PMnormal Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 ...men Fujifilm S3 pro (dSLR) er vel (som motsetning til disse eksemplene) kjent for stort dynamisk omfang...så dette skyldes vel heller manglende vilje enn manglende kunnskap?Til gjengjeld, hvis man eksponerer bildet riktig og unngår utbrenthet, er antakelig problemet straks mye mindre? 5948951[/snapback] Helt riktig, og med semikompakt så får man den kontrollen som trengs for å gjøre det. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) F30 har dessverre også samme svakhet: http://www.digit.no/photoalbum/view/?size=org&id=91048 Se overgangen til utbrenthet i skyen på bildet. Merkelig at Fujifilm fortsatt ikke klarer dette. Canon ser ut til å ha klart det, i hvertfall har ikke jeg sett dette på et eneste bilde tatt med et Canonkamera. Edit:http://www.dpreview.com/gallery/fujifinepixf30_samples/ se bilde 19 Edit:http://galleriet.akam.no/?view=image&galle...&imageId=172676 Edit:http://www.dinside.no/php/art.php?id=315067&bid=6 Endret 21. august 2006 av Oljens Lenke til kommentar
joostein Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Som det har vært nevnt tidligere i tråden tror jeg det har med overeksponering av himmelen å gjøre. Jeg kan fremprovosere slik grønfarge på min D70 også hvis jeg ikke tar himmelen i betraktning når jeg eksponerer. Leste i Digit sin test av F30 at kameraet hadde veldig gode egenskaper i motlysfotografering, at kameraet beholdt mye detaljer i forgrunnen samtidig som det ikke mister alle detaljer i himmelen. Uten å ha testet selv vil jeg tippe at forskjellen på bildene fra f.eks Fujifilm og Canon i motlys er at fujifilm overeksponerer litt for å få mer frem i de mørke partiene, mens Canon undereksponerer litt slik at himmelen blir riktig eksponert. Det finnes vel også eksponeringskompensasjon på disse kameraene. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Poenget er at jeg ikke har sett et eneste bilde tatt med Canonkamera med turkis farge i overgangen til utbrenthet. Nikon derimot som du nevner har dette fenomenet. Her er et eksempel fra bildekritikken: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=597234&hl= Riktig eksponering av himmelen hjelper nok, men i tilfeller med stor kontrast vil det ofte medføre at det øvrige i bildet undereksponeres mer enn ønskelig. Med begrenset dynamisk omfang til rådighet unngår man ikke utbrenning av himmelen når man prioriterer riktig eksponering av motivet. Med Canon slipper du etterbehandling for å fjerne sjenerende turkisfarge. Forøvrig har jeg stor tro på Fujifilm men irriterer meg over CA og turkisfargen ved utbrenthet. F30 med mer vidvinkel og vridbar skjerm hadde vært i nærheten av det ultimate kompaktkamera for meg. Endret 6. juli 2006 av Oljens Lenke til kommentar
ajoar Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Slenger meg på her..... Når jeg får filtersettet fra USA så skal jeg se hvordan fuji-kameraet mitt reagerer på de nevnte problemer. Uansett under vanskelige lysforhold, dvs motlys, sterkt sidelys, motiv med mye naturlig kontrast (blå høylys himmel kombinert landskap/bygninger) så er min efaring at det ikke nytter å kjøre kameraet på automatikken. En må justere manuelt for forholdene som gjelder. Gleder meg til å se hva et pola-filter kan gjøre for kontrastproblemene og utbrenthet..... -Amatøren- Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 (endret) Har veldig mye de samme erfaringene med F11. Det skal faktisk ikke mye overeksponering til før himmelen blir markant grønn - og dette kameraet ser ut til å helle litt mot overeksponering i utgangspunktet. Det er det eneste jeg har å utsette på det. Det holder dessverre ikke å fikse fargene enkelt etterpå, for da forvrenges gjerne fargene på hovedmotivet, og ofte overgangen til skyene også. Har en PS-løsning, nemlig å bruke color range select til å velge så mye av turkis- OG blå-fargene på himmelen som mulig, og så "male bort" den delen av selection'en som også omfatter motivet. Deretter, med denne selection'en av himmelen, velge den røde kanalen og kopiere den over på den grønne. Da blir himmelen alt for blå, så da må jeg gjerne innom levels og heve grønnfargen littegrann etterpå igjen. Resultatet blir bra, men dette er jo tungvindt og tidkrevende. Noen som har forslag til enklere måter å gjøre det på? Endret 2. september 2006 av Onkel Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Hva med å bruke litt eksponeringskompesasjon? Fuji eksponerer som du sier litt lyst i en del situasjoner. Prøv med 1/3 EV underekponering, burde jo hjelpe noe. Å postprosessere mange bilder for et slikt problem blir jo en kjempejobb. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Hva med å bruke litt eksponeringskompesasjon? Fuji eksponerer som du sier litt lyst i en del situasjoner. Prøv med 1/3 EV underekponering, burde jo hjelpe noe. Å postprosessere mange bilder for et slikt problem blir jo en kjempejobb. 6794003[/snapback] Har vel tenkt så langt at det løser problemet langt på vei, men at man risikerer å undereksponere hovedmotivet helt ned i svart (hva heter det motsatte av utbrent?). Og selv om man beholder nok nyanser blir det gjerne en del mer støy når man trekker lyset opp igjen i etterbehandlingen. Men det er kanskje som du sier, bare et spørsmål om erfaring med hvor mye mørkere ting blir for de bestemte EV-verdiene, sånn at man finner et pose-og-sekk-punkt... Ut og eksperimentere, altså. