Amento Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Vurderer å bytte ut viftene med vannkjøling og i forbindelse med det så har jeg hørt snakk om peltier. Har lest en del om det, men har ikke skjønt en dritt XD. Så lurer fortsatt på hva det er for noe? Hva brukes det til? er det nødvendig og hvilken forskjell utgjør denne snodige komponenter? Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Enkelt forklart er det en plate som blir kald på den ene siden og varm på den andre vet hjelp av strøm. Man bruker det da ved å ha kaldsiden mot det man skal kjøle, og varmsiden mot noe som kjøler selve peltier elementet eks. vannkjøling. Husk å kondensbeskytte hvis du skal ha peltier. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Har du lest peltierguiden her på overklokking.no? Som sagt blir peltier varm på ene siden og kald på andre. Moderne peltierelementer har ofte temperaturforskjeller (deltaT) på over 70 grader mellom varm og kald side uten load. Hvis du har en CPU som utvikler 70w varme og et 140w peltier, skal det i teorien være 35 grader forskjell på kald og varm side. Et peltierelement drar mye strøm, så en egen PSU til pelteieren anbefales. Det var litt om peltier, men hvis du ikke har lest peltierguiden her, gjør det nå. Lenke til kommentar
Amento Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 har gjort det, men ble ikke så mye klokere, men skjønte derimot mye mer av det dere sa! =) Men er det virkelig nødvendig med en egen PSU? har en Qtec PSU på 450W. Holder ikke det? Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Ikke regn med det. Uansett leverer somoftest ikke Qtec PSUer så mye som de skal ha det til. (det kan funke så lenge du ikke har så kraftig element, jeg kjørte 80W peltier, A64 3000+, 6600GT, 3 disker, 1 dvdbrenner osv osv.. På en 500W bZerk PSU, og det gikk helt fint) Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 En normal PC drar ikke stort mer enn et par hundre watt. Så et lite element skal det være mulig å få på samme psu. Men skal du få et bra resultat må elementet være dobbelt så stort (i effekt) som varmen kilden utvikler. Så, skal du da kjøle cpu, bør du ha et element på 200-250W. Da kan det bli tingt for PSU! Og for å forhindre ustabile spenninger ol. så er det best med en egen psu til tec. Lenke til kommentar
Amento Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 hmm... hva med denne 650W PSU'en da? Qtec PSU Goldplated 650W PSU With Serial ATA Connector 29dB Triple Fan Retail 650W PSU Holder ikke den heller?! Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Hvis du skal kjøpe PSU er vel ikke qtec helt veien å gå. Endret 25. oktober 2005 av Kvammis Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Så lenge den heter q-tec så er det ikke å anbefale for å si det slik. Men derimot en 850W psu av god kvalitet funker bra. Men som sagt; det beste er 2 stk så man ikke blander system og tec (tror det er bra vertfall ) Lenke til kommentar
Amento Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 hvorfor er ikke Qtec å anbefale?? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Fordi psu'e deres ikke holder mål når det kommer til veldig krevende ting. De yter rett og slett ikke det som er "ment".. Lenke til kommentar
Amento Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 kk. Men hvor i alle dager finner man en 850W PSU??? Åsså må den da være utrolig dyr! XD Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Vet ikke av noen i norge som har det. Kommer ikke på produsenten i farten heller, har sett en del på xtremesystems som bruker den som jeg tenker på. Men hvis du seriøst vurderer tec så vil jeg si at det er best å dele det opp på to stk. Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 500watt holder lenge..¨ .q-tec har fått dårlig rykte på seg etter tester og bruker erfaringer..tror ikke noen på HW forumet her ville betalt mer en 50 kr for en q tec.. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Se på anntall (A) Amper på 12 (V) volt når du skal kjøpe peltier-PSU. Det står hvor mangen Amper pletieret trekker der du kjøper det. Annbefaler eBay.com. Husk og bruk en "coldplate," en kobberplate mellom CPU og TEC, og mellom blokk og CPU. Lenke til kommentar
Damination Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 580 W psu ! http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308851&cks=PRL kan anbefalles på det sterkeste Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Qtec oppgir max A i 'peak' (maks. belastning over kort tid), mens andre oppgir i current (kontinuerlig belastning). Selv bruker jeg en Qtec 350w til mitt 170w peltierelement (som trekker 15A, PSU har max 17A på 12v railen). Det ser ut til å fungere greit, og jeg tør ikke bruke qtec på de andre delene mine (hvis jeg gjør det dropper 5v linja ned til 4,1v). Lenke til kommentar
Amento Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2005 ok. så hvis jeg da kjøper en PSU til, hvor skal jeg sette den?? har ett NZXT nemesis midi-kabinett... Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Vær kreativ Det kan kanskje være vanskelig å få plass. Men jeg vet ikke hvordan kabinettet er. Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Hvis du kan ta et bilde av hvordan det ser ut inni kabinettet ditt nå hadde det vært enklere ja. Husk at vannkjølingen også tar endel plass, så det kan hende at du burde bytte kabinett.. Hvis du går for det hadde vel Coolermaster Stacker vært et godt alternativ siden det allerede har plass til 2 PSUer og plenty med plass til vannkjøling. Endret 26. oktober 2005 av Kvammis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå