Gå til innhold

Kjøpe ny PSU; forslag?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ser at det nye hovedkortet mitt, Asus A8N Premium, helst vil ha strøm via 24-pin. Jeg har fremdeles den PSU'en som kom med Chieftec-kabinettet mitt - har funka greit det, relativt stillegående osv. Men det har bare 20-pin og yter ikke mer enn 340W maks. Jeg har ingen store ambisjoner om kraftig overklokking, men har skjønt at det kan lønne seg å gå til innkjøp av en bedre PSU uansett. Jeg har heller ingen planer om å sette opp SLI (virker som noe bortkasta penger spør du meg :)).

Men så lurer jeg på om noen har noen forslag til en god PSU til maks 500 spenn, gjerne noe under. Hvor høy effekt bør jeg satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ny og gammel modell

Vanskelig å se den store forskjellen, bortsett fra prisen.

NorthQ Strømforsyning 4775 ATX 400W Silent, 140mm Fan, 12-17dBA, 20/24pin

Produsentens varenr.: NQ-4775-400

Cable configuration:

1 x 24/20pin ATX cable

1 x 4pin motherboard extension cable

1 x 6pin PCi-express cable

4 x S-ATA plug on 2 cables (2 on each cable)

7 x Molex plug on 2 cables (4 and 3 on cables)

2 x Floppy plug on 2 cables (1 on each cable)

Total of 7 cables from Power Supply

NorthQ Strømforsyning 4001EXT, ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA, PCI-E, 20/24pin

Produsentens varenr.: NQ-4001EXT

Cable configuration:

1 x 24/20pin ATX cable

1 x 4pin motherboard extension cable

1 x 6pin PCi-Express cable

2 x S-ATA plug on 1 cable

7 x Molex plug on 3 cables (2 with 2, 1 with 3))

2 x Floppy plug on 2 cables (1 on each cable)

Total of 7 cables from Power Supply

Av prodsentspec fremgår det at:

The NQ-4775 is the brand new series of Ultra Silent PSU

Vanskelig å se at det er særlig forskjell, og at det kan være så store prisforskjell på to tilsynalatende like 400w PSU.

Ny modell, høyere pris... og man skal selge utgående modell.

Men du bør helst gå for en NorthQ Strømforsyning 4775 ATX 500W Silent, 140mm Fan, 12-17dBA, 20/24pin

Produsentens varenr.: NQ-4775-500

Har selv både NQ-4775-400 og NQ-4775-500 begge har det aller meste, og lange, runde kabler, herlig stillegående.

Ser ut for at alle PSU fra NQ mangler PSU-fan RPM....

Du finner litt mer omtale her Tweak.dk (danish)

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Ka e da forskjellen på den å Denne da? Å e denne så stillle da som dem sir da?

5062588[/snapback]

for eg tenke å kjøpe enten den eller den Her

Ser at det e lys i den, men det e ikke nåkka must for meg, fikk den bare anbefalt av en kompis.

Liker ikke å starte nye tråder eg, finner bare en gammel å skriv i :D

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Takker for alle svarene, selv om det ble noe halvveis utenfor topic etter hvert, med tanke på prisen. :p

NorthQ ser ut som et godt valg, og jeg går for det. Skulle jeg tilfeldigvis få litt mer å rutte for innen jeg skal kjøpe, kan det hende jeg vurderer den nye. Men har uansett litt vanskelig for å tro at den nye er verdt de ekstra kronene. Den er sikkert ikke så mye bedre. :) Bare typisk med høy pris på nyere produkter.

Lenke til kommentar

Jeg fant, jeg fant.

ATX Motherboard

Key changes for the ATX Specification Version 2.2 include Main Power Connector changed from 20 pin to 24 pin ( 2 x12) to support PCI-Express* requirements and removed Aux Power Connector Recommendation if using a power supply designed using ATX12V Power Supply Design Guide Rev 2.0 or greater. Also updated the +3.3 V tolerance.

Vil det da si at hvis jeg skal kunne bruke et PCIe-kort, må jeg ha ordentlig 24-pins strømplugg?

Lenke til kommentar
ja, å vist nån hadde gidda å forklart når man bruker 20 å når man bruker 24 ?

5066506[/snapback]

24-20-pin og 20-24-pin overgang.

Hvis du har en PSU m/24 pin kan du benytte en 24 til 20 pin for å koble til et hovedkort med 20 pin.

Og omvendt, altså 20 til 24-pin overgang?

Tja, det kommer an på om PSU har øvrige plugger som behøves for hovedkort og evt. skjermkort.

Mange nyere hovedkort har en 4-pins tilleggskontakt for 12 volt, og nyere, kraftige skjermkort har også ofte en 6 pins kontakt for ekstra strøm.

Vet ikke om det finnes overganger for denslags 4 og 6 pin. Noen som vet?

En eldre 20 pins PSU vil derfor oftes ikke kunne benyttes til et nyere 24-pins hovedkort.

Hovedregel: 24-pins hovedkort behøver en ekte 24-pins CPU.

Lenke til kommentar
Hovedregel: 24-pins hovedkort behøver en ekte 24-pins CPU.

Var det jeg var redd for. Men det er jo bra å ha en bedre PSU uansett da.

Jeg kjøpte denne - http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=54436

5066992[/snapback]

Fyda, to små vifter. :p Vil ha med én stor vifte i bunnen. :yes:

du har jo denne og til en grei pris

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=33435

5067293[/snapback]

Kaller du 800 kr en grei pris? :ohmy: Ser ut som det er en bra PSU, men er nok altfor dyr for meg. :no:

Den NorthQ'en (4001EXT) fant jeg forresten hos Mamoz til en fin pris, og da slipper jeg frakt. :cool:

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å kjøpe Raidmax Cobra kabinettet, strømforsyningen blir NorthQ 4775 og fire av Papst viftene.

På viftene står det at de har 3-pins Molex, og strømforsyningen har 7 molex kontakter, men jeg mener å huske at det er 4 pinn på de som kommer ut av strømforsyningen? det gjør i alle fall det på den jeg har i det gamle kabinettet. Vil det da si at papst viftene passer i en 4 pinn kontakt, men bare bruker 3 av disse eller kommer jeg til å trenge en slags overgang mellom disse?

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Billig PSU:

NorthQ. Billig og grei med moderat støy

Kostbar PSU:

Seasonic s12 300 eller 430Watt. Er på vei inn i alle butikkene nå.

(se tester på www.silentpcreview.com)

Jeg ville aldri ha kjøpt en monster-PSU (selv store dual-cpu systemer er målt til å trekke max 200W!) eller noe bling-bling med leds og fancy farge (harry).

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar
På viftene står det at de har 3-pins Molex, og strømforsyningen har 7 molex kontakter, men jeg mener å huske at det er 4 pinn på de som kommer ut av strømforsyningen? det gjør i alle fall det på den jeg har i det gamle kabinettet. Vil det da si at papst viftene passer i en 4 pinn kontakt, men bare bruker 3 av disse eller kommer jeg til å trenge en slags overgang mellom disse?

5094836[/snapback]

det var mer dette jeg lurte på

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...