Gå til innhold

Ny wekamera-toppmodell

Anbefalte innlegg

90 fps er ikke noe superhurramegrundt, er på samme nivå som endel vanlige videokamera.

Og noe høyhastighetskamera vil jeg heller ikke våge å påstå at det er, da disse gjerne "begynner" på 1000 fps, også går opp til 15 000..

Alikevel slår det meg, hva skal man med så mye på et webcam? =)

5061108[/snapback]

Ser ut som vi må ta litt enkel teori her: :)

Alle videokameraer i Norge, altså de som følger PAL-standaren filmer enten med 50 halvbilder i sekundet, eller 25 helbilder. Men det du ser er uansett bare 25 bilder i sekundet.

I USA og omegn bruker de NTSC-systemet. Dette tar opp med en framrate på 30 helbilder i sekundet (29,97 for å være helt nøyaktig).

I noen filmer og TV-sendiger hvor de er avhengig av høykvalitets slow-motion, for eksempel Matrix eller dyrere sportsproduksjoner, brukes det såkalte høyhastighetskameraer. Disse kan kanskje filme med opptil 100fps (helbilder). Riktignok bruker de forskjellige kameraer, filmer skytes som oftest på film-kameraer, mens TV bruker en form for digital video.

Slike høyhastighetskameraer vil gi et tilfredstillende resultat for de fleste. Og du får jo 1 sekund med realtime til å bli 4 sekunder på filmen. Det er en slowmotion på 400%. Jeg har sjelden brukt over 200%, altså burde 400% være mer enn tilfredstillende.

Det du tenker på er slike super-høyhastighetskameraer som brukes til forskning og slikt. Jeg vet ikke hvor mange bilder i sekundet de tar, men det er mange. Og de færreste i dag vil ha bruk for et så raskt kamera.

Mao, et webkamera som filmer 90fps er jeg svært spent på å se i praksis!

Håper det klarte opp litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt før, så finnes Philips PCVC840K som har 60fps uten at noen har blitt så totalt gal av den grunn, så jeg skjønner ikke helt galskapet nå. ;)

Når jeg tar opp video på 60fps så står det alltid kun 30fps under avspilling. Har aldri undersøkt dette da 30fps er greit, spesielt for å være USB1.1.

Omy:

Hvordan klarer du å få tak i det? Har gledet meg til å teste det selv. Har ikke funnet det i Norge i det hele tatt. :(

Lenke til kommentar

Joebush: Da jeg jobber for Akam.no så har vi god kontakt med de ulike importørene og de som har med de ulike modellene og gjøre..

Hvordan jeg får tak i det kommer av at vi får det direkte tilsendt av phillips norge. Da vi spurte hadde ikke de det selv, men så fort de fikk det fikk det så rullet det inn en pakke hos Akam som ble vidresendt til meg. Jeg har det nok etter helgen :)

-Ole-

Lenke til kommentar

Hvis du ser på screenshotene av usbview han har lagt ut så ser det ut til at kameraet ikke er koblet til en USB 2.0 port.

Kameraet står under USB Universal Host Controller mens harddisken står under USB 2.0 Enhanced Host Controller.

Er en del litt eldre hovedkort uten støtte for USB 2.0 i chipsettet som har fått påklistret en ekstra USB 2.0 kontroller. Ser ut som det er tillfellet her :roll:

5062829[/snapback]

Men han sier jo at han også prøvde en ekte USB2 enhet i samme porten ? ...

Uansett, jeg fant en annen post i en astronomigruppe, der en kar har testet kamerat og sammenlignet det med forgjengeren. Det er USB1, dessverre. Ser ut som samme kamera i ny innpakning, men dog med litt forbedrede drivere og ny optikk...

Jon

Lenke til kommentar
Hmm.. Jeg prøver å tenke ut noen bruksområder for så mange bilder per sekund:

* Ta opp video som kan spilles av sakte uten at det blir "hakkete".

Lorang-Dahl: Hvilke vanlige videokameraer klarer 90 bilder per sekund?

5061277[/snapback]

Jeg har moderert meg litt, inrømmer at jeg tok litt hardt i, men jeg mener det fortsatt (bare litt mindre denne gangen). Ofte jeg har brukt kameraer som har støtte for ihvertfall 60 fps.

jeg lurer fortsatt på bruksområdet på dette, så fremt det ikke blir brukt for å få et jevnere bildet. Er det ofte du filmer deg selv, for så å kjøre det i slowmotion? Det er dette poenget mitt bunner ut i..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hmm.. Jeg prøver å tenke ut noen bruksområder for så mange bilder per sekund:

* Ta opp video som kan spilles av sakte uten at det blir "hakkete".

Lorang-Dahl: Hvilke vanlige videokameraer klarer 90 bilder per sekund?

5061277[/snapback]

Jeg har moderert meg litt, inrømmer at jeg tok litt hardt i, men jeg mener det fortsatt (bare litt mindre denne gangen). Ofte jeg har brukt kameraer som har støtte for ihvertfall 60 fps.

jeg lurer fortsatt på bruksområdet på dette, så fremt det ikke blir brukt for å få et jevnere bildet. Er det ofte du filmer deg selv, for så å kjøre det i slowmotion? Det er dette poenget mitt bunner ut i..

5084276[/snapback]

Når man skal analysere eller følge bevegelser i videobilder bruker man ofte langt høyere hastigheter. Lave hastigheter kan benyttes dersom bevegelsen er langsom, men dersom man f.eks. ønsker å analysere et bokseslag kreves mye raskere oppløsning. For å fange ekstremt raske bevegelser som f.eks. geværkuler finnes det sågar high-speed kameraer som kanskje opererer på 1000 Hz eller mer. Web-kameraer med 90 fps utvider billigsegmentet av kameraer slik at det ikke nødvendigvis koster skjorta. Så i denne bransjen er faktisk enda høyere hastigheter ønskelig.

-Atle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...