Chrisss Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Har tenkt på ny pc veit ikke om jeg skal satse på en dobbelkjerne eller singel.. Høre mest på musikk spiller wow å alle ny spill som kommer ut.. Eller bør jeg vente til m2 kommer ? Hm noen tips ? Lenke til kommentar
oaleksan Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Jeg ser av signaturen din at du har en meget kraftig maskin, så jeg kan ikke skjønne at du skal bytte. Er det spillgrafikk som er problemet så vil jeg anbefalte ett nytt skjermkort. En raskere prosessor vil ikke føre til noe særlig mer ytelse ettersom det meste av belastningen ligger på skjermkrotet og det er ofte her flaskehalsen ligger. Siden du allerede har en såpas kraftig cpu så vil du ikke tjene noe særlig på en ny. Så og si ingen av dagen spill har støtte for to prosessorer og vil derfor ikke utnytte dette, i spill er som regel enkeltkjerneprosessorer noe raskere(avhenger av modell du har fra før og hvilken du eventuelt bytter til). Der ytelsesfordelen med to prosessorer ligger per i dag, er hvis du har mange prosesser kjørende i bakgrunnen. En prosessor kan bare gjøre en ting på en gang, og bytter derfor mellom prosessene/programmene og jobber litt med hver og en etter tur. Desto flere prosesser/programmer som kjører på en gang, jo lengre tid må prosessene/Programmene vente på oppmerksomhet fra cpu. Hvis du deritmot har to cpu`er så vil prosessene/programmene teoretisk bare vante halvparten så lang tid ettersom er er to cpu`er som jobber med prosessene på en gang. Men det er ikke slik at du får den dobble ytelsen i ett vanlig dualcore system selv om det er to cpu`er på en silikonbrikke, de to kjernene(cpu`ene) deler nemlig de samme prosessene på hovedkortet. Du har fremdeles bare to minnekanaler en agpbuss, en pcibuss(evt flere pcie busser) osv, så de blir litt krangling om resursene de to kjernene mellom. Jeg mener at det jobbes med teknologier som tilater at to cpu`er leser/skriver data fra/til ram, men det er mulig jeg husker feil. Uansett så får man vanligvis 70-80% eksta ytelse, men altså ikke dobbelt så mye. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Kjøp heller et nytt skjermkort som nevnt over, hvis du absolutt vil oppgradere nå. Når det gjelder CPU, så tror jeg du bør vente til vi får flere spill som støtter multi-threading, etter som den du har klarer helt fint å henge med ennå. Anbefaler i grunn uansett å vente på prisfall. Tidlig i overgangsfasen for multi-threading i spill for tiden, svært få eller ingen som støtter det for øyeblikket, spesielt når det gjelder de mest populære spillene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå