Gå til innhold

"Strømmen dreper - ikke spenningen!"

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare utsagnet i topic? Har sett dette utallige ganger når det har vært snakk om at noen har fått x antall volt over seg. Greier ikke å se logikken i utsagnet..

Slik jeg ser det:

Spenning = motstand * strøm.
(Vi går ut fra at motstanden i kroppen er konstant.)
Strøm = Spenning / motstand

Dette vil si at strømmen er direkte avhengig av spenningen. Hva er det da som underbygger utsagnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre det litt enklere å forstå:

Tenk deg at elektrisitet er vann;

Spenning: Høydeforskjellen fra der vannet begynner å renne til der det slutter/havet.

Strøm: Mengden vann som går i elven/bekken/fossen.

Med så langt? Tenk deg at du står under en 1000 meter høy foss (stor spenning/U/Volt) og ut fra den fossen kommer det noen dråper om gangen (liten strøm/I/ampere). Farlig? Neppe.

Se for deg at du ligger i en elv med ikke så altfor mye helling (liten spenning/U/Volt), men 1000 liter i sekundet (stor strøm/I/ampere)...

Get it?

Edit: Rettet på litt.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Nei. Det som avgjør hvor mye "vann" som kommer, er motstanden (tykkelsen på vannledningen som fører til toppen av fossen om du vil), og den er vel den samme for kroppen uansett.

... elller er det kanskje her problemet ligger, at kroppen har variabel motstand avhengig av spenningen?

Lenke til kommentar

Kroppen har så vidt jeg vet ikke variabel motstand nei.

Og motstanden er i kroppen din og det er der tykkelsen på slangen din kommer inn, jeg kan forsåvidt ta med det i eksemplet også:

Fossen med de få dråpene som kommer går lett gjennom slangen, mens elva sprenger slangen og du dør ;)

Lenke til kommentar
OK. "Arne" har 2 kohms motstand mellom høyre og venstre hånd. Det settes så 20 000 V over hendene. Vil det ikke da gå 10 A gjennom ham

Dette er riktig, så lenge du har en konstant spennings kilde. Motstand i et menneske ligger ca på 800Kohm til 2Mohm (litt avheng av fuktighet på hendene, som jeg målte mellom), målt meg slev i ny og ned når jeg kjeder meg :p.

men det trengs bare en liten strøm til for å forstyrre å øgelegge kroppen, spenning er bare drivkraften bak strømmen. Som sagt ved statisk elektrisitet kan spenningen være veldig høy, men den har ikke noen grunnlag for å sende noe serlig strøm og utladning skjed monentant.

Ved en spenningskilde som feks ved en sktikkkontakt kan strømmen komme opp ligge ved 0.275mA (ved 800kohm) det er nok til å drepe pga at det går en konstant størm gejnnom kroppen.

En annen ting med stikkontaketen er at det er AC spenning, og da kan man få vankser med å slippe.

Man kan se på spenningen som drivkraften, og strømmen er, vel, en strøm av elektroner som drives mellom spenningen., bare spenningen i seg selv gjør ingen skade, ikke før kretsen blir lukket og strømmen begynner å gå

Endret av Alex_2xA
Lenke til kommentar

Jeg føler jeg har en viss forståelse av strøm og spenning (går førsteåret på universitetet der vi lærer endel om elektriske/elektroniske kretser), men takk for alle forklaringene ;)

Alex_2xA: Det der hørtes mer fornuftig ut. Statisk elektrisitet er ikke ufarlig fordi at det går mindre strøm, men fordi at ladningen ikke er stor nok til å kunne opprettholde strømmen over lengre tid. AC-strøm er farligere fordi musklene får ulike impulser hele tiden da spenningen er variable. Forstod jeg deg rett? :)

Lenke til kommentar
Jeg føler jeg har en viss forståelse av strøm og spenning (går førsteåret på universitetet der vi lærer endel om elektriske/elektroniske kretser), men takk for alle forklaringene ;)

Alex_2xA: Det der hørtes mer fornuftig ut. Statisk elektrisitet er ikke ufarlig fordi at det går mindre strøm, men fordi at ladningen ikke er stor nok til å kunne opprettholde strømmen over lengre tid. AC-strøm er farligere fordi musklene får ulike impulser hele tiden da spenningen er variable. Forstod jeg deg rett? :)

5058856[/snapback]

Jepp, det høres bra ut, for ved statisk elektrisitet er det så og si bare ladning nok til å gi et lite sjokk, dette er som regel ikke farlig for mennesker, men kan være skadelig på elektroniske komponenter. ;). AC bytter jo polaritet konstant, og ved for ekesmpel spenningen i stikkkontaken på 50Hz så vil polaritetern snu 50 ganger i sekundet, og gir en virking av mange sjokk etter hverandre, så vær obs når man jobber med dette :)

Går selv 3. året på høgskolen, etter tre år i vidregående på elektro linja :)

Endret av Alex_2xA
Lenke til kommentar
Hehe, hvor har du lært dette? Hvis du godtar Ohms lov, er spenning lik motstand * strøm. Man kan dermed ikke justere disse tre uavhengig av hverandre :)

5058644[/snapback]

Det jeg kan om elektrisitet har jeg lært av 2 års elektrikkerutdanning :roll:

Det er forresten ikke jeg som har snakket om å justere noe, det var du som sa at motstanden i kroppen forrandres etter spenningen, noe den ikke gjør... Derimot det Alex_2xA sier om at det vil bli forskjellig etter som du er tørr/våt på hendene eller har grov/fin hud (hvis det er fra hånd til hån det er snakk om da), men dersom du hadde stukket 2 ledninger under huden på hver arm og målt ville det ikke vært noe forskjell etter spenningen...

Edit: Leif

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Det er forresten ikke jeg som har snakket om å justere noe, det var du som sa at motstanden i kroppen forrandres etter spenningen, noe den ikke gjør...

5058906[/snapback]

Det var noe jeg trakk ut fra det du fortalte - dersom man kan få mye strøm av lav spenning og omvendt, slik du påstår, kan umulig motstanden være konstant. Anyway, har fått en fin forklaring nå =)

... Alex: er du enig i at "det er ikke spenningen som dreper, det er strømmen" blir feil å si da?

Lenke til kommentar

Fra boka Nilsson & Riedel - Electric Circuits 7th Ed. side 54:

Barely perceptible: 3-5ma

Extreme pain: 30-50ma

Muscle paralysis: 50-70ma

Heart stoppage: 500ma

Det som er farlig er hvis strømmen går gjennom hjertet, enten ved strøm gjennom begge hendene eller foten og hånda.

Opptakskravet for linjeforeninga mi var å ta i en hanske med ca 800V. Var ikke akkurat behagelig..

Lenke til kommentar
Var det ikke samme person som lå i elven som stod i fossen? Hva var isåfall meningen med forklaringen?

5059099[/snapback]

Okokok:

Person en: Står å vasker håret sitt under den høyes fossen med lite vann - overlever.

Person to: Falt ut i elva - død...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...