the_c Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hei. Problemet er at jeg skal lese inn for- og etternavn vha av cin (i ei og samme cin-setning), før lengden av for- og etternavnet skal skrives ut. Prøvde: string navn; cout << "Skriv in fornavn og etternavn: " << endl; cin >> navn; //Videre hadde jeg tenkt å bruke int totalLengde = navn.length(); //Totale lengden på strengen //Før int posisjon = navn.find(" ",0); //skulle gi meg posisjonem til mellomrommet. //Med den totale lengden av hele strengen, samt mellomrommet's posisjon kunne jeg enkelt finne lengden av fornavnet og etternavnet. //MEN,- //int totalLengde = navn.length() //Finner bare fornavnets lengde //EKS //Hvis jeg skriver inn "Ole Hansen", blir totalLengde = 3, //og videre beregning umulig Noen forslag? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 cin << navn; leser bare inn første ordet. Bruk getline(cout, navn); for å lese inn hele navnet (en helt setning) std::string::find() returnerer std::string::size_type, eller size_t hvis jeg ikke tar helt feil. Du vil få en warning om "possible loss" samme gjelder std::string::length() Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) En annen løsning er noe ala dette; string fornavn, etternavn; char dummy; cin >> fornavn >> dummy >> etternavn; Endret 25. oktober 2005 av invictus Lenke til kommentar
the_c Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Takker for svarene. Brukte getline,- funker som bare det. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Jeg har problemer med stringen... selv om jeg skriver inn #include<string.h> eller <string> går det bare ikke. Noen forslag? Lenke til kommentar
eigan Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hva er det som ikke går? Kodesnutt? 5117513[/snapback] Det står "string undeclared. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Hva er det som ikke går? Kodesnutt? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) #include <iostream> #include <string> using namespace std; int main() { string navn; cin >> navn; cout << navn.length(); return 0; } eller #include <iostream> #include <string> int main() { std::string navn; cin >> navn; cout << navn.length(); return 0; } (med forbehold om skrivefeil) EDIT: fant en allerede. Endret 7. november 2005 av Nazgul Lenke til kommentar
eigan Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Takk for hjelpen. Det var nyttig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå