Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva er forskjellen på switch og router?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

han har vel router siden han har internet. og to routere på samme linja kan skape problemer. så gå for en switch du. bare sett den mellom routeren/modemet du bruker nå, og maskinene, så er det bare å koble til med kabler eller trådløst om det er interessant

Lenke til kommentar

altså router trenger du hvis telenor ikke har router med i sitt modem, og det er noe de ofte ikke har (iallefall for noen år siden). dette trenger du fordi du bare får en ip tildelt fra ISP og trenger å splitte denne.

er det innebygget router i modemet ditt, trenger du bare en switch.

dette vet telenor :)

Lenke til kommentar

En switch bruker du for å microsegmentere LAN'et ditt. Dvs dele opp en linje til flere brukere som skal sitte på samme subnett og IPrange. En router segmenterer linja i flere subnett. Dette betyr i praksis; en switch bruker du dersom du skal ha flere maskiner på internett samtidig. En router bruker du dersom du skal ha flere LAN på Internett over samme linje samtidig.

Har du Telenor ADSL skal du ha fått med det de kaller et ADSL modem. Dette er en CSU (Customer Service Unit) som er både et "modem" og en router. Den har en Public IP på utsiden som vil endre seg med "jevne" mellomrom, den har også en DHCP server som deler ut IP adresser til alle maskinene på innsiden. Det du trenger er en switch som kan videre microsegmentere linja di slik at du får kobla flere datamaskiner opp mot "modemet" og internett.

Lenke til kommentar

du må kjøpe switch eller router. jeg har selv samme modem, og det er innebygd router på det, men ikke mulighet for flere maskiner, så jeg shoppa en trådløs router (med 4 porter) men det viste seg at dual router på linja bugga det litt til, så jeg disabla routeren i speedtouchen, så nå sklir alt igjennom den og blir behandla i zyxel routeren min som har totalt 3 maskiner på nettverk/internett. 2 via kabel og en laptop via trådløst nett. simpelt å sette opp, og funker bra.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
jeg har et "TELENOR ONLINE ADSL MODEM THOMSON : SpeedTouch™ 510"

(Allows Multiple users to share a single IP address on the same ADSL connection)

betyr det at jeg må kjøpe meg router da ? eller må jeg kjøpe router og switch?

5069758[/snapback]

Du har allerede en ruter. Det du trenger er en svitsj som har så mange utganger (porter) du har behov for (én går til ruteren).

En ruter fungerer sikkert, men det kan bli litt krøll å sette opp. En svitsj er også billigere (ca 200 kr).

Lenke til kommentar

For å sjekke om du har router eller ikke kan du start-kjør-"cmd". Der skriver du ipconfig, har du ipadresse av typen 10.*.*.* eller 192.*.*.* har du en router, da trenger du kun en switch. Jeg vet de nyere modemene Telenor sender ut har innebygget routerfunksjon, men hvor nytt dette er vet jeg ikke. Da jeg fikk Telenor adsl for 4 år siden fikk vi kun et modem uten noen routerfunksjon.

Lenke til kommentar

som jeg sa, speedtouch HAR innebygd router, og det funker fint å kjøre en router til med flere porter på, men det er anbefalt å deaktivere router delen i thomson modemet. står enkelt forklart på online.no sine sider ;)

så han kan faktisk velge. fordelen med en switch er jo at den er lettere å bruke da, og kjekk å ha om man skal på lan eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...