muffe Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Jeg har to (eller flere) divs: <div class="notice"> <h2>Lorem Ipsum</h2> <p> Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Sed vulputate. Nunc dignissim magna. Vestibulum lorem dui, mollis nec, laoreet a, porttitor eu, sapien. Donec vitae est eget est sollicitudin sollicitudin. Cras rhoncus. </p> </div> <div class="notice"> <h2>Lorem ipsum vol. II</h2> <p> Sed porta ipsum ut mauris. Cras suscipit nunc vel nulla. Donec ut leo. Nulla sollicitudin orci euismod arcu. Donec egestas nisl in neque. Praesent sagittis quam ut urna. Cras tincidunt lectus nec. </p> </div> Disse vil jeg ha plassert ved siden av hverandre, og med litt mellomrom. Hvis jeg vil legge til flere divs, vil jeg at nr. tre og fire kommer under en og to, fem og seks kommer under tre og fire etc. Altså i en slags tabell med to kolonner. Den div'en til venstre skal ligge helt til venstre, og den diven til høyre skal ligge helt til høyre, dvs. ikke noe mellomrom mellom høyrekant på diven og høyrekanten som den ligger inntill. Hvordan gjør jeg dette med CSS? Et spørsmål til: Er det mulig å bruke noen CSS effekter på et bilde (satt inn ved hjelp av img-taggen) til å bytte ut dette bildet med ett annet mår musen holder over bildet? Jeg vil helst sette inn bildet vha. img-taggen, men allike vel ha en hover-effekt på det. Vet at jeg kan legge det som en bakgrunn i en div, men det blir ikke sematisk korrekt i dette tilfellt. BTW: Forferdelig irriterende med disse meldingene: Serveren er for overbelastet til å behandle din forespørsel. Prøv igjen senereNoen andre som irriterer seg grønn over de? Endret 25. oktober 2005 av muffe Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Prøv med: .notice { float: left; } Lenke til kommentar
muffe Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Da har jeg dette: .notice { float : left; margin-right : 5%; width : 45%; } Dette vil føre til at det vil være 5% mellom boksene, og hver boks vil være 45%. Problemet er at jeg får også 5% tomrom til høyre for boksen til høyre. Noen tips til hvordan jeg forhindrer det? Jeg vil ha boksen til høyre absolutt helt til høyre i bildet, og all eventuell plass til overs skal legges MELLOM boksene. Noen som har innspill til spørsmål 2? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Du må vel i så fall angi forskjellige klasser til de to boksene, f.eks. "left" og "right", så bruker du float: left på den ene og float: right på den andre. Eller misforsto jeg noe nå? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Du må vel i så fall angi forskjellige klasser til de to boksene, f.eks. "left" og "right", så bruker du float: left på den ene og float: right på den andre. Eller misforsto jeg noe nå? 5058990[/snapback] Er det eneste mulighet? Da må jeg sette annenhver klasse til venstre og annenhver til køyre... Jaja. hadde tenkt å slippe med en klasse... Men det får gå. Fremdeles ingen innspill på mitt andre spørsmål? Se første post. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Tror nok du må ty til med JavaScript til det andre. Eneste CSS-metoden jeg kan komme på i farta, fungerer vel kun i Opera: img:hover { content: url("bilde.gif") } Muligens Firefox også. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Tror nok du må ty til med JavaScript til det andre. Eneste CSS-metoden jeg kan komme på i farta, fungerer vel kun i Opera: img:hover { content: url("bilde.gif") } Muligens Firefox også. 5059071[/snapback] Har fungert i Firefox i evigheter Uansett, eg ville satt marginen til 4%, sidan nokre nettlesarar tolker 50%+50% som 101%. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Et spørsmål til:Er det mulig å bruke noen CSS effekter på et bilde (satt inn ved hjelp av img-taggen) til å bytte ut dette bildet med ett annet mår musen holder over bildet? Jeg vil helst sette inn bildet vha. img-taggen, men allike vel ha en hover-effekt på det. Vet at jeg kan legge det som en bakgrunn i en div, men det blir ikke sematisk korrekt i dette tilfellt. 5058537[/snapback] Prøv denne metoden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå