Gå til innhold

gud er ond?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest kun første innlegg vil jeg si et par ting: Jeg synes spørsmålet har feil premisser. Det første man bør spørre om før man kan si noe om guds holdning er om det finnes noen gud. Her er mitt svar:

- Gud eksisterer ikke. Ergo, Han/hun er hverken ond eller god eller nøytral.

- Folks tro på en gud kan derimot tolkes. Min meninger at det er både negative og positive ting med en gudstro. Om det er mest av positive eller negative momenter med gudstro kommer helt an på om man tror eller ikke, og evt hvilke(n) gud(er) man tror på og hvilken gud man skal uttale seg om.

Lenke til kommentar

Nå har jo egentlig trådstarter allerede satt at gud eksisterer som et premiss i diskusjonen.

Tenk på trådtittelen som "hvis gud eksisterer, er gud ond?"

Forøvrig kan vi likevel ikke klassifisere gud etter menneskeskapte moralske verdier som godt og ondt, siden gud klart er et høyere vesen som går utenpå og utenfor vårt (fra guds synspunkt lavere) ståsted. Mennesket kan ikke "dømme" en entitet, som gud, som det ikke forstår.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Etter å ha lest kun første innlegg vil jeg si et par ting: Jeg synes spørsmålet har feil premisser. Det første man bør spørre om før man kan si noe om guds holdning er om det finnes noen gud. Her er mitt svar:

- Gud eksisterer ikke. Ergo, Han/hun er hverken ond eller god eller nøytral.

- Folks tro på en gud kan derimot tolkes. Min meninger at det er både negative og positive ting med en gudstro. Om det er mest av positive eller negative momenter med gudstro kommer helt an på om man tror eller ikke, og evt hvilke(n) gud(er) man tror på og hvilken gud man skal uttale seg om.

5200370[/snapback]

Hva mener du her, er det slik at du ikke tror på en Gud, og mener det bør legges som premiss for diskusjonen, eller mener du at i alle lignende diskusjoner bør man diskutere med det grunnlag at Gud ikke eksisterer?

Det at det finnes en Gud er egentlig veldig sannsynlig, også sett fra vitenskapelig ståsted.

F.eks. Så er miljøet på jorden (temperatur, trykk, avstand fra solen osv) så spesielt at det er nesten utenkelig at det skulle være akkurat slik.

Hvis man er tilhenger av BigBang teorien om universets opprinnelse, så klarer man heller ikke å forklare hva som skulle ha fått denne klumpen med materie til å eksplodere. Noe må ha satt det hele i gang.

Lenke til kommentar
F.eks. Så er miljøet på jorden (temperatur, trykk, avstand fra solen osv) så spesielt at det er nesten utenkelig at det skulle være akkurat slik.

5201275[/snapback]

Det er vanvittig mange forskjellige planeter, med så mange så er det dømt til at noen av de "klaffer". Overasker meg ikke om vi finner andre planeter med liv(da snakker jeg "molekyler i konkuranse" og ikke nødvendigvis ultra-smarte aliens som vil besøke oss)

Lenke til kommentar
Da vil jeg tro at man ikke helt har fått med seg evangeliet.

5198985[/snapback]

Hjelper lite hvis en har fått med seg evangeliet hvis en ikke er overbevist om at det er sant.

5199471[/snapback]

Venter forsatt på et svar på denne kommentaren.

Lenke til kommentar
Nei, men det står at Han har skapt deg, og elsker deg!

5202196[/snapback]

1.  

2. Jeg kom ut av mamma, ble ikke satt sammen av leire av en gammel mann med skjegg som bor i skyene :tease:

3. TLZ poengterte at vi ikke kan utelukke liv på andre planeter på basis av bibelen fordi bibelen ikke nevner dinosaurer som vi vet har eksistert. Du svarer med overnevnte kommentar. Er jeg den eneste som ikke ser en sammenheng? :hmm: "Hei, det står ikke i Norges lover at det ikke er lov til å kaste stein på torsk." "Nei, men det står at kongen er statsoverhodet."

4. Så ut i fra kun en bok, kun en kilde, har du valgt å tro at gud finnes, at han skapt deg og at han elsker deg. Kun en bok, skrevet av folk som allerede trodde på ham når de skrev den. Vel, etter det resonementet velger jeg å tro at Hitler hadde rett for jeg har lest Mein Kampf.

Tråden handler egentlig om hvorvidt gud er god eller ond, trådtittel spør ihvertfall om gud er ond. Bibelen er propaganda for gud, guddommelig reklame, en stor pamflett som ønsker å overbevise deg om at gud og Jesus er den rette veien å gå gjennom livet på. "Åh, gud har skapt meg ut i fra godheten i hans hjerte, han må jo være god."

Har det noen gang falt deg inn at Bibelen kanskje er feil? Eller at forfatterene lyver med vilje. Hva om gud skapte oss, ikke ut i fra godheten i hans hjerte, men fordi han ville ha noen maur å se på, et eksperiment? Hva om gud avler frem sjeler på jorden som han piner og plager etterpå? Kristne bare aksepterer at gud er god fordi det står i Bibelen og fordi han har skapt oss. Min Bibelkunskap er noe hullete, men står det forklart hvorfor gud skapte oss noe sted?

Okay, jeg spretter kanskje litt raskt frem for mange her nå. Hvorfor ikke droppe spørsmålet om gud er ond/god et øyeblikk og se på denne saken jeg mener er et av flere sider ved Bibelen som tilsier at den er uakseptabelt subjektiv, og dermed ugyldig som basis for en tro (og dermed også ugyldig som bevis for guds godhet): Bibelen etablerer gud som en mann allerede i første kapittel.

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden.  2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet.  3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys.  4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket.  5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.
Hvorfor er gud en mann? Gud er en gud, "han" kan være hvilket kjønn han vil. Hvorfor skulle "han" ha et kjønn i det hele tatt? Ergo, bibelen er subjektiv, partisk, og kan dermed ikke stoles på.

Back on topic:

Jeg har allerede fremlagt mitt "bevis" for at vi *ikke* kan avgjøre om gud er god eller ond, HER.

Kan jeg få en kristens syn på dette?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Svar på spørsmål: "Hjelper lite hvis en har fått med seg evangeliet hvis en ikke er overbevist om at det er sant."

Det er sant, men jeg tror ikke du virkelig har skjønt evangeliet og tatt kontakt med Han som har skrevet det.

Så over til olefivers innlegg:

Jeg ser helt klart at du synes det er ting som er vanskelige å forstå, men mange av bildene som Gud bruker i Bibelen bruker Han for å forklare oss litt om seg selv.

Den Gud jeg kjenner er allmektig, jeg kjenner Ham gjennom det jeg har lest i Bibelen og gjennom Jesus.

De "uttrykkene" vi møter i Bibelen, og bildene Gud beskriver seg selv med bruker Han for at vi skal forstå det ut ifra begreper som vi kan kjenne oss igjen i. Kjærlig Far osv....

Slik som vi også ser i denne diskusjonen så liker mange å fremstille Gud som en ond Gud som fryder seg over å kaste mennesker i helvete, eller f.eks. å gjøre mennesker syke for å straffe dem. Mange mennesker går rundt og tror på det. Tidligere i Israel hadde man troen på flere Guder, og også at Gud ikke bare gav gode gaver, men også onde gaver, som død, sykdom osv.

Jesus viser oss hvem Gud er, og det er ikke en ond Gud som sender sykdom og plager over menneskene for å tukte og lære dem. Han viser oss at Gud elsker menneskene Han har skapt, og er interessert i at de skal kjenne Ham og leve sammen med Ham.

Satan er den som sender onde gaver som sykdommer o.l. Men alle sykdommer blir ikke gitt av satan, men kan også være et resultat av levesett, matvaner osv.

Gud viser oss i Bibelen at Han er god, mange steder forteller Han det, og den største godheten viser Han gjennom Jesus Kristus som dør for våre synder slik at vi gjennom tro kan bli skyldfrie fremfor Gud og dele evigheten med Ham.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Svar på spørsmål: "Hjelper lite hvis en har fått med seg evangeliet hvis en ikke er overbevist om at det er sant."

Det er sant, men jeg tror ikke du virkelig har skjønt evangeliet og tatt kontakt med Han som har skrevet det.

5203643[/snapback]

Du er ikke særlig overbevisende. ("Det er sant.")

Joda, jeg tror jeg har skjønt det. Hvis du tror på jesus, gud og den helling ande så skal gud forlate dine synder og du skal komme til himmelen i stedet for helvete når du dør. Problemet her er det at jeg er ikke er overbevist om at verken synder, himmelen, helvete, eller gud for den slags skyld eksisterer. Hvordan kan jeg ta kontakt med noen(Jesus, Gud, Helling Ande) som jeg er overbevist om at ikke eksisterer? Hvordan kan jeg frykte noe(Helvete) som jeg er overbevist om at ikke finnes?

PS: Overbevisning er _ikke_ et valg.

Lenke til kommentar

Hvordan ta kontakt med Gud? Det er bare å ta en prat med ham det.

Men som det står i go' boka: "Uten tro er det umulig å være til glede for Gud. For den som trer fram for Gud, må tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham."

Å tro på Jesus er ikke bare å bare tro på teorier, men det er å leve i felleskap med Ham.

Lenke til kommentar

Valg i seg selv er en illusjon. Valgene vår er bare kalkulasjoner av hva våre hjerner finner til å være mest plausibelt. Skal noen straffes fordi de har andre erfaringer og personlighet?

EDIT: Morsomt at du snakker om tvang, på en måte så prøver jo kristendommen med å tvinge folk til å tro på det med å tru med helvete.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Så over til olefivers innlegg:

Jeg ser helt klart at du synes det er ting som er vanskelige å forstå, men mange av bildene som Gud bruker i Bibelen bruker Han for å forklare oss litt om seg selv.

