Mogge_ Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hei.. Jeg driver og titter på ny cpu nå, og lurer derfor på hvilken cpu som egner seg best til spilling, samt og være rask i windows... Har nå en 3200+...Tenker på socket 939... Skal spille BF2, CS Source..Det er vel de spille jeg kommer til å spille mest...Men driver også med mange programmer i windows samtidig noen ganger..Kjører musikk, opera og litt annet samtidig.. Pris klasse: +- 3000...Helst ikke så mye over 3000,- Har sett på AMD 64 3700+ og AMD 64 3800+ X2.. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Pris/ytelse synker jo som kjent kraftig når du begynner å bevege deg oppover mot høyere summer; toppunktet (best når det gjelder pris/ytelse) ligger vel for øyeblikket rundt det du har nå: omtrent 3000+-3500+. Så vidt jeg forstår er del vel ikke mange spillene som støtter multi-threading, og dermed kan dra nytte av X2-teknologien. FX-gjengen ligger fremdeles skyhøyt i pris. Derfor spørs det om ikke Athlon 64 er det du vil satse på. Ut i fra det tror jeg du må bestemme deg for hvor høyt du er villig til å gå i pris, og velge en Athlon 64 som står til den prisen. Personlig tror jeg CPU'en din klarer å henge med ganske bra ennå. Kanskje vente litt til du får enda bedre for pengene. Nesten synd å brenne av 3000 på noe som ligger like over det du har nå. Forøvrig er det ikke dumt å oppgradere RAM'en innimellom heller; kanskje legge på til 2 GB med noe raskt og flott. Les noen tester. Ta en kikk i prisguiden og se om du finner noe folk er fornøyd med. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Overklokk den du har og vent til prisene faller. Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 Overklokk den du har og vent til prisene faller. 5060014[/snapback] Okei...Men vil pc'n bli raskere om jeg oppgraderer til 2GB ram? Vil det bli merkbart? Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Enig i at du kan vente... Har sett på AMD 64 3700+ og AMD 64 3800+ X2.. Til spill er vel ikke 3800+ X2.. noe monster i dag, venter på fler-tråd-spill :-) test x2 3800 Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Okei...Men vil pc'n bli raskere om jeg oppgraderer til 2GB ram? Vil det bli merkbart? Dette ble testet og presantert i en artikkel PC-kjøp i praksis. Den konkludere enkelt og greit at det er liten forskjell på 1 og 2 GB ram. Nå var det ingen stor test med et bredt utvalg av brikker, men det skulle gi en god pekepinn. Testen viser at 2x512 er bedre enn 2x1024, men at forskjellen er liten og i fordel for 2x512, i praksis er forskjellen knapt merkbart. Men spørsmålet du stiller er inntressant dersom du plusser på et skjermkort, feks. et GeForce 7800 GT. Altså hvor høyt må en gå (35- 37- 38-) for at CPU ikke skal bli en bremsekloss i systemet. Endret 26. oktober 2005 av Targa_PC Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Jeg forsto det sånn at spill som BF2 vil kunne kjøre noe glattere med 2 GB i forhold til 1 GB, gitt at RAM'en er bra. Resultatet er en noe mindre belastning på harddisken, men noen stor forskjell er det nok ikke. Likevel tror jeg at frekvensen har mer å si enn MB når du beveger deg opp mot og over 1 GB. Det spørs om ikke dette blir noe av det samme som å oppgradere CPU til et lite hakk over. Men er fullstendig enig i at du heller bør vente til prisene faller og du får en enda bedre CPU til den prisen. Kanskje vente til multi-threading får bredere støtte i spill, så kan du satse på en X2 og virkelig utnytte teknologien. Endret 26. oktober 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 Lurer litt på om jeg skal bestille 3700+ eller om jeg skal vente litt... Den x2 cpu'n får jeg vel ikke utnyttet ennå? eller? Jeg liker jo at systemet mitt er fremtidsrettet da, siden jeg nå har godt til innkjøp av et SLI Hovedkort og 7800GT, så det kan jo bygges ut om noe skjer.. Hva hadde dere anbefalt meg å gjort? