Xmanquarius Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Hei. Kan noen forklare meg hvorfor i all verden man finner på å lage en prosessor med 2 "X"? Står litt fast her... Lillebroren min har fortalt meg masse tull, men jeg tror ikke særlig på han. Men siden dere er så proffesjonelle her så tenkte jeg det var smart å høre. Trond Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) det jeg liker med x2 er at man kan dedikere en kjerne til et program slik at den kun jobber på den ene og ikke begge 2. Det betyr at f. eks spill kan gå på den ene mens winamp, word osv går på den andre i bakgrunnen. veldig fint dette her for da slipper man at cpuen overbelastes. Det du kan gjøre er å lese disse. da får man et litt bedre innblikk i hvordan den fungerer: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2484 http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2497 Endret 25. oktober 2005 av Breiker Lenke til kommentar
Pels Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Etter tid vil det være vansklig å lage single-core CPUer med enda høyere hastigheter. Avstandene mellom transistorer og det finnes en begrensning med silicium. Intel satset på høyere klokkefrekvens er best og dette førte til mye varme og høyere strømforbruk. Du kan vel selv tenke deg at to CPUer yter bedre enn bare en? Lenke til kommentar
Xmanquarius Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) det jeg liker med x2 er at man kan dedikere en kjerne til et program slik at den kun jobber på den ene og ikke begge 2. Det betyr at f. eks spill kan gå på den ene mens winamp, word osv går på den andre i bakgrunnen. veldig fint dette her for da slipper man at cpuen overbelastes. Det du kan gjøre er å lese disse. da får man et litt bedre innblikk i hvordan den fungerer: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2484 http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2497 5055594[/snapback] Hva? Kan cpuen overbelastes, og det med programmer som winamp og word trodde da ikke de krevde så mye? Men forstår ikke helt dette med 2 "X" enda, blir bare mer forvirra enn før. Og hva er single-core? Trond Endret 25. oktober 2005 av Xmanquarius Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 singelcore er en kjerne pr cpu. cpu er hele blokka du har montert i maskina. Vanlige maskiner ( tidligere prosessorer ) har 1 kjerne/core. Amd Athlon x2 har 2 kjerner pr cpu Lenke til kommentar
Xmanquarius Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Hvordan er det mulig? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Er det samme som å lage en bil med to motorer...som f.eks. Toyota Prius(diesel og elmotor i samme bil). Endret 25. oktober 2005 av Ozelot Lenke til kommentar
Xmanquarius Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Er det samme som å lage en bil med to motorer...som f.eks. Toyota Prius(diesel og elmotor i samme bil). 5056533[/snapback] Ok, så de lager det også nå.... Det visste jeg ikke Lenke til kommentar
Xmanquarius Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Burde jeg kjøpe meg sånn dobbel sak da? Jeg har masse programmer som kjører, 45 prosesser.... Skal ha helt nytt system! Sitter nå på verdens dårligste maskin.. Endret 25. oktober 2005 av Xmanquarius Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 husk at nesten alle prosesser ikke er programmer. Lenke til kommentar
Xmanquarius Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 husk at nesten alle prosesser ikke er programmer. 5056572[/snapback] Hos meg så er mesteparten det... Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) et program regner jeg som en .exe fil som gir en gui. Man ser at de fleste filene ender på .exe i taskmanager også. Men det skyldes at de prosessene brukes at et ellet program. F. eks IPODservice.exe og ITunesHelper.exe er prosesser som ligge ri bakgrunnen for å sjekke om ipod kobles til og brukes av itunes ( itunes er forresten ikke oppe på min maskin akkurat nuh ) Endret 25. oktober 2005 av Breiker Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Burde jeg kjøpe meg sånn dobbel sak da? Jeg har masse programmer som kjører, 45 prosesser.... Skal ha helt nytt system! Sitter nå på verdens dårligste maskin.. 5056557[/snapback] Skal du bruke mye penger på det nye vidunderet, så ville ihvertfall jeg kjøpt en dualcore. Da slipper man å tenke på at hverken Azureus eller messenger vil gjøre spilltilværelsen noe dårligere. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Se fjerde avsnittet i denne guiden. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Er det samme som å lage en bil med to motorer...som f.eks. Toyota Prius(diesel og elmotor i samme bil). 5056533[/snapback] Fikk bare en tvang til å pirke litt. Det er jo tross alt bensin, og ikke diesel . X2 har altså 2 kjerner, som de andre har påpekt. Det er veldig kjekt, fordi da kan den ene kjernen avlaste den andre. Hvis du spiller feks. så kan den ene kjernen kjøre spillet, og den andre ta alle bakgrunnsprogrammene. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) klarer bare ikke å dy meg. Flyttes til Bil og Motor etter ønske fra MEG! bare tulla abdullah Endret 25. oktober 2005 av Breiker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå