Gå til innhold

Hjemmestuido, hva trenger man?


F.Mackey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja..Du trenger vel mixer, så du kan koble alle instrumentene til et par store og fine forsterkere. Ellers blir det jo å koble alt til pcen, om dere bruker en mikrofon eller kobler alle til mikseren før den går til pcen veit jeg ikke hva dere har tenkt til men:

Pcen bør ha følgende egenskaper:

 

- Meget godt lydkort som har mange inn- og utganger.

- God, stor skjerm, LCD, helst fler.

- Trådløst tastatur, mus

- God prosessor, over 3 GHz skulle holde ;)

- Program (ikke freeware) bruk et dyrt et! :tease:

 

Hvor mye skal dere gi for hele sulamitten?

Lenke til kommentar
Ja, saken er at jeg lurer på hva man trenger utenom instrumentene i et hjemmestudio? Altså, hvis man har et trommesett, gitar, bass, men har ikke no annet, så noe lurer jeg på alt fra pc programmer til mikrofoner. Tusen takk på forhånd.

 

Mvh.

Øyvind

5057924[/snapback]

Hei, Øyvind!

 

Holder selv på å kjøpe meg selve kjernen i systemet, nemlig lydkortet, og da opprettet jeg en tråd som jeg fikk en del gode tips på. Ta en kikk.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med mikrofoner fra før av. Hvis du vet forskjellen på dynamiske (vokal)mikrofoner og kondensatormikrofoner og du vet hva fantomspenning er, er du godt på vei. Selv vurderer jeg Røde NT5 (selges parvis, kjekke til stereobruk) som kondensatormikrofoner, da dette er mikrofoner som har fått veldig god kritikk og visstnok fungerer veldig godt til allround-oppmikking. Ellers har jeg en Shure SM58-LCE som vokalmikrofon som jeg trygt kan anbefale deg.

Lenke til kommentar

Det som kan lønne seg er å gå til nærmeste musikkbutikk og spørre de som jobber der. Kan få vite veldig mye derfra

 

Men jeg har hjemmestudio ( :D ) Hele veggen i den ene delen av rommet hvor trommene og bassen står er dekket med lyddempningsmatter. Trommen mices opp, en på hver tromme og en som henger over og tar cymbaler.

begge forsterkerne har mikserutganger bak, så de går rett i mikseren uten noen microfon. Også en vokal mikrofon.

 

Alle signalene går inn i en mikser, lønner seg å kjøpe en med hvertfall 12-16 porter hvis du skal micce opp et helt band.

 

Fra mikseren går signalet til en hodetelefonforsterker som alle bandmedlene plugger monitorene sine i. Hver person kan da evt justere sitt eget volum og EQ.

Signalet går fra hodetelefonforsterkeren (signalet til pc'en påvirkes ikke av hodetelefonforsterkeren, det bare splittes på en måte) til lydkortet på pc'en.

Jeg bruker da et musikkprogram (Audio Studio 7, funker fett) til å ta opp.

 

Vi har også noe kompresorer og romklang effekter som går inn i mikseren, men disse har jeg ikke lært meg å bruke enda.

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

vel...jeg har dessverre ingen anelse, alt er kjøpt av min far (som er ekstremt intresert i det her) over en lang periode. Men mic'ene til trommene kostet 100 dollar for 4 mic'er. også har jeg en sm57 som koster 1200 tror jeg. Og et par "fake" sm58 mic'er. Det er ikke ekstreme kostnader her, fordi det ikke er noe særlig proffe ting. Men hvis du har pc så koster nok mic'er til et helt band, mikser, og litt diverse godt over 10.000.

 

Men som sagt, gå å spør i musikkbutikk. Der får de ekstremt mange gode tips

 

EDIT: lønner seg å ha en pc med godt lydkort da

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...