Gå til innhold

gud er ond?

Anbefalte innlegg

Jo, gud er ond... Tenk på bibelen. Der står det: "hvis du ikke tror på meg, brenner du i helvete" (i allefall med samme betydning :p )... Det skremmer jo naive sjeler :hrm:

5274696[/snapback]

Vet du hvor mange gang ordet helvete er nevnt i Bibelen? Kun 7 ganger. I et av disse står det noe som kan minne om dine påstander ovenfor.

Matt. 5, 12: "Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror: 'Din idiot!' skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: 'Din ugudelige narr!' skal være skyldig til helvetes ild."

Dette kan man tolke bokstavelig, som noen få fundamentalistiske kristne gjør, altså at hvis du kaller din bror en ugudelig narr skal du brenne i helvete. Eller, du kan tolke det som meg, at det er dumt å kalle sin bror en ugudelignarr, altså noe noe en ikke bør gjøre.

Din påstand er altså strekt overdrevet, men jeg skjønner hvor du vil hen. I gamle dager var dette en vanlig måte å forkynne evangeliet på. Skremsel om helvete. Det som er litt artig er at helvete, som vi kjenner det i dag, ble godkjent av paven som stedet en ikke troende kommer til etter døden rundt 500 år etter at NT ble skrevet... Litt sent var det ikke? Altså ikke en av grunntankene.

Jeg er fullt klar over at helvete er brukt til skremselspropaganda av mennesker, men ikke av Gud.

Dette beviser altså ikke at Gud er ond.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Friedrich Nietzsche - Got ist tot

Gud var verken god eller ond, min mening er at han etter den 7. dagen, rullet over på siden og døde, hans jobb i universet var ferdig, og vi mennesker ble overlatt til å klare oss selv.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...