Capitan Fracassa Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hei, finnes det noen (lett) måte å sjekke kvaliteten på internett-linja? Jeg er vant til å bruke hastighetsmålere (som den på dinside), men de oppgir bare hastigheten, og sier ikke noe om hvor mange ødelagte pakker som har blitt mottatt. Jeg mistenker nemlig at linja mi (ikke trådløs) har blitt ustabil, med mange ødelagte pakker, og dermed mye lavere netto hastighet. Jeg har nemlig NGT Charlie som jeg har vært godt fornøyd med i to år (ligget ca. 100kb/s over det jeg betaler for hele tiden), men sånn er det desverre ikke lenger. Før sommeren, da det het Charlie 1850, hadde jeg rundt 1960 kb/s (i følge dinsides bredbåndskalkulator). Nå som det er Charlie 3000, har jeg rundt 1200 kb/s, og en tildels ustabil linje. Jeg tenkte jeg skulle sjekke litt selv før jeg ringer NGT, men vet altså ikke om noe verktøy som kan fortelle meg noe om antall ødelagte pakker. Lenke til kommentar
process Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) du kan bruke ping Trykk kjør. Tast cmd (eller command avhengig av variant, forutsetter windows) Skriv 'ping -t <vertsnavn>' Denne holder på til du trykker ctrl+c og du vil se hvor mange icmp 8 (echo) pakker du har mistet i en liten oppsummering. La den gå så lenge du gidder. Edit: ideelt sett bør det være 0% pakketap avhengig av stabiliteten i andre enden, prøv å pinge nextgentel, eller bare et par hopp utenfor deg. (hoppene kan du finne med 'tracert' <vertsnavn>') Endret 25. oktober 2005 av process Lenke til kommentar
IRRupt Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hvis det er packet loss du tenker på så er det bare å kjøre en ping. start -> kjør -> cmd ping www.vg.no -l 256 -n 20 Med dette så pinger du vg med 256 byte istedenfor 32, samt at du kjører 20 forespørsler kontra 4 som er vanlig. Du kan godt øke antall byte samt antall forespørsler. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Bare vær oppmerksom på at en del servere har intelligente sperrer for ping. Etter en viss aktivitet slutter de å svare, og sender en melding til driftsansvarlige, som tar kontakt med ISP, som sperrer linja di... Kjør en tracert til en plass som svarer, og velg en av de første for testing. Endret 25. oktober 2005 av Mr Burns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå