Wintermuthe Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hei, Jeg redigerer for tiden Hi8 filmer på PC. Det er mye råfilm jeg ikke ønsker å ha med i de redigerte filmenem, men jeg har heller ikke lyst å slette disse klippene. Mao, de analoge Hi8 kassettene mine lever ikke evig så digitalisert råfilm som ikke brukes ønsker jeg å lagre komprimert på DVD plater slik at jeg har dette tilgjengelig senere uten å være avhenging av de analoge tapene. Mitt spørsmål er da: når jeg overføre filmene til PC så er de ufattelig store. De lagres på DV format da kameraet kjører gjennom en Pinnacle Moviebox som koples til PC via firewire. Hvilken codec og hvor mye kan jeg komprimere disse filmene uten å oppleve noe kvalitetstap? Dette er jo i utgangspunktet analog kvalitet / PAL standard 4:3 (ikke akkurat HDTV) så jeg antar at jeg kan redusere størrelsen ganske betraktelig uten at dette merkes i hverken lyd eller bilde når jeg senere ønsker å lage f.eks. DVDer av dette materialet. Det er også viktig at codecen som jeg benytter har en forventet "lang" levetid slik at jeg ikke får problemer med å lese av disse klippene om noen år. Takk for svar! mvh. muthe Lenke til kommentar
moviemaker77 Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Hei Råfilm tar plass. Veldig mye plass faktisk. 1 time film tar 13 GB plass på harddisken. Siden det ikke er digital video så vil kvaliteten bli dårligere jo mere du gjør med den. Den tappet seg i kvalitet i det du kjørte den inn på harddisken via Movieboxen. Videre kommer den til å tappe seg i kvalitet når du kjører den ut på dvd eller dv kasetter. Jo mere du komprimerer den jo dårligere blir den siden den er analog. Jeg har kjørt over mine video8 over på dv kasetter. Lyden på de gamle kameraene er som regel mono. Lenke til kommentar
Wintermuthe Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 OK - jeg var så lur å kjøpe et DV kamera med analog inn slik at jeg kan kjøre Hi8 filmene rett inn på DV. Da får jeg heller satse på dette. Takk! Mvh. muthe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå