Gå til innhold

Veiledning til egen server (oppd. 27/10 kl. 09:50)

eivindlt

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å sette opp en server hjemme, hvor jeg kan hoste egne og andres nettsider. Jeg er helt grønn på dette, og hadde håpet at denne tråden også kunne hjelpe andre. Men da trenger jeg hjelp fra dere! Etter hvert som råd, tips osv.. hagler inn, oppdaterer jeg denne posten.

Dette trenger du:

Server

- 2x speilede SATA 200gb holder i massevis

- 256mb eller 512mb RAM bør også holde

- roac mener: Likegyldig om du har Windows, Linux eller BSD

- Noen bra tillbud/oppsett?

SDSL-bredbånd

- Helst over 2mbps (999,- pr. mnd)

Domeneregistrering

- Hvordan gjør man det?

Eventuelt kan man leie rackplass på mbit.no eller gbps.no

Og til slutt noen spørsmål til en "How to.. "-seksjon:

- Hvordan oppretter man subdomener (for eksempel http://personlig.dinside.no)?

Takker for all hjelp, og håper guiden hjelper andre og :thumbup:

Endret av eivindlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang server: Det du trenger er litt minne og nok diskplass, helst feiltolerant. Med den last vi snakker om her ("hjemmehosting") vil jeg hevde at to satadisker (f eks 200GB) som speiles er mer enn nok, og videre bør 256 evt 512 MB minne også være mer enn nok. Til OS bør man velge et OS man er fortrolig med. Om valget faller på Linux, BSD, eller Windows er egentlig revnende likegyldig, det som er viktig er at den som setter opp boksen er klar over hva han gjør, og er i stand til å sikre den.

Og til slutt:

Elkjøp - det er dumt å betale for mye

Derfor bør man holde seg unna Elkjøp :)

Lenke til kommentar

elkjøp ja.. første jeg reagerte på.

men for å være ontopic, jeg ville heller satset på å ha en server i rackkabinett i stede for å hoste den hjemme.(ganske sikker på at du må ha bedriftslinje for å kunne ta penger for å leie ut noe.) Jeg vet om to levrandører som leverer 250gb trafikk/mnd, 2u plass(kabinettet) og 1 ip adresse. kun for 999,-. (Her er det snakk om 100mbit..)

Så.. :-)

Lenke til kommentar
elkjøp ja.. første jeg reagerte på.

men for å være ontopic, jeg ville heller satset på å ha en server i rackkabinett i stede for å hoste den hjemme.(ganske sikker på at du må ha bedriftslinje for å kunne ta penger for å leie ut noe.) Jeg vet om to levrandører som leverer 250gb trafikk/mnd, 2u plass(kabinettet) og 1 ip adresse. kun for 999,-. (Her er det snakk om 100mbit..)

Så.. :-)

5058521[/snapback]

Hvilke to leverandører er det? :dribble:

Lenke til kommentar
for å sette opp feks http://personlig.dinside.no så lager du bare et virtuellt domene, dette er meget lett om du hoster det selv, er gjort på under 1 minutt! :) kan hjelpe deg når du er kommet så langt at linje er på plass og du har server.

jeg anbefaler forresten også debian

5070809[/snapback]

som du ser er folk glade i debian. personlig liker jeg ubuntu. veldig brukervenlig :yes:

Lenke til kommentar

Hvis dette skal være en veiledning til egen server, så burde det vel omhandle andre ting enn å hoste sider? Da tenker jeg på FTP, DHCP, FTP, Ventrilo, gameservere, og diverse andre ting.

Jeg mener selfølgelig ikke at man trenger å gå i dybden på alt, men at man gir noen vennlige hint:)

Derfor mener jeg også at man ikke behøver å ha så høye maskinkrav (da det er bare missioncritical, gameservere og maskiner som har ekstremt høy trafikk trenger slike spesifikasjoner som har blitt listet opp) :)

Ellers må jeg bare si at det er et kjempefint initiativ, da det er mange som spør om akkurat dette :)

Lenke til kommentar

Angående det med gameservere kan jeg vel komme med en liten pekepinne;

det er anbefalt 512ram pr. cs-server. har du 3 cs-servere så er det anbefalt 1,5gb ram, med andre ord.

pr.dags dato har jeg flere servere (3,2ghz, 2gb ram og raptor disk (36,7gb)) som står på 100mbit i Oslo. Den hardware konfigurasjonen der og linjen jeg bruker gir meg optimal ytelse til akkurat det jeg trenger. :)

Ut over det så handler det vel egentlig om å prøve/feile litt. finne ut hvor mye en maskin tåler. men nå har folk hvertfall en pekepinne.

Leste på steamforumet en gang: "Hva slags hardware trengs for en 20slots cs-server uten lagg: 1ghz cpu og 512 ram."

Kos Crewer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...