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Hei Onkel jeg tror du har rett i mye av det du skriver, men tviler på at det finnes noen i pose og sekk løsning. Har man begrenset dynamisk omfang til rådighet må man forholde seg til det, og ved overgangen til utbrenning er det ikke til å unngå at uønsket turkisfarge oppstår på en del kamera. At riktig eksponering hjelper er min erfaring med F810. Det er enklest på statiske motiv når man har all verdens tid og kan ta flere ulike eksponeringer. Bracketing er i mange tilfeller nyttig sammen med f.eks. Merge to HDR i PS. På øyeblikksbilder har man ikke tid til all verdens eksponeringer og er avhengig av erfaring og dyktighet for å få best mulig eksponering til den ene eller de få eksponeringene man rekker. Bracketing kan i noen tilfeller være til hjelp. Det spørs om Fujifilms gode egenskaper under dårlige lysforhold går på bekostning av egenskaper til å eksponere høylys korrekt. EDIT:Jeg glemte å nevne histogram. Sanntidshistogram er meget nyttig for å få korrekt eksponering. Synd at F10/11 og F30 mangler histogram og Bracketing. F810 har Bracketing og kan vise histogram etter at bildet er tatt . E900 har både sanntidshistogram og Bracketing, men kanskje ikke like bra bildekvalitet som F10-F30. Hvorfor måtte de skvise ut 9MP? Endret 5. september 2006 av Oljens Lenke til kommentar
wanka Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 har samme problem på mitt s5500 også. bare mye værre. (kommer bare av og til). bra jeg ikke kjøpte et nytt fuji kamera. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Oljens: har ikke prøvd denne merge to HDR - funksjonen ennå... "skjønner" den selv hvis man har rørt på kameraet imellom de to eksponeringene? Prøvde Autopano Pro, som gjør det og setter bildene riktig i forhold til hverandre (og sånn sett er helt utrolig til å lage panoramabilder), men som ikke fikser fargene særlig bra syntes jeg. Tror faktisk at i situasjoner hvor man må velge mellom å undereksponere hovedmotivet eller overeksponere himmelen, er det mer å hente på å bare la himmelen bli stygg og fikse det etterpå (og antagelig mindre arbeid). Savner histogram, ja. Menmen, det meste kan kompenseres for. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Oljens: har ikke prøvd denne merge to HDR - funksjonen ennå... "skjønner" den selv hvis man har rørt på kameraet imellom de to eksponeringene? 6807705[/snapback] Den tar ikke bevegelse, så kameraet må være helt i ro mellom eksponeringene, og innholdet i bildet må også være helt i ro. Metoden har med andre ord sine begrensninger. Tror faktisk at i situasjoner hvor man må velge mellom å undereksponere hovedmotivet eller overeksponere himmelen, er det mer å hente på å bare la himmelen bli stygg og fikse det etterpå (og antagelig mindre arbeid). 6807705[/snapback] Jeg er redd for at dette stemmer. Endret 5. september 2006 av Oljens Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 7. september 2006 Forfatter Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Panasonic FX07 lider også av turkisfargen, i dette tilfellet når forgrunnen er tydelig undereksponert: http://images.gfx.no/185/185329/P1000094.JPG Endret 7. september 2006 av Oljens Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 Oljens: har ikke prøvd denne merge to HDR - funksjonen ennå... "skjønner" den selv hvis man har rørt på kameraet imellom de to eksponeringene? 6807705[/snapback] Den tar ikke bevegelse, så kameraet må være helt i ro mellom eksponeringene, og innholdet i bildet må også være helt i ro. Metoden har med andre ord sine begrensninger. Her kom jeg med feil svar. Merge to HDR tåler at kameraet har vært i bevegelse mellom eksponeringene, det er bare å krysse av for "Align..." tidlig i prosessen. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2006 (endret) Panasonic LX2 har også turkisfargen: http://www.photographyblog.com/reviews_pan...x_dmc_lx2_4.php Det vises tydelig på flere av miniatyrbildene i galleriet, og enda tydeligere i full størrelse. Kombinasjonen av turkisfargen og dårlig ytelse ved økning av ISO over 100 gjør dette kameraet uaktuelt for min del. Jeg synes det er helt utrolig at Panasonic tørr ødelegge ellers gode kamera med god optikk ved å skvise ut 10 mp og gjøre bilder med alt annet enn ISO 100 bortimot ubrukbare. EDIT: Fra dpreview sin test: Exposure / clipping issues The curse of small, high resolution sensors, lack of dynamic range means that like the LX1 the LX2 - in common with most cameras of this type - struggles to capture the full range of tones in very bright, very contrasty scenes, which can result in highlight (or shadow) clipping. Again this is something you can mitigate slightly by shooting raw. Less easy to deal with is the occasional tendency to overexpose bright scenes shot at the wide end of the lens; you soon learn to check the review image and use exposure compensation if needed. Se nærmere her (helt nederst): http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicLX2/page12.asp Endret 12. oktober 2006 av Oljens Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Etter å ha lest denne tråden er det en del kameratyper jeg inntil videre vil holde meg unna, og fraråde andre å kjøpe. Spesielt uerfarne personer som liker å la kameraet gå på auto, men fortsatt ønsker best mulig bilder. En god del av bildene det henvises til i denne tråden er ganske ille med tanke på himmelen og skyer. Å manuelt justere fargene på alle bilder der slike tendenser forekommer blir nok for tidkrevende for gjennomsnittet. Lenke til kommentar
remy26 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Hva med Fujifilms 9600? Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Nå er Canon med Ixus 850 også med i "klubben": http://www.steves-digicams.com/2006_review...es/img_0015.jpg Lenke til kommentar
torve Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Hva med Fujifilms 9600? 7061311[/snapback] Fuji s6500 har det så det monner. Sjekk bildegalleriet til akamera. Mulig 9600 er bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå