Gå til innhold

LED problem!!!

Anbefalte innlegg

Hei Igjen!

Jaja, jeg hadde det travelt så jeg måtte bumpe etter er par minutter! Men jeg installerte LED'ene feil vei en gang og da funka ingen av dem. Nå som jeg snudde dem riktig vei, funker den ene utmerket(men lyser selv om hdd'en er inaktiv) og den andre er knappt lysende. Jeg syns det er veldig rart at den lyser selv om hdd'en ikke jobber!! Har ikke rørt noen på MB heller. Da må det jo være noe med LED'ene!!

DR.X

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er de vanlige Power/HDD LEDene. Jeg lot dem stå på et par timer. Da var det ikke lys i dem. Nå som Som sagt, så lyser den ene helt, sånn som på Power selv om det er HDD'LEDen. Power LED'en derimot, er knappt synlig...Skjønner IKKE hva som er galt! Har ikke kobla om noen ting ellers....

Lenke til kommentar

Nei det har jeg ikke gidda å prøvd, siden jeg må skru opp hele driten hele tida.. Kan prøve det også da... Men det tror jeg egentlig ikke.. Litt merkelig at Dioden lyser på fullt lys hele tida! og den andre som egentlig skulle lyst, gjør ikke det....Merkelige greier

Lenke til kommentar

Quote:

Dr.X skrev (2002-08-23 19:49):

Nei det har jeg ikke gidda å prøvd, siden jeg må skru opp hele driten hele tida.. Kan prøve det også da... Men det tror jeg egentlig ikke.. Litt merkelig at Dioden lyser på fullt lys hele tida! og den andre som egentlig skulle lyst, gjør ikke det....Merkelige greier

Du kan da bytte om på de.

Og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Hva slags dioder er det du har kjøpt, med eller uten motstand? Eller for å spørre på en annen måte: er de spesifisert til en viss spenning eller ikke? Vanlige dioder har ikke motstand, hvis du kobler de rett på strømforsyningen så brenner de av med en gang. Det er forskjell på LEDs!

Lenke til kommentar

Spørsmålet du først og fremst må konse om, er hva voltstyrken på LED er på kortet. Det skal stå i brukermanualen. Dersom de LED'sene du har kjøpt er for høyere voltstyrker enn det som HK leverer, vil de lyse dårligere. Men HDD - activity skal da ikke lyse konstant. Du har ikke kobla feil, da? Skjer det noe når du aksesserer harddisken?

-yummy-

Lenke til kommentar

Dårlig spesifisert, men 3.5V er typisk spenningsfall for en blå diode. Og jeg har målt hos meg og finner ca 2V over standard diodene. Så ingen av disse har innebygd motstand, motstanden sitter på HK og er tilpasset en standard diode. Det kan stemme med at du får lite lys, for du får jo bare halve strømmen gjennom. Lite du kan gjøre med det hvis du ikke kan finne motstanden (liten sjangs) og modifisere den.

Til deg som sier "de aller fleste dioder tåler 3 - 4,5v", hvor har du det fra? Dioder kan ikke "tåle" en gitt spenning, de tåler en gitt strøm! Dvs det må være en motstand i serie for å begrense strømmen. En helt typisk LED trenger 20mA og har et spenningsfall på ca 2V. Ohms lov gir da en motstand på 150 ohm for 5V. Men det er jo mange typer dioder, med forskjellig strømtrekk og spenningsfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...