Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Case : Kommer rar lyd fra dynamo - Løst

snoemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå trenger jeg å få tak i noen som har skikkelig peil på dynamoer, for jeg må først vite hvordan det SKAL se ut inni en dynamo, før jeg vet om mine mistanker er noe å gå ut ifra ;)

Er en slags vifte inni der tror jeg, noe som kan stemme med dynamo teknologien på den tiden 1980-2000 eller noe, nå har det vel kommet noe nye greier igjen I think.

Men på denne hvite saken(vifta kanskje) er det plutselig noe som er bøyd, som jeg tror det kanskje ikke skal være :p (vanskelig å få tatt bilde av)

men er det noen som kan legge ut noen tegninger eller noe sånt? Hadde vært til umåtelig stor hjelp.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Vel etter å ha vært hos Yamaha og de allikevel insisterte på at det var kamkjedet\kamkjedestrammer, så gikk jeg med på å bytte kamkjedet.

De mente dette skulle hjelpe.

Etter å ha gjort dette var lyden helt lik og fortsatt like mye tilstede.

Jeg snakket med folk på mc-forumet.no og fikk tips av en som kaller seg Keihin om at jeg skulle prøve å skru lyset av og på og se om jeg hørte forskjell i lyden, og at det da antakelig var den karakteristiske "FZ" lyden jeg hørte.

Det var som han sa merkbare forskjeller i lyden ved lys av og på. Som følge av ladeforandringer i dynamo.

Og når jeg senere har fått hyggelig hjelp av AR Tuning i Ski som har mekket endel FZ tidligere, så sa han at dette var "ringkjedet" som sitter på drevet til dynamoen. Og at dette ikke var noe farlig. Det var bare slik lyd som kunne være i disse syklene.

Dermed er det jo deilig å ha fått bekrefetet at det ikke er noenting galt med sykkelen min. Og jeg må sende en stor takk til Keihin og AR tuning.

Samtidig kan jeg jo sende en ironisk takk til Yamaha for å ikke undersøke dette nøyere med folk de faktisk vet har kjennskap til FZ'er.

Kan ikke kreve at de skal kunne all verden. Men hadde jo blitt enklere og billigere om de hadde satt meg i kontakt med noen som faktisk har skrudd litt på disse syklene før.

Ekspertise som dette blir vel bare sjeldnere og sjeldnere i vårt stadig voksende samfunn regner jeg med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...