Gå til innhold

Negative og positive ting ved Radeon 9700Pro...

Anbefalte innlegg

Altså, først les dette: (hva "buksevann2000" har posta) http://www.stonehead.net/forum/viewthread.php?tid=151

(jeg lurer på hva folk sier til sånt prat (idiot prat kaller nå jeg det)) (*digger Radeon 9700Pro*... :smile:)

Hva er de negative og positive tingene ved Radeon 9700Pro?

*lurer svært*

På de fleste reviews jeg har sett av kortet hittil, virker det som om de bare skriver om de positive tingene grovt sagt... ("...look at the huge difference in 3DMarks with this card compared to Nvidia's Geforce 4 Ti...").

Nå? Jeg har veldig lyst til å kjøpe dette kortet så fort som mulig, men lurer svært på om det er noen store negative ting ved det...

??

Joachim

[ Denne Melding var redigert av: The_Lobster på 2002-08-23 19:00 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PRISEN!!!!

vent til nv30 kommer etter jul så er prisen på 9700 mye mindre og kortet er fortsatt noe av det beste på markede ( hvertfall av ati kortene, for det er vel bare 10000 som blir bedre). ikke sløs penger på et kort som om 3 måneder er halv perten så billig men. uanett du trenger ikke teknologien i denne raddien før doom 3 kommer uansett, så spar penger åp og kjøpe et gf3 aller raddi 8500 le imens du venter på nv 30, for det komer til og kicke ass på alt(untatt raddeon10000)

dette er mit første inlegg her på hw, er mye mer på madonion forumet, men jeg ble lei av og snakke engelsk hele tiden

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-23 19:28, bugbear skrev:

PRISEN!!!!

vent til nv30 kommer etter jul så er prisen på 9700 mye mindre og kortet er fortsatt noe av det beste på markede ( hvertfall av ati kortene, for det er vel bare 10000 som blir bedre). ikke sløs penger på et kort som om 3 måneder er halv perten så billig men. uanett du trenger ikke teknologien i denne raddien før doom 3 kommer uansett, så spar penger åp og kjøpe et gf3 aller raddi 8500 le imens du venter på nv 30, for det komer til og kicke ass på alt(untatt raddeon10000)

NV30 rett etter jul? Radeon10000? halvparten så billig om 3 måneder? NV30 kommer til å kicke ass på alt?

Dette er jo bare rykter og spekulasjoner.

Jeg mener FSAA og AF er 2 gode grunner til å kjøpe R9700 allerede idag. Dessuten kommer både GF3 og R8500 å slite litt med UT2003 som kommer ut nå i september.

Lenke til kommentar

NV30 rett etter jul? Radeon10000? halvparten så billig om 3 måneder? NV30 kommer til å kicke ass på alt?

Dette er jo bare rykter og spekulasjoner.

Jeg mener FSAA og AF er 2 gode grunner til å kjøpe R9700 allerede idag. Dessuten kommer både GF3 og R8500 å slite litt med UT2003 som kommer ut nå i september.

jo det er jo spekulasjoner men det er også meget sansynlig. gf3 og 8500 kommer ikke til og slite med ut 2003 vis man nøyer seg med litt laver oppløsning. som jeg sa og fortsatt står på, det kommer ingen spill som krever den enorme kraften som raddi 9700 har før doom 3 er her ( vel kanskje toca racer). så man behøver ikke gjøre samme feilen som jeg gjorde, ved og kjøpe et nytt gf 4 kort for over 3000 kr når det nå 4-5 måneder seinere er 1000 kr billiger. Og ennå har ikke 9700 kommet ut sån at prisen blir enda lavere! så hold deg til kortet dit fram til spill som trenger den slags teknologi kommer ut, for akkurat nå er det bare nødvendig for og få en bra 3dmark score.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-23 20:41, bugbear skrev:

jo det er jo spekulasjoner men det er også meget sansynlig. gf3 og 8500 kommer ikke til og slite med ut 2003 vis man nøyer seg med litt laver oppløsning. som jeg sa og fortsatt står på, det kommer ingen spill som krever den enorme kraften som raddi 9700 har før doom 3 er her ( vel kanskje toca racer). så man behøver ikke gjøre samme feilen som jeg gjorde, ved og kjøpe et nytt gf 4 kort for over 3000 kr når det nå 4-5 måneder seinere er 1000 kr billiger. Og ennå har ikke 9700 kommet ut sån at prisen blir enda lavere! så hold deg til kortet dit fram til spill som trenger den slags teknologi kommer ut, for akkurat nå er det bare nødvendig for og få en bra 3dmark score.

Jeg betviler at GF3 eller Radeon8500 vil slite med finalutgaven av UT2003. http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1647&p=1

Og ifølge denne grafen: http://images.anandtech.com/reviews/video/...PU/image035.gif

Så vil faktisk UT2003 vare spillbar på min PC, nesten.