Den Gud jeg kjenner er allmektig, jeg kjenner Ham gjennom det jeg har lest i Bibelen og gjennom Jesus.

De "uttrykkene" vi møter i Bibelen, og bildene Gud beskriver seg selv med bruker Han for at vi skal forstå det ut ifra begreper som vi kan kjenne oss igjen i. Kjærlig Far osv....

5203643[/snapback]

Vanskelig å forstå? Ja, jeg syns det er vanskelig å forstå hvorfor en allmektig gud velger å diskriminere det ene kjønnet han har skapt ved å konsekvent opptre som det andre. Og jeg legger merke til at du unlater å svare på spørsmålet mitt. Hvorfor bruker gud bevisst kun hankjønnsrelaterte begreper som vi kan kjenne oss igjen i? Jeg syns på flere måter at det er mer naturlig å henvise til skaper delen av gud som hunkjønn, skape -> føde. Greit "kjærlige far" ingen problemer med det bildet, men hvorfor ikke "kjærlige mor"?

Svaret er selvfølgelig at Bibelen ikke er skrevet av gud, den er skrevet av personer som trodde på gud, og som beskrev "ham" i sitt bilde. Hvorfor? Kanskje fordi de ville fremme sin egen dogma? Hvem vet. Poenget er at siden Bibelen er skrevet av mennesker så er den feilbar og dermed en *dårlig* basis for en tro.

Slik som vi også ser i denne diskusjonen så liker mange å fremstille Gud som en ond Gud som fryder seg over å kaste mennesker i helvete, eller f.eks. å gjøre mennesker syke for å straffe dem. Mange mennesker går rundt og tror på det. Tidligere i Israel hadde man troen på flere Guder, og også at Gud ikke bare gav gode gaver, men også onde gaver, som død, sykdom osv.

Jesus viser oss hvem Gud er, og det er ikke en ond Gud som sender sykdom og plager over menneskene for å tukte og lære dem. Han viser oss at Gud elsker menneskene Han har skapt, og er interessert i at de skal kjenne Ham og leve sammen med Ham.

5203643[/snapback]

Ja okay, her er du på villspor. Tidligere i Israel trodde man på flere guder, greit ingen problemer med det, ingen bevis kontra. Men brorparten av folket i Israel var ... tada: jøder. Jødedommen er, som kristendommen og Islam dens to derivater, en monoteistisk religion. Jesus var en jøde og (i følge kristelig dogma) guds sønn, han lanserte en ny tro, byggd på jødedommen. Faktiskt var kristendommen i den spede start kun en jødisk sekt.

Med enkle ord: Jesus kom *ikke* å sa: "Se her! Dette er gud! Han er bare én, skapte dere alle og dere skal nå tro kun på ham!" Nei. Det Jesus kom og sa var: "Denne religionen deres er en god start, men jeg har noen forandringer som jeg tror alle vil tjene på. Vi starter med å hive disse selgerene ut av tempelet!"

Dessuten fremstiller jeg ikke gud som en ond gud, jeg prøver å forstå hvorfor dette ikke er mulig. Jeg kommer med forslag for hva og hvorfor gud er som er like (og kanskje mer) logiske som at gud er god. Få igang tankeprosesser. Få folk til å sette spørsmål ved dogmene. Få folk til å stole på seg selv, snarere enn det som står skrevet i en bok.

Satan er den som sender onde gaver som sykdommer o.l. Men alle sykdommer blir ikke gitt av satan, men kan også være et resultat av levesett, matvaner osv.

5203643[/snapback]

Selv om Bibelkunskapene mine er noe rustne betyr ikke det at jeg er uvitende. Kan ikke huske at dette står noe sted i Bibelen. Underbygg gjerne påstandene dine med Bibelsitater eller linker.

Gud viser oss i Bibelen at Han er god, mange steder forteller Han det, og den største godheten viser Han gjennom Jesus Kristus som dør for våre synder slik at vi gjennom tro kan bli skyldfrie fremfor Gud og dele evigheten med Ham.

5203643[/snapback]

Ah, korsfestelsen. Den største, mest vellykkede reklamepostern verden noen sinne har sett :p

Sorry, kunne ikke dy meg. Men igjen. Du har ingen belegg for å tro på det som står skrevet. Mennesker med feil og mangler (som alle har) skrev Bibelen og de kan tenkes å pynte på og dikte opp.

Jeg leser Bibelen. Den har gode, svart-hvitt historier om godt og vondt, og mengden intriger og spenning gjør den god som påskekrim. Så jeg har ingenting imot Bibelen, akkurat som jeg har ingenting imot kristendommen. Jeg mener bare at Bibelen ikke er en hellig bok og at organisert religion ikke gavner brorparten av de troende.

BTW

Jeg har allerede fremlagt mitt "bevis" for at vi *ikke* kan avgjøre om gud er god eller ond, HER.

Kan jeg få en kristens syn på dette?

5203240[/snapback]

Jeg savner ennå en reaksjon på denne posten min. Ingen? Vel, da kan jeg jo bare konkludere med at jeg har rett da, lettere og raskere for alle :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...