Gå til innhold

Fargeproblem i diverse programmer, profilfeil?

Anbefalte innlegg

Jeg har ett litt merkelig problem.

Jeg skulle begynne å bruke Rawshooter Essentials og Nikon Pictureproject etter at jeg begynte å fotografere i RAW format (NEF filer siden det er ett Nikon speilrefleks).

Men når jeg skal åpne NEF filene i ett av disse 2 programmene, så er alle bildene knall rosa! :cry: Det skjer i begge programmene.

Bruker litt Photoshop CS, og JPEG filer jeg jobber med der har ikke dette problemet. Trodde jeg..... hver gang jeg åpner PS så kommer det opp en dialogboks som sier noe sånt som "Monitor profile faulty" og 2 valg jeg kan trykke ("ignore profile" og "use anyway"). Jeg har alltid trykket "ignore profile". Jeg prøvde nå og trykke "use anyway", og DA kom samme problem i PS også! Bilder og faktisk menyer og bokser var rosa! Dette skjer ikke hvis jeg trykker "ignore".

Jeg har en Samsung Syncmaster 19 tommer CRT skjerm, som har ett eget color managment program jeg har brukt. Der kan du stille inn farger og diverse andre justeringer. Det lager da en profil, for eksempel en profil som heter "samsung.icm" og blir lagret i mine dokumenter. Jeg trodde denne var ødelagt, så jeg slettet den og gikk gjennom hele prosessen med å justere farger og brightness/contrast, osv. Men samme problem er der fortsatt. Selv om jeg sletter hele .icm profilen er problemet fortsatt der.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg har ikke lyst på og reinstallere hele Windows på grunn av dette! Hva er feilen, og hvordan får jeg rettet opp den? Det må være ett eller annet jeg kan slette eller avinstallere?

jeg skulle veldig gjerne ha brukt iallefall Rawshooter til å redigere NEF filene mine med.

En litt annen sak, men siden jeg er i gang her kan jeg ta det også. Prøvde å fotografere i NEF+JEPG Basic på kameraet mitt. På minnekortet var det en 50-60 bilder fra før fotografert i JEPG Fine, før jeg stilte inn på NEF+JEPG Basic. Når jeg så skulle overføre minnekortet til PC, så begynte det å krangle omtrent midtveis. Fikk etterhvert feilmeldinger a'la "device I/O error" og "device not ready" og andre feilmeldinger. Fikk reddet de fleste JPEG filene med å prøve ett og ett bilde, var bare 7-8 som ikke lot seg overføre, men over halvparten av NEF filene lar seg ikke overføre. Er dette minnekortet, kameraet, eller noe annet? Minnekortet er ett memory Corp 512MB kort som det ikke har vært noe trøbbel med før når jeg kun har brukt JPEG. Kan det være pga. at jeg skiftet innstillinger på filer midtveis på kortet? Jeg har ikke turt og bruke dette kortet siden dette skjedde, men kanskje jeg burde prøve og bare ta bilder av masse tull for å teste?

Har heller ikke skutt noe mer i NEF, siden jeg ikke får gjort noe fornuftig med NEF filene bortsett fra og beundre de i knall rosa. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Samsung Syncmaster 19 tommer CRT skjerm, som har ett eget color managment program jeg har brukt.
Prøv å avinstaller programmet eller installer det på nytt.

men over halvparten av NEF filene lar seg ikke overføre. Er dette minnekortet, kameraet, eller noe annet?
Det er nesten alltid minnekortet som er problmet. Prøv Scandisk (Chkdsk i XP) i grundig modus eller et annet testeprogram. Du kan skifte instillinger på kameraet når som helst uten at det gir deg noen problemer.
Lenke til kommentar

Ikke bruk skjermprofil i Photoshop, denne skal angis kun på skjerm, normalt

i kontrollpanelet til skjerm.

I Photoshop gjør du følgende:

Edit -> Color Settings (CTRL+SHIFT+K), still det inn slik;

ColorSettingsPress.jpg

Ved untak av Gray Gamma som skal være 2.2 (eller det samme som skjerm

er kalibrert til, dette er normalt 2.2 i Windows (På Mac er 1.8 standard))

Blir du spurt etter profil ved åpning av fil bruk AdobeRGB(1998).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...