Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc-en booter ikke - Hjelp !

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har et lite ( eller stort! ) problem jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Her er problemet:

Etter og ha slått på pc-en går det bare noen sekunder før at skjermen bare blir stående og blinke. Jeg kommer ikke engang inn i bios før dette skjer.

Jeg hører heller ingen pipelyd under oppstart, noe jeg alltid bruker og gjøre.

Jeg får heller ikke ejecta hverken cdbrenner eller dvdbrenner på pc-en.

Her er litt bakgrunn:

I ca ett år har jeg hatt 2 stk 512-mb rambrikker i pc-en, tilsammen ca 1 gb.

For noen dager siden oppdaget jeg at pc-en min bare fant 512 mb ram, altså bare en av rambrikkene.

Jeg antok derfor at den ene rambrikken var ødelagt.

Jeg åpnet derfor kabinettet og tok ut den rambrikken som var ytterst, i håp om at det kanskje var den som var ødelagt.

Jeg restartet deretter pc-en på nytt og jeg kom inn i windows. Jeg antok derfor at den fungernede rambrikken da stod i.

I tilfelle at det bare var sloten til den brikken jeg hadde tatt ut, som var ødelagt, bestemte jeg meg for og sette den uttagne rambrikken i en annen slot, i håp om at jeg nå skulle få alle mine 1000 ram opp og funke igjen.

For og få plass til rambrikken i den 3. sloten, og samtidig få til og sette på de to hvite clipsene, som man bruker til og holde rambrikken fast, måtte jeg ta ut grafikk-kortet.

Jeg tok derfor ut grafikk kortet, satte i rambrikken, og satte deretter grafikk-kortet på plass igjen.

Så prøvde jeg og starte pc-en.

Og, det er NÅ at problemet oppstår for første gang.

Jeg kommer altså ikke engang inn i bios, jeg hører ingen pipelyd, umulig og ejekcte noen av cd/dvd-brennerne, og skjermen står bare og blinker.

Siden det var grafikkkortet jeg holdt på med sist, dobbelsjekker jeg nå at det står ordentlig i, og det gjør det. Prøver deretter og starte pc-en på nytt, men samme problemet oppstår.

Det slår meg nå at det kanskje er grafikk-kortet som er gåent, i og med at det var jeg mekka med sist.

Men, hvis grafikk kortet er gåent, skulle jeg vel uansett ha kunnet ejecta cd og dvd-brenneren min ? Det er jo ikke noen sammenheng her mellom disse enhetene sånn sett ?

Jeg har også tatt ut alt av ledninger fra psu-en og satt de inn på nytt igjen.

Jeg har også dobbeltsjekket at alle datakabler står ordentlig fast i.

En kar tipset meg om at jeg skulle ta ut alle rambrikkene, og hvis pc-en da fortsatt ikke ga fra seg noen pipelyd under oppstart, så var enten hk eller cpu ødelagt.

Jeg prøvde derfor dette, men fortsatte ingen pipelyd. Også nå umulig og ejecte cd og dvd-rom. Betyr da dette at cpu og/eller hk er ødelagt?

Eller kan det fortsatt være bare grafikkkortet som er ødelagt? På tross av at jeg ikke får ejecta cd og dvdrom?

Hvis det mest sannsynlig er cpu eller hk, er det noen mulighet for og teste hvilken av de to delene det er?

Setter VELDIG stor pris på en utfyllende tilbakemelding.

Vennlig hilsen:

G. Busho...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...