Doom3 kan jeg være enig med, men Carmack har sagt at et GF3 holder, hva slags oppløsning, FSAA og AA sa han ikke, men det skulle holde.

Selvfølgelig kommer prisene til å synke med tiden, men da vil det også ikke være lenge til neste GPU/VPU blir lansert heller, også ender man opp å vente på den, bare for å se at den starter på over 4.500NOK...

Man gjør som man vil, universalsvaret er vel å si at hvis du har råd, og budsjett til det, så kjøp Radeon9700! Det er det råeste pr. dags dato! Pluss at du er sikra DX9.0 støtte fullt ut.

Lenke til kommentar

Var akkurat det jeg mente. jeg er ofte på madonion, og hører på folk som bruker tusenvis av kroner bare for og få høyest score.Det er etter min mening unødvendig, pc'n er først og fremst ett verktøy eller en rå spille maskin ikke en manndoms prøve

Lenke til kommentar

har testa ut2003, en eller annen beta versjon, samme har en kompis, han har p4 2,13 ghz og gf4ti4600, han kunne ikke spille dm-antalus

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1647&p=8

i 1024x768 osv i high detail fordi enkelte deler av brettet hakket og det var merkbart for lav framerate.

så antar at selv i final-utgaven vil det være en fordel med R9700.

Eneste jeg kan se som ulempe med R9700 er rett og slett drivere... her har nvidia vært best hittil, men jeg kjenner ingen med bedre ati kort enn radeon 64mb ddr... det hadde ihvertfall ***** (selvsensurert) dårlige drivere. Har personlig ikke hatt problem med nvidia drivere som ikke kunne fikses med en lettfinnbar utility / laste ned ny driver - gjelder for gf2mx...

dvs.. kjenner du noen som spiller alt mulig av helt nye spill og har et ati skjermkort så du faktisk kan få vite om de av og til får driverproblemer?

Lenke til kommentar

en i klassen har hercules 8500 le 128mb. funka helt fint på ut2003 det, men han måtte kjøre på 800x600. men det er helt akseptabelt. han kameraten din må ha brukt aa for et gf4 4600 burde ikke hakke i 1024*768.

4400 min kjører det brettet fint, det er så klart overclocket, men ikke like raskt som en 4600.

men vis du mener hakke med at fps lå under 40 så har du rett, men jeg ser ikke på noe som er over 25 fps som hakking.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-23 21:11, blackbrrd skrev:

har testa ut2003, en eller annen beta versjon, samme har en kompis, han har p4 2,13 ghz og gf4ti4600, han kunne ikke spille dm-antalus

i 1024x768 osv i high detail fordi enkelte deler av brettet hakket og det var merkbart for lav framerate.

så antar at selv i final-utgaven vil det være en fordel med R9700.

Eneste jeg kan se som ulempe med R9700 er rett og slett drivere... her har nvidia vært best hittil, men jeg kjenner ingen med bedre ati kort enn radeon 64mb ddr... det hadde ihvertfall ***** (selvsensurert) dårlige drivere. Har personlig ikke hatt problem med nvidia drivere som ikke kunne fikses med en lettfinnbar utility / laste ned ny driver - gjelder for gf2mx...

dvs.. kjenner du noen som spiller alt mulig av helt nye spill og har et ati skjermkort så du faktisk kan få vite om de av og til får driverproblemer?

Jeg har ikke hatt noen problemer med ATi drivere, utenom en gang, og det var en betadriver til rage Magnum kortet mitt, i '98. Huff... maskina nekta å starte (POST gjorde den, men loading av Win98 resulterte i BSOD, husker det enda) Ellers så må jeg si at denne driver "hetsen" mot ATi er temmelig oppbrukt! Driverne har bare blitt bedre det siste året, beta for beta, når det gjelder meg og min maskin. R200 kjører som en drøm. Tilogmed uten tweaking/utility! Alle som har reviewa R300 har sagt at driverne var niks problem, utenom på ett sted, men da hadde ATi supplya med en driver patch som fiksa problemet. (Og, R300's drivere ble final for under ei uke sia).

Hvilken versjon av UT2003 anadtech brukte er jeg ikke sikker på, men det var en benchmark, IKKE selve spillet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-23 21:58, Rafael skrev:

Det som kanskje er negativt er det at det yter ganske dårlig for å være AGP 8X. Altså, tenk Gf4 Ti4600 med AGP 8X støtte. Hadde det ikke da ytet omtrent det samme som dette nye kortet fra ATi?

Nope, ikke i nærheten av R300. R300 ble bare testet med 4xAGP det også. Dessuten så er det såvidt spill i det hele tatt går over 2xAGP hastigheten. De kommer nå, men det er ikke mange.

Det er så mange forskjeller i arkitektur og transistor antall mellom GF4Ti4x00 og R300.

