Gå til innhold

Sliter medå velge high end kort

Oblivion

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å finne meg et skjermkort til den nye PC'n min. Jeg hadde store planer om å kjøpe Geforce 7800GTX, men det var før noen her på forumet (under ny pc), sa at det nesten ikke er noen forskjell mellom GT og GTX. Stemmer dette?

Hvor stor økning i % er det fra GT til de to GTX modellene?

Jeg skal bruke kortet til å drive en DELL 24" Widescreen i 1920x1200, og regner da med at jeg får mye ut av et bedre kort. Egentlig så ergrer jeg meg stort over at ingen av kortene har 512 mb ram, da dette er viktig i høy oppløsning.

Med dette så kommer vi over på neste spørsmål. Jeg har med tiden planer om å kjøre SLI, og regner da med at NVIDIA blir et problem. Slik jeg har forstått det, så må man ha HELT identiske kort helt ned til BIOS for at det skal fungere, mens ATI Crossfire er mye mer allsidig og aksepterer alle kort i samme serie.

NVIDIA 7800 GTX 256 + NVIDIA 7800 ULTRA 512 funker neppe, mens

ATI X1800XL (256) + ATI X1800XT (512) vil fungere.

Hvis jeg nå har forstått alt rett, så ser det nesten ut som om jeg burde vente.

Endret av Oblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En viktig ting du må være klar over er at master-kortet til ATi (for eksempel x1800 master) Må ha samme menge med minne som slave kortet.

Ergo du må matche på følgende måte med ATi: x1800XL (256) + x1800 "Master" (256)

Det er fremdeles ikke noe dato på når Crossfire kommer for x1x00-kortene...

Edit: Til trådstarter: Det finnes ikke noe 7800 Ultra kort... Du kan kjøre hvilke som helst 7800GTX kort sammen i SLI.

Det beste er at nVidia løsningen er tilgjenglig idag. Ingen vet når ATi sine kort er tilgjenglige...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
trur nok att crossfire er ei god løsning for deg, og ATI kort med 512mb på, crossfire skal yte pittebittelitt bedre enn sli i tilleg

5058004[/snapback]

Skal du bruke Crossfire er det begrensing på 1600x1200@60 eller 1920x1200@52. Det er litt kjiipt spør du meg når du har 24" skjerm.

Lenke til kommentar

Kjørte en test nå men fikk ikke riktig så mye. Var nyformatert da jeg fikk 19200. Kan også være pga at pc'n har stått på i x-antall dager og masse progz i bagrunnen eks: NIS, Ghost etc etc

Edit: gikk opp 40 poeng ved å stille opp minnet litt.

post-79472-1130294463_thumb.jpg

Endret av stinger82
Lenke til kommentar
[...]ATI have addressed the resolution limitation by virtue of the fact that all of the X1800 and X1600 boards have integrated dual DVI, which means the slaves can output dual DVI bandwidths and the composite engine can be built to cope with this, outputting back at dual DVI rates - the net result is that this generation of Crossfire can support resolutions up to 2048x1536 @ 85Hz.

- http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r520/index.php?p=08

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...