom Almas psyksiske energi Fettel da han var ca 10 år, og det medførte en del død og fordervelse som førte til at de kuttet ut hele prosjektet, og plomberte velvet. Da de åpnet velvet igjen og sendte inn folkene som aldri slapp ut i live, så skjedde den en ny synkronisering mellom Alma og Fettel. Almas "spøkelse", som du sier, er for så vidt innestengt i velvet. Kraften i hennes tilstedeværelse muliggjorde likevel denne synkroniseringen med hennes barn Fettel, som igjen gjorde at hun kunne påvirke Fettel til å drepe de hun ville drepe. Hun gjorde det altså gjennom Fettel. De visjonene du ser av henne tror jeg er en slags bieffekt av synkroniseringen. Hun kunne ikke påvirke/ta kontroll over deg i samme grad som hun kunne påvirke Fettel, men hun kan på sett og vis skape bilder/illusjoner av seg selv i hodet ditt, bilder av slik hun var da de puttet henne i velvet da hun var rundt 8 år gammel. Hun kan ikke huske seg selv som noe eldre enn det, fordi hun ble brakt inn i en slags tilstand av koma da de puttet henne inn der. Når du senere ser henne i velvet, så har hun "tatt tilbake" kroppen slik den var da hun døde inne i velvet, noen dager etter at de trakk ut kontakten.

Hehe, vel takk for det. Det er jo bare min fortolkning av det som skjedde, etter å ha spilt gjennom det tre ganger og lest litt av hva andre tenker om historien. Det geniale med denne historien er jo at den åpner for fascinerende tolkninger og spekuleringer, og ikke legger alle svarene klart frem i dagen. Det er ingen som egentlig har fasiten, men noen teorier virker mer sannsynlige enn andre. Sånn sett har vel manusforfatterne lært mye av historien i half life, der folk fortsatt tolker og spekulerer som besatte.

Hvordan hovedpersonen egentlig slapp ut er jo en gåte, men her er det minst to brukbare teorier om hva som skjedde.

Nr 1: Han ble bare adoptert, eller gitt til andre myndigheter som kunne sørge for en normal oppvekst utenfor forskningsanlegget med tanke på at han skulle leve et hvilket som helst liv. Tilfeldighetene slår til og hans skjebne er å bli elitesoldat i F.E.A.R. som tar han med tilbake til hans egen opprinnelse.

Nr 2: Han ble adoptert, eller gitt til andre myndigheter med en klar baktanke om at han kunne ha evner som ville komme til nytte en vakker dag. Kanskje de fant ut at han sannsynligvis ville ha evner til å være et verktøy for å kontrollere situasjonen hvis den skulle komme ut av kontroll. Den aller siste telefonsamtalen kan tyde på det, da Genevive Aristide forteller senatoren at det likevel var noen gode nyheter, fordi den første prototypen viste seg å være en stor suksess.

En oppfølger kan kanskje kaste mer lys over historien. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...