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Jeg står egentlig litt i samme knipe selv . Men jeg hadde gått for x2 3800+. Den er en kjempegod overklokker, og med 2 kjerner er den rå til multitasking. Med luftkjøling bør du fint få den opp i 2,4-2,5ghz, så fremt ramen og hovedkortet holder følge. På 2,5ghz kan du ikke klage over spillytelsen lenger . 2 kjerner blir nok mer og mer brukt i spill fremover i tid, da du sier du vil ha en framtidsrettet pc Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Jeg står egentlig litt i samme knipe selv . Men jeg hadde gått for x2 3800+. Den er en kjempegod overklokker, og med 2 kjerner er den rå til multitasking. Med luftkjøling bør du fint få den opp i 2,4-2,5ghz, så fremt ramen og hovedkortet holder følge. På 2,5ghz kan du ikke klage over spillytelsen lenger . 2 kjerner blir nok mer og mer brukt i spill fremover i tid, da du sier du vil ha en framtidsrettet pc 5064772[/snapback] Det er sant. Dette temaet er diskutert i flere andre tråder her, anbefaler å lese dem. Quote fra AMD X2 i spill: Jeg står litt imellom å kjøpe amd athlon 64 4000+ eller x2 3800+. Hva synes folket jeg burde velge? Skal i hovedsak brukes til spill.5055639[/snapback] Hvis du skal overklokke: Velg X2 3800+. Hvis du ikke skal overklokke så er det litt mer på vippen nå siden 4000+ trolig vil få høyere FPS-resultater i de fleste tester. Men som sagt, dette vil endre seg etter hvert som det kommer stadig flere optimaliseringer for dobbeltkjerne. Så det kommer jo litt an på hvor lange du vil ha PC'en. Dersom du planlegger å ha den lenge: Velg X2. Dersom du skal bruke PCen til andre ting enn kun spilling: Velg X2. Med andre ord: Dersom man har et kort tidsperspektiv, ikke skal overklokke, ikke skal bruke PC'en til annet enn spill, ikke har virusfjerner eller andre ting som går i bakgrunnen: Velg 4000+. 5056400[/snapback] Forøvrig er X2 på et relativt tidlig stadium ennå, og det ser ut som man forventer kraftig prisfall i løpet av noen måneder. Artikkel fra hw.no i går (26. okt.): Priskutt og nye modeller: Veiledende pris (i USA) på den billigste dobbelkjernemodellen, Athlon X2 3800+, er i dag $354 (2300 norske kroner). Ifølge dokumentet vil prisen på denne prosessoren falle til $284 (1850 norske kroner) i første kvartal av 2006. Dette er en prisreduksjon på nesten 20 %. Endret 27. oktober 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Okei, men er det noen som vet om mitt hovedkort støtter x2? Har Asus A8N Sli Deluxe Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Merker stor forskjell i BF2 når du swapper frem og tilbake til windows med 1 og 2 gig ram. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Okei, men er det noen som vet om mitt hovedkort støtter x2? Har Asus A8N Sli Deluxe 5065677[/snapback] Athlon 64, 64 X2 og 64 FX er alle Socket 939, iallfall inntil Socket M2 kommer i 2006. Det vil si, Athlon 64 finnes jo som Socket 754 i tillegg. Endret 27. oktober 2005 av TrondH86 Lenke til kommentar
Berrern Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Når det gjelder spill-ytelse, er AMD64-serien raskere enn AMD64x2! Sjekk denne linken: http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2484&p=10 Når det er sagt, kommer det hele litt an på hva du skal bruke PCen (mest) til. For ren gaming, er det ikke noe vits i å bruke penger på en X2 CPU. Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Jeg bruker pc til surfing, musikk, filmer og spill.. Hva er det dere anbefaler da? 3700+? Lenke til kommentar
