Gå til innhold

selvutladding av batteri på bærbar pc

numbnut

Anbefalte innlegg

hei,

har en Compaq P3 bærbar som jeg er fryktelig "glad" i. den fungerer helt perfekt til mitt bruk. kjøpte nytt batteri til den, orginalt, for en mnd siden. det nye batteriet lader seg selv ut i løpet av 3-4 dager om maskinen ikker er i bruk. dette skjer selv om batteriet ikke er i maskinen. jeg har reklamert på det og fikk ett nytt rett før helga. det fungerer på samme måte, etter å ladet det helt opp tar det 3 dager så er det nesten ikke juice igjen på det..

noe som vet hva normal "selvutladding" på batterier er? dette er Ni-Cd celler har jeg latt meg bli fortalt av HP.

om denne posten kom på feil sted beklager jeg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikkel Cadmium har en typisk selvutladning på opptil 1% per dag (fra ordentlige produsenter jeg har vært borte i ihvertfall)... 3 dager henger ikke på greip. Da er det noe feil, enten med batteriene, eller muligens er det noe beskyttelseselektronikk i batteripakka som det er feil på.

Endret av Tomle
Lenke til kommentar
Nikkel Cadmium har en typisk selvutladning på opptil 1% per dag (fra ordentlige produsenter jeg har vært borte i ihvertfall)... 3 dager henger ikke på greip. Da er det noe feil, enten med batteriene, eller muligens er det noe beskyttelseselektronikk i batteripakka som det er feil på.

5059558[/snapback]

På begge batteriene jeg har fått? mulig du har rett.. 1% ja.. det var noe helt annet enn 33% som jeg opplever.. vet du hvordan det er med NiMh, eller hva det heter, celler? lurer på å åpne den gamle batterikassen og sette inn celler sjøl..

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det er NiCd og ikke NiMH? NiMH har en høy selvutladning, men ikke så dårlig.

Grunnen til at jeg spør er at NiCd så og si ikke eksisterer lengre da Cadmium er et svært giftig tungmetall, derfor overtok NiMH for de, men de har en god del større selvutladning og tåler overladning og høy temperatur dårlig, de har dog en god del bedre kapasitet.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er NiCd og ikke NiMH? NiMH har en høy selvutladning, men ikke så dårlig.

Grunnen til at jeg spør er at NiCd så og si ikke eksisterer lengre da Cadmium er et svært giftig tungmetall, derfor overtok NiMH for de, men de har en god del større selvutladning og tåler overladning og høy temperatur dårlig, de har dog en god del bedre kapasitet.

5059650[/snapback]

etter ett søk på internett finner jeg ut at det er Lithium-Ion... men det er likevel rart, eller?

http://geek.pricegrabber.com/search_getpro...masterid=85266..

Lenke til kommentar

5059650[/snapback]

etter ett søk på internett finner jeg ut at det er Lithium-Ion... men det er likevel rart, eller?

http://geek.pricegrabber.com/search_getpro...masterid=85266..

5059729[/snapback]

Ja det er veldig rart, Li-Ion har veldig lav selvutladning og høy kapasitet, men de tåler overladning veldig dårlig, tror det er her feilen ligger.

Feilen er altså i pc'n/laderen.

Endret av m99
Lenke til kommentar
Det er ikke så veldig rart og det er nok ikke batteriet det er noe galt med. det er maskinen som trekker strøm selv om den er slått av. Slett ikke uvanlig, men uansett er det tegn på dårlig design.

5059758[/snapback]

det skjer selv om jeg tar batteriet ut av maskinen og legger det ti meter unna ser du..

Lenke til kommentar

Ja det er veldig rart, Li-Ion har veldig lav selvutladning og høy kapasitet, men de tåler overladning veldig dårlig, tror det er her feilen ligger.

Feilen er altså i pc'n/laderen.

5059760[/snapback]

Takk for det. det var det svaret jeg ikke ville høre.. men maskinen har fungert hver eneste dag i nesten 4 år på ett batteri. kanskje på tide og gi den nådeskuddet.. eller bare bruke den via nettstrøm.. he he god ide.. men, jeg trenger den ikke... nåvel. en kjær og trofast venn har avgått med døden. noen som vil være med på gravøl? aker brygge fredag klokka 20:00?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...