Lenke til kommentar

Flnt med så mange innlegg om spill VS grafikkort, men er det noen av dere "gamers" der ute som har prøvd videofunksjonene på noen av disse kortene Radde 9700Pro VS Asse 8460 Deluxe.

De spill jeg bruker, (F.ex: Neverwinter) antar jeg funker fint på begge, men hva med videocapture og TV-out?

Har dere i det hele prøvd disse funksjonene????

(Tøff i kjeften er jeg for å få svar)

Skal kjøpe nytt kort nå, trenger andres erfaringer!!

Måtte PC-Guden stå enhver overklokker bi.

Lenke til kommentar

Fra tidligere kort så har ati hatt bedre multimediefunksjon med tv ut osv+ multimediacenter så satser på at de beholder dette.

Noe som irriterer meg er at det skal være mulig med en bios fiksing å få vide inn på ati 8500 og. Så en 3djeparts produsent som hadde denne muligheten og jeg savner egentlig dette litt på mitt kort.

Men ati vil vel ikke ødelegge for sitt All in wonder 9700 pro på en 70mhz lavere hastighet en originalkortet

(om de gjør som med ati 8500 der all in wonder går på 230).

men men får se når den tid kommer.

har lyst på dette kortet, men må nok bli etter jul da ny sykkel er prioritert dette halvåret :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-23 20:41, bugbear skrev:

jo det er jo spekulasjoner men det er også meget sansynlig.

Du burde uansett ha utrykt at det er spekulasjoner.

Men er uenig i at det er sansynlig. Nvidia sier selv at NV30 skal lanseres til høsten, andre sier desember (Anandtech).

R300 med 0.13micron chip og ddr2 er sansynlig, men at den vil bli kalt R10000 er ikke sansynlig, siden det ikke er snakk om en helt ny arkitektur.

Quote:

gf3 og 8500 kommer ikke til og slite med ut 2003 vis man nøyer seg med litt laver oppløsning. som jeg sa og fortsatt står på, det kommer ingen spill som krever den enorme kraften som raddi 9700 har før doom 3 er her ( vel kanskje toca racer). så man behøver ikke gjøre samme feilen som jeg gjorde, ved og kjøpe et nytt gf 4 kort for over 3000 kr når det nå 4-5 måneder seinere er 1000 kr billiger. Og ennå har ikke 9700 kommet ut sån at prisen blir enda lavere! så hold deg til kortet dit fram til spill som trenger den slags teknologi kommer ut, for akkurat nå er det bare nødvendig for og få en bra 3dmark score.

I outdoor testen når hverken GF3 eller R8500 60FPS gjennomsnitt selv med 1024x768, noe som betyr at frameraten er lang lavere enn 60fps på det verste. Men dog, det er mulig denne UT2003 benchmarken stresser kortet mer enn det selve spillet vil gjøre.

Det høres ut som du ikke syns høy oppløsning, AF og FSAA ikke er gode argumenter for å kjøpe et skjermkort. Jeg ga nesten 4k,- for mitt GF4Ti4600 når det kom ut og jeg vil ikke si at jeg angrer, jeg har hatt mye glede av FSAA egenskapene til kortet.

[ Denne Melding var redigert av: MistaPi på 2002-08-24 01:32 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-08-23 20:56, ExcaliBuR skrev:

Jeg betviler at GF3 eller Radeon8500 vil slite med finalutgaven av UT2003. http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1647&p=1

Og ifølge denne grafen: http://images.anandtech.com/reviews/video/...PU/image035.gif

Så vil faktisk UT2003 vare spillbar på min PC, nesten.

Med din blood-overklokka R8500 vil det nok gå helt greit :smile:

Ikke misforstå, spillet vil være spillbart på GF3 og R8500, men testene tyder på at frameraten er ganske lav i enkelte tilfeller.

Quote:

Doom3 kan jeg være enig med, men Carmack har sagt at et GF3 holder, hva slags oppløsning, FSAA og AA sa han ikke, men det skulle holde.

FSAA og AA er ganske uaktuelt med GF3. Doom3 vil gå med GF3, men jeg er ganske sikker på at det ikke vil holde for en kresen bruker. Med opptil 80MB textures vil man oppleve endel "stuttering" på et 64MB kort pga texture overflow.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-24 01:34, Josef Minde skrev:

Merkelig gjeng dette.

Uansett hva som diskuteres så havner man opp i hvilke spill som passer til hvilken HW.

Topicen var + & - ved Radde 9700Pro opprinnelig, jeg har deretter spurt om ytelser ved VIVO men nå diskuteres tydeligvis helt andre kort. Sjerpings Jøller.

Jeg dro opp GF3 til en sammenlikning med dagens skjermkort, og hva som er blitt sagt om Doom III og UT2K3.

MistaPi: Å mye har du fått opp R200 kortet ditt til? Uten artifacts i 2D og 3D av noe slag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...