Berrern Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Vel, du har jo allerede en prosessor som bør være god nok for dette bruket Hvorfor vil du egentlig oppgradere? Er det noe som går for tregt? Isåfall; hva? Hadde du hatt ubegrenset budsjett, ville jeg straks anbefalt FX-57, men den koster jo nesten 9.000! Personlig ville jeg ha ventet... Prisene på X2 er spådd til å falle etter jul, og ettersom det ikke er noen spill som utnytter dobbeltkjernen enda, er det like greit å vente. Hvis du av en eller annen grunn MÅ kjøpe prosessor nå, vil jeg anbefale AMD64 3800+ (ikke dobbeltkjerne), men jeg råder deg heller til å vente, ettersom du ikke vil merke så altfor mye forskjell. Dersom du er en ivrig BF2-spiller, er det betraktelig mer fornuftig å investere i 1GB ekstra minne, slik at du får 2 totalt. Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Jeg syns maskinen er treg, men det kan være av den 80GB ide disken jeg har da...Siden windows og programmer ligger på den, mens musikk og slikt ligger på min seagate 250GB Sata disk.. Hvilket 2GB minne anbefaler dere da? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hvis du synes pcen er det IKKE cpu. Hastighet i windows kommer nesten BARE ann på rammen og aller mest på hd! Cpu bruker uansett bare 2-4% prosent i windows. Kan stigge betraktelig hvis hd er dårlig og begynner å bli full + spyware osv.. er en stor synder. CPU gjør alt generelt litt raskere, men i såill er det skjermkort som gjør det meste av jobben og i windows er det HD. Ram teller også sånn generelt, men hvis det blir for lite synker ytelsen noe ekstremt! fra 1024 mb ram gikk alt en god del bedre! SPES i bf2, og litt i windows. Så mitt tips er mer ram og ny hd for bedre raskhet i windows og skjermkort i spill! Disse rammbrikkene skal være veldig gode, men også veldig dyre: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=20134 http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14873 Har ikke lest igjennom postene, så hvor mye ram har du fra før? Ville tatt å kjøpt 2*512 mb ram ekstra hvis du har 2*512 mb fra før+ en ny hd! Hvis det er i spill det gjelder så er det skejrmkort som er begrensningen! Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2005 Har 1GB OCZ ram fra før... Hvis du sjekker signatur så ser du hva jeg har.... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hmm kan ikke se noe som gjør at pcen skla gå tregt (unntatt dårlig programmvare da!) Da snakker jeg om virus og spyware osv.. Ville trodd at å oppgradere 2*512 mb ram ekstra ville gjort susen! En raptor hadde gjort det 15% raskerere en når hd'en var ny formatert! Bruker du over 75% av plassen på hd'ene (eller det er for lite plass på c: så er det også en grunn til at det kan gå tregt. Men som sagt ville jeg kjøpt mer ram og Eventuelt defragementer, formatert og eller virus scan osv... Det aller beste er å kjøpe likest mulig ram! Siden hastigheten bestemmes av den tregeste brikken og da er det dumt å kjøpe noen gode brikker når de andre trekker ned + at du har meget gode brikker! Kjøp denne:http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2686 Og eventuelt denne:http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6965 Hvis du har lyst på en dyrere og litt raskere hd kan du kjøpe en raptor! (husk å kjøpe 74 gb'en. Pga 34 gb'en er tregere!) NB: sitter nå på 2048 mb ram og en godt "vedlikeholdt" hd og AMD 3500+. Det går som en drøm! (ganske nylig formatert!) Kopier de viktige filene til c eller D og så formaterer du C! Helt gratis og du vil få en 10 ganger raskere pc + slett norton hvis du har det! Bruker ca 5% CPU, når jeg surfer, hører på musikk osv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå