Gå til innhold

Evig blåskjerm med corsair ram på K8N Diamond?

blackn0X

Anbefalte innlegg

For ca en uke siden gledet jeg meg over at jeg akkurat hadde fått meg 2 stk. Corsair TWINX1024-3200C2PRO 512 brikker, men den gleden viste seg å være kortvarig... hadde lest mye bra om corsair og sånt og tenkte at dette kom til å bli bra. Joda maskinen startet opp og etter ca 3-5 min bruk i windows så fikk jeg blåskjerm med forskjellige typer feil i hver gang. Har som sagt et K8N Diamond hovedkort og har prøvd å sette innstillingene for ram i bios manuelt men det har ikke hjulpet i det hele tatt. Så nå bruker jeg de gamle brikkene mine og det er like før de to nye corsair brikkene går ut vinduet her av frustrasjon. :hrm: Noen som vet hva som kan være galt? Alt fungerer fint med de gamle og har ikke så veldig mye peiling på ram selv.. Takker for all hjelp på forhånd.

Link til nettsiden jeg kjøpte brikkene hos: https://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=149886

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For ca en uke siden gledet jeg meg over at jeg akkurat hadde fått meg 2 stk. Corsair TWINX1024-3200C2PRO 512 brikker, men den gleden viste seg å være kortvarig... hadde lest mye bra om corsair og sånt og tenkte at dette kom til å bli bra. Joda maskinen startet opp og etter ca 3-5 min bruk i windows så fikk jeg blåskjerm med forskjellige typer feil i hver gang. Har som sagt et K8N Diamond hovedkort og har prøvd å sette innstillingene for ram i bios manuelt men det har ikke hjulpet i det hele tatt. Så nå bruker jeg de gamle brikkene mine og det er like før de to nye corsair brikkene går ut vinduet her av frustrasjon.  :hrm: Noen som vet hva som kan være galt? Alt fungerer fint med de gamle og har ikke så veldig mye peiling på ram selv.. Takker for all hjelp på forhånd.

Link til nettsiden jeg kjøpte brikkene hos: https://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=149886

5057300[/snapback]

Sikkert et bomskudd uten like her, men har du evt prøvd å oppdatere BIOS? Evt sette ritkig timing og spenning (Volt) på RAM brikkene?

Lenke til kommentar
For ca en uke siden gledet jeg meg over at jeg akkurat hadde fått meg 2 stk. Corsair TWINX1024-3200C2PRO 512 brikker, men den gleden viste seg å være kortvarig... hadde lest mye bra om corsair og sånt og tenkte at dette kom til å bli bra. Joda maskinen startet opp og etter ca 3-5 min bruk i windows så fikk jeg blåskjerm med forskjellige typer feil i hver gang. Har som sagt et K8N Diamond hovedkort og har prøvd å sette innstillingene for ram i bios manuelt men det har ikke hjulpet i det hele tatt. Så nå bruker jeg de gamle brikkene mine og det er like før de to nye corsair brikkene går ut vinduet her av frustrasjon.  :hrm: Noen som vet hva som kan være galt? Alt fungerer fint med de gamle og har ikke så veldig mye peiling på ram selv.. Takker for all hjelp på forhånd.

5057300[/snapback]

Sikkert et bomskudd uten like her, men har du evt prøvd å oppdatere BIOS? Evt sette ritkig timing og spenning (Volt) på RAM brikkene?

5061781[/snapback]

Takk for svar. Har nyeste bios installert ja.. har ikke testet så mye med spenningen på brikkene skal prøve å sette den opp til 2,70 og se en stund om de fungrer bedre der.

Edit: Var å skjekket hva timing og volt skulle være på disse og satt det til det rette, ser ut til å fungere nå.. skal ha maskinen på og si ifra hvis det kommer noen blåskjermer de neste dagene. :)

Endret av blackn0X
Lenke til kommentar
Har du prøvd Memtest86 for å evt sjekke RAM brikkene dine for feil?

Kan jo også hende at det er RAM`en det ligger i

5068135[/snapback]

Har prøvd memtest86 en gang ja, kom opp noen feil noen ganger der med corsair brikkene... virker som om at jeg får mer og mer blåskjermer jo varmere og lengere maskinen står på med corsair ram brikkene i, litt rart egentlig med tanke på at det er god kjøling i kabinettet. Ikke mere corsair og MSI på meg ivertfall, skal prøve OCZ og Lanparty neste gang tror jeg selv om det kanskje blir noen månder til. Diamond my ass... har aldri hatt så mye problemer med andre hovedkort som jeg har hatt med dette. Inkludert dette med corsair ram brikkene. Takker for hjelp uansett.. corsair brikkene blir vel liggende og støve ned en plass her om jeg ikke da finner ut at jeg skal brenne de eller no :p

Lenke til kommentar

Corsair sier om de ram brikkene:

New Latency for C2 Modules

Corsair is pleased to announce that effective immediately, all Corsair "C2" rated modules are guaranteed to run at a CAS Latency of 2 in all current production AMD motherboards!

Men om du har gammelt HK så må du nok teste CL2.5 for å se om de fungerer bedre da, pga brikkene er kun CL2 på gamle intel HK, mens de er CL2.5 på AMD..

Så prøv 2.5 - 3 - 3 - 6 i timings og test med bytte mellom 1T og 2T også..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Corsair sier om de ram brikkene:

New Latency for C2 Modules

Corsair is pleased to announce that effective immediately, all Corsair "C2" rated modules are guaranteed to run at a CAS Latency of 2 in all current production AMD motherboards!

Men om du har gammelt HK så må du nok teste CL2.5 for å se om de fungerer bedre da, pga brikkene er kun CL2 på gamle intel HK, mens de er CL2.5 på AMD..

Så prøv 2.5 - 3 - 3 - 6 i timings og test med bytte mellom 1T og 2T også..

5069452[/snapback]

Skal prøve å kjøre de med 2.5 - 3 - 3 - 6 i timings som du sier, men som jeg sa så er jeg litt grønn når det gjelder ram, hva du mener med 1T og 2T? Hva heter det jeg skal stille på dette? Og jeg har da et ganske nytt hovedkort som nevnt tidligere: MSI K8 Diamond. Mulig at det er noe galt med disse ram brikkene jeg har da også.. For det skal da fungere når man har nyeste bios og jeg setter instillingene i bios til auto.

Lenke til kommentar

Hmm, så på makinvare i profil, HK ditt skal fungere med 2-3-3-6 (ihvertfall med oppdatert bios).

"CPC (Command Per Clock) /Command Rate, definerer hvor aktiv minnekontrolleren kan være. Denne settes til hvert klokkeslag = 1T eller annethvert klokkeslag = 2T. Hvor da 1T gir best ytelse. Men dette tar veldig hardt på minnekontrolleren og vil føre til at den fortere møter veggen. Ved å sette denne til 2t vil man ofte klare å klokke høyere, men sjelden så høyt at man tar igjen den tapte ytelsen."

Prøv med 2-3-3-6 1T, hvis det ikke fungerer så prøv 2T, om det fremdeles ikke fungerer så prøv 2.5-3-3-6 og bytt mellom 1T og 2T da..

Kjører akkurat samme minnet i dual på 2-3-3-6 1T her med Epox 9NDA3+ HK..

Mye nyttig info om minne finner du her.

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Hmm, så på makinvare i profil, HK ditt skal fungere med 2-3-3-6 (ihvertfall med oppdatert bios).

"CPC (Command Per Clock) /Command Rate, definerer hvor aktiv minnekontrolleren kan være. Denne settes til hvert klokkeslag = 1T eller annethvert klokkeslag = 2T. Hvor da 1T gir best ytelse. Men dette tar veldig hardt på minnekontrolleren og vil føre til at den fortere møter veggen. Ved å sette denne til 2t vil man ofte klare å klokke høyere, men sjelden så høyt at man tar igjen den tapte ytelsen."

Prøv med 2-3-3-6  1T, hvis det ikke fungerer så prøv 2T, om det fremdeles ikke fungerer så prøv 2.5-3-3-6 og bytt mellom 1T og 2T da..

Kjører akkurat samme minnet i dual på 2-3-3-6  1T  her med Epox 9NDA3+ HK..

Mye nyttig info om minne finner du her.

5069544[/snapback]

Hmm, nice guide. takker. Testet med de innstillingene du sa i forrige post på corsair brikkene og fikk like mye feil i memtest86. Og når jeg bruker de gamle brikkene så får jeg ingen feil i det hele tatt.. skal teste med de andre timings du sa i denne siste posten men har mine tvil.. kan se ut som om det er defekte brikker jeg har fått.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å få stilt inn 2-3-3-6 eller 2,5-3-3-6, men fant ikke noe som heter "CPC (Command Per Clock) /Command Rate". Nærmeste jeg fant som man kunne stille på 1T og 2T var "1T/2T Memory Timing", "Write to read delay(twtr)" og "Read to write time(trwt)". hvilke av de er det du mente jeg skulle prøve å stille på?

Lenke til kommentar

Hei !

Har akkurat samme problem ! Starter ikke en ny tråd, så jeg forsetter her.

Sliter med samme stygge blå skjerm, som dukker opp når jeg kjører begge min 2 stk 512 MB brikker av type:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2260

hadde samme problem med følgende brikker:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=694.

Saken er at når jeg kjører brikkene hver for seg så fungere det utmerket. Dvs brikkene i seg selv er OK, men når de kjører sammen så svikter dem. (Blå skjerm)

Har prøvd å bytte på plass etc

Har følgende hovedkortet.

Gigabyte K8NSP nForce3 250. Dessverre ingen link.

Oppdaterte Bios'en for et par mnd siden. Og selv bios gir svært begrenset muligheter for å endre på RAM innstillinger.

Håper noen har hint tips som kan avsløre saken

Lenke til kommentar
Hei !

Har akkurat samme problem ! Starter ikke en ny tråd, så jeg forsetter her.

Sliter med samme stygge blå skjerm, som dukker opp når jeg kjører begge min 2 stk 512 MB brikker av type:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2260

hadde samme problem med følgende brikker:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=694.

Saken er at når jeg kjører brikkene hver for seg så fungere det utmerket. Dvs brikkene i seg selv er OK, men når de kjører sammen så svikter dem. (Blå skjerm)

Har prøvd å bytte på plass etc

Har følgende hovedkortet.

Gigabyte K8NSP nForce3 250. Dessverre ingen link.

Oppdaterte Bios'en for et par mnd siden. Og selv bios gir svært begrenset muligheter for å endre på RAM innstillinger.

Håper noen har hint tips som kan avsløre saken

5099768[/snapback]

Hei, sorry jeg har faktisk ingen anelse selv hva det kan være. Har selv sendt inn mine brikker for ca en uke siden.

Om du ikke får til med dine heller foreslår jeg at du bytter de om ikke annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...