Gå til innhold

Peltier. Fortsatt ikke peiling på hva det er.....


Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut viftene med vannkjøling og i forbindelse med det så har jeg hørt snakk om peltier. Har lest en del om det, men har ikke skjønt en dritt XD. Så lurer fortsatt på hva det er for noe? Hva brukes det til? er det nødvendig og hvilken forskjell utgjør denne snodige komponenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest peltierguiden her på overklokking.no?

 

Som sagt blir peltier varm på ene siden og kald på andre. Moderne peltierelementer har ofte temperaturforskjeller (deltaT) på over 70 grader mellom varm og kald side uten load.

Hvis du har en CPU som utvikler 70w varme og et 140w peltier, skal det i teorien være 35 grader forskjell på kald og varm side.

Et peltierelement drar mye strøm, så en egen PSU til pelteieren anbefales.

 

Det var litt om peltier, men hvis du ikke har lest peltierguiden her, gjør det nå.

Lenke til kommentar

En normal PC drar ikke stort mer enn et par hundre watt. Så et lite element skal det være mulig å få på samme psu. Men skal du få et bra resultat må elementet være dobbelt så stort (i effekt) som varmen kilden utvikler. Så, skal du da kjøle cpu, bør du ha et element på 200-250W. Da kan det bli tingt for PSU! Og for å forhindre ustabile spenninger ol. så er det best med en egen psu til tec.

Lenke til kommentar

Qtec oppgir max A i 'peak' (maks. belastning over kort tid), mens andre oppgir i current (kontinuerlig belastning).

Selv bruker jeg en Qtec 350w til mitt 170w peltierelement (som trekker 15A, PSU har max 17A på 12v railen). Det ser ut til å fungere greit, og jeg tør ikke bruke qtec på de andre delene mine (hvis jeg gjør det dropper 5v linja ned til 4,1v).

Lenke til kommentar

Hvis du kan ta et bilde av hvordan det ser ut inni kabinettet ditt nå hadde det vært enklere ja.

 

Husk at vannkjølingen også tar endel plass, så det kan hende at du burde bytte kabinett..

Hvis du går for det hadde vel Coolermaster Stacker vært et godt alternativ siden det allerede har plass til 2 PSUer og plenty med plass til vannkjøling.

Endret av Kvammis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...