Gå til innhold

Velge studieretningsfag. GK Allmenn

fxwz

Anbefalte innlegg

Til jul må jeg velge hva slags studierettningsfag jeg ønsker, og har vannvittig lyst til å fjerne matte, men er litt usikker på hvilke yrker som krever de ulike studierettningsfagene. Noen som har vært borti en mer oversiktlig oversikt, ikke slik at jeg må sjekke hvert eneste yrke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingeniørutdanning og mange realfags- og teknologiutdannelser krever matte med 2mx som minimum og gjerne noe fysikk i tillegg. Det varierer fra studium til studium.. Det er ingen yrker som krever noen studieretningsfag fra allmenn, men heller yrkesfaglig utdannelse. De du kan få rett fra allmenn krever bare generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Foeler du at du kommer til aa klare realfagene med litt arbeid, og er litt usikker paa hva du skal bli videre, ta saa mange realfag du klarer. Det er ikke noe vits i aa ikke ta dem hvis den eneste grunnen din er at det kommer til aa ta deg litt ekstra tid i forhold til aa ta diverse samfunnsfag. Faktum er at realfagene gir deg saart tiltrengte ekstrapoeng som er viktige om du tenker paa aa soeke paa kompetetive studier de man ikke trenger realfag, som juss eller journalisme. I tillegg er det mye bedre aa ta dem mens du allikevel gaar paa skolen, istedet for aa sette av et halvaar paa aa stresse som privatist eller paa et forkurs, som mange er noedt til etter aa ha valgt feil fag paa vgs. Det er mange studier der man trenger realfagene for aa komme inn idag, blant annet medisin, alle ingenioerstudier, vetrinaerstudier, realfagene, oekonomi og endel tekniske studier.

Selv om et studie gjerne ikke har hoeyere matte elle realfag som opptakskrav, saa vil god forstaaelse av disse emnene vaere viktig. Dette gjelder spesielt paa laererstudier (er ikke akkurat beroligende at en saa hoey andel laererstudenter mangel elementaer forstaaelse av matematikk), men ogsaa i mange samfunnsfag kan man vaere innom statistikk hvor god bakgrunn i matte er viktig.

Saa ta realfagene om du foeler at du kommer til aa takle det. Er du ikke helt paa topp naar det gjelder matematikk, kan du velge aa heller ta 2MZ enn 2MX, da en toaarig MZ fagkombinasjon gir deg like mange muligheter som 2MX, i tillegg til at du faar studieretningspoeng.

Endret av Pdisch
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom du har tenkt på å ta økonomi videre, så vil jeg nok anbefale deg å ta så mye matte som mulig. Det å ha en god mattekunnskap er en klar fordel når en tar litt mer avanserte emner innen økonomi.

Nå har jeg kun erfaring innen samfunnsøkonomi, men når en kommer opp på masternivå der, så er det gjerne de som kan matte best som også gjør det best siden mange av fagene er rene analysefag.

Vil tro at dette også gjelder for bedriftsøkonomiske emner, i hvert fall på høyere nivå. På laveregrads-nivå er det gjerne ganske enkel matte.

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar

Som en motvekt til de andre her: Om du er dårlig i matematikk og realfag generelt, er det lite smart å velge f. eks. 2MX og 2FY. Mangler du talent og motivasjon får du det vanskelig.

Samtidig skal det sies at fagene selvsagt er overkommelige, og smarte å ta i forhold til poeng og slikt. Men i bunn og grunn bør du vel velge det som interesserer deg mest. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Som en motvekt til de andre her: Om du er dårlig i matematikk og realfag generelt, er det lite smart å velge f. eks. 2MX og 2FY. Mangler du talent og motivasjon får du det vanskelig.

5159348[/snapback]

Jeg stemmer i her. Å velge gale studieretningsfag kan fort føre til at skoletiden blir verre enn strengt tatt nødvendig.

Selv «sikret» jeg meg med å velge 2FY, 2MX og 3MX. Det var en tabbe. Jeg har ingen faglige problemer, men finner fagene vanvittig uinterssante. I og for seg ingen ny opplevelse, men da fagene krever «over middels» innsats mister man fort motivasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...