Gå til innhold

Bruke ekstern HD på flere pcer samtidig?

Panter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg regner med at man kan bruke en ekstern HD med både Usb og Fw på flere pcer samtidig?

5057267[/snapback]

Hvis du deler den ut på nettverket fra en av PCene, ja. Ellers: Nei. Den kan ikke være fysisk koblet opp på flere PCer samtidig. Kobler jeg for eksempel min Maxtor disk til en PC med USB og en annen på FireWire så finner ingen av PCene disken (mener jeg å huske, evt så var det bare en som fant den men konklusjonen blir uansett den samme).

Lenke til kommentar
Nei. Den kan ikke være fysisk koblet opp på flere PCer samtidig.

Om det er korrekt så lurer jeg da på hvorfor det på min og andre er 2 stk FW kontakter i tillegg til 1 stk Usb.

Jeg kan ikke se en annen grunn enn å kunne være koblet til flere pcer samtidig. Eller?

Lenke til kommentar
Tror faktisk at 2xFW kan funke (husker ikke helt), men mener USB+FW blir kræsj.

Har du mulighet til å prøve?

5059681[/snapback]

Nei, dessverre. Men hadde vært interessant å høre fra noen som har prøvd.

En annen grunn:

Du kan kaskadekoble flere FW disker.

5059691[/snapback]

Altså seriekoble?

Lenke til kommentar
En annen grunn:

Du kan kaskadekoble flere FW disker.

5059691[/snapback]

Altså seriekoble?

5059721[/snapback]

FireWire er lagd for å "seriekoble" (vet ikke om det er helt korrekt å si det) flere enheter (ganske mange, husker ikke helt antallet). Dvs. at du ikke trenger mer enn 1 FW kontakt i PCen for å bruke ganske mange FW enheter samtidig. Tror det er derfor det er 2FW kontakter på en ekstern HDD, men er ikke sikker på at det ikke går å koble flere PCer på samtidig.

Lenke til kommentar

Firewire tillater seriekobling (daisy chaining) av intil 63 enheter. Det er ikke to firewire utganger på hardisken din for at du skal koble den til flere PC'er, tviler på at det går an.

På min eksterne harddisk bruker jeg den ene porten til å koble til PC'en og den andre for å koble til mitt videokamera.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Han får fremdeles ikke bruk den på to pc'er samtidig... slipper bare å bytte kabel når han skal bytte.. men må fremdeles velge hvilken pc den skal være kobla til manuelt.

Vil du ha en ekstern disk som du vil ha tilgang til fra flere pc'er på en gang.. så kjøp en NAS-disk...

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10622

5062747[/snapback]

Så enig så enig. Eller en router med funksjonalitet for tilkobling av eksterne harddisker. Finnes det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...