Gå til innhold

Konflikt mellom Kontroller/hdd og hovedkort.

Anbefalte innlegg

Har hatt en hel del problemer med serveren min i det siste. Da hovedkortet ble ødelagt har jeg blitt nødt til å sette inn et gammel kort av typen Intel D815EEA. Dette er en filserver, og siden jeg bruker to sata disker og dette hovedkortet ikke har kontroller til det, har jeg kjøpt en ST Lab kontroller (SiL 3112 SATA PCI).

Kontrolleren blir funnet og innstallert av windows, og alt er bare fryd og gammen. Når jeg så restarter maskinen klarer den ikke boote opp igjen. Fryser etter å ha "detektert" cpu, minne disker osv. Altså rett før den skal starte windows. Dersom jeg kobler diskene fra kontrolleren fungerer det derrimot smertefritt. Om jeg så kobler til diskene etter at windows har begynt å starte opp går også alt fint.

Har kikket gjennom alle innstillinger i bios, og prøvd de flese valg man har (den er satt til å boote kun fra systemdisken). Har også oppdatert til siste tilgjengelige biosversjon. Jeg har prøvd med bare en disk, bytte plass på diskene osv.....

Er det noen som har noen ord å dele med meg om dette? Slik jeg forstår kan det vel ikke være annet en en konflikt mellom diskene/kontrolleren og hk, men alt fungerer jo dersom den bare får kommet seg videre i oppstarten. Diskene har jeg også formattert, og til og med prøvd å starte uten noen partisjoner. Jeg er ikke så ivrig etter å investere så mye mer av penger i denne maskinen, og det er jo derfor jeg kjører med et fortidsminne av et hovedkort, men håper jo at det bare er noe jeg har oversett.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle hovudkort liker ikke Sata-Kontrolleren, det kan du bare gi opp......

Den vil aldri i verden boote med disker tilkoblet SiL 3112 kontrolleren!

Har prøvd selv og jeg ga opp, du Sunsway har eget forum, dem viste ikke noe dem heller.

Teknikere demmes påsto det ikke var noe problem, men noen løsning hadde dem ikke!

Jeg Hadde ett Asus BT4 hk med PIII 500Mhz slot1.

bootet fint uten S-ATA, og stoppet like fint med S-ATA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...