Gå til innhold

Kompakt kamera som tar bra innebilder

Anbefalte innlegg

Dette er altså et kamera som svigermor skal ha.

Kameraet skal være kompakt og ta bra innebilder!?! Nå vet jeg ikke hvor godt et kompakt kamera kan ta bra bilder i forhold til de litt større med bl.a. bedre blitz.

Pris er vist ingen hindring.

Er det noen som har noen anbefalinger?

lurte litt på Canon Ixus 700 eller 750.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns IXUS7xx tar bra bilder overalt jeg, har ikke testet det så mye, men de bildene jeg har tatt har blitt veldig bra.

Jeg ville valgt IXUS750 framfor IXUS700, 750'en er en forbedra versjon med et hakk bedre software og større skjerm. Fordelen med 750'en er at man kan ha på "hjelpelinjer" for å ta bildet rett.

Lenke til kommentar
jeg vil vel anta resultatet av bildet også avhenger av hvem som tar det......;)

5055765[/snapback]

Såklart, det mange gjør feil er at de trykker ned knappen fort og hardt så mange får bevegelse på kameraet. Det er viktig at man fokuserer først med å trykke knappen halvt inn først.

Lenke til kommentar

En ting som gir en pekepinn på om kameraet er godt egnet til innebilder, er størrelsen på bildebrikken. De billigste kamereaene har ofte brikkestørrelse på 1/2.5", noe som ofte fører til problemer med lysfølsomheten ved innendørsbilder, da brikken ikke tar inn nok lys til å gi gode bilder inne. På kameraer fra rundt 3000kr er det ofte brukt brikker på 1/1.8", som gir mye bedre lysfølsomhet. Eksempler her er Nikon Coolpix 7900, Canon IXUS 750 eller Casio Exilim EX-Z750. Selv har jeg sistnevnte og synes innebilder blir helt greie og med lite støy. På min mor sitt Canon IXUS 50 med 1/2.5" bildebrikke er det en god del mer støy hvis det er lite lys innendørs, men utendørs eller ved god innebelysning fungerer det meget bra. Ser at Casio Exilim EX-Z750 nå selges for rundt 2990 (Komplett og Elkjøp), og det synes jeg gir veldig mye bra kamera for pengene, og jeg tror nok svigermor blir fornøyd med det, da det også er meget kompakt og lekkert og gir gode innebilder.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror faktisk det har mer med personen som tar bildet enn med kamera i dette tilfellet.

Videre ble det sånn at svigermor ikke kunne ha dårligere kamera enn sin datter, så valget falt til slutt på Canon PowerShot S80. Fordi på den var det flere "ferdige" innstillinger. Personlig tror jeg hun bare kommer til å bruke dene ene grønne auto innstillingen, men det er jo ikke mine penger.

Takk for tips hvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...