Gå til innhold

gud er ond?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan "Gud" være god når han aldeles ikke tilgir alle, og sender de som ikke tror på han til Helvete?

5191914[/snapback]

Hvordan kan Gud være så god at vi mennesker til tross for alle våre feiltrinn kan få lov til å komme til Ham slik vi er, og gjennom å tro og kjenne Ham bli frelst?

 

Gud tilgir hvis vi ber Han om det.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Så det å velge å leve et helt normalt liv, istedet for å tilbe en fantasifigur hver bidige dag, er en straff som bør straffes med evig tortur i Helvete? Hvis en statsleder hindret kriger, og dermed reddet millioner av liv, vil komme til Helvete fordi han ikke tilba "Gud", mens en mann som tilbringer hele sitt liv med å tilbe "Gud", og ikke gjøre en eneste god gjerning i hele sitt liv kommer til himmelen? Hvem av disse fortjener det beste?

Lenke til kommentar
Så det å velge å leve et helt normalt liv, istedet for å tilbe en fantasifigur hver bidige dag, er en straff som bør straffes med evig tortur i Helvete? Hvis en statsleder hindret kriger, og dermed reddet millioner av liv, vil komme til Helvete fordi han ikke tilba "Gud", mens en mann som tilbringer hele sitt liv med å tilbe "Gud", og ikke gjøre en eneste god gjerning i hele sitt liv kommer til himmelen? Hvem av disse fortjener det beste?

5192008[/snapback]

Så du mener at kristne ikke lever et liv som kan kalles normalt?

 

Hverken statslederen eller en tilbedende mann, fortjener noe som helst av Gud, men vi kan tro på Gud og gjennom det bli frelst.

Ingen av de to nevnte skikkelsene dine ville vært ensidig fylt av gode eller onde tanker/gjerninger. Statslederen ville jo vært i en posisjon der han ville hatt lettere for å forhindre en krig enn Ola Nordmann.

Vi har alle forskjellige utgangspunkt i livet og har forskjellige ressurser til vår disposisjon.

 

Matteus 25:

"Det er som med en mann som skulle dra utenlands. Han kalte til seg sine tjenere og overlot dem alt han eide: 15 En gav han fem talenter, en annen to og en tredje én talent – etter det hver enkelt hadde evne til. Så reiste han.

16 Han som hadde fått fem talenter, gikk bort og drev handel med dem og tjente fem til. 17 Han som hadde fått to talenter, gjorde det samme og tjente to til. 18 Men han som hadde fått én talent, gikk og gravde et hull i jorden og gjemte sin herres penger.

19 Da lang tid var gått, kom tjenernes herre tilbake og ville holde regnskap med dem. 20 Han som hadde fått fem talenter, kom med fem til og sa: «Herre, du gav meg fem talenter; se, jeg har tjent fem talenter til.» 21 Hans herre svarte: «Det er bra, du gode og tro tjener. Du har vært tro i lite, jeg vil sette deg over mye. Kom inn til gleden hos din herre!» 22 Så kom han fram som hadde fått to talenter, og sa: «Herre, du gav meg to talenter; se, jeg har tjent to til.» 23 Og hans herre svarte: «Det er bra, du gode og tro tjener. Du har vært tro i lite, jeg vil sette deg over mye. Kom inn til gleden hos din herre!»

24 Til slutt kom han fram som hadde fått én talent, og sa: «Herre, jeg visste at du er en hard mann, som høster hvor du ikke har sådd, og sanker hvor du ikke har strødd. 25 Derfor ble jeg redd og gikk og gjemte talenten din i jorden. Se, her har du ditt.» 26 Men herren svarte ham: «Du dårlige og late tjener! Du visste at jeg høster hvor jeg ikke har sådd, og sanker hvor jeg ikke har strødd. 27 Da burde du ha overlatt pengene mine til dem som driver med utlån, så jeg kunne få dem igjen med renter når jeg kom tilbake. 28 Ta derfor talenten fra ham og gi den til ham som har de ti! 29 For den som har, han skal få, og det i overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har. 30 Og kast så denne unyttige tjener ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.»"

Lenke til kommentar
Så du mener at kristne ikke lever et liv som kan kalles normalt?
Nå får jeg vel høre det her, men nei. Synes ikke at et sagn som blir praktisert som statspolitikk i flere land hører hjemme noen plass. Folk som synes at en religion som har ført til uttalige millioner av døde mennesker, bør bli praktisert og hyllet. Derfor folk som lever etter bibelen, vil kanskje oppføre seg normalt på "utsiden", men inne i hodet vil jeg tro at de er ganske forvridd. Kjeft i vei, jeg vet jeg har noen lite poulære meninger.
Lenke til kommentar
Folk som synes at en religion som har ført til uttalige millioner av døde mennesker, bør bli praktisert og hyllet.

5192178[/snapback]

 

Her har vi ofte den feilen som mange gjør, ved å si at det er religionen som drepte menneskene. Kristendommen, som mange andre religioner, har gjennom all tid vært praktisert av folk som har feil syn på bibelen, og rett og slett bryter med det kristendommen står for, noe som blant annet kalles neste-kjærlighet. Og folk begår drap i kristendommens navn, men det betyr ikke at det er kristendommens skyld. Som nevnt her har folk fri vilje, og for noen fører dette til drap, men kristendommen er jo helt imot dette. De ti bud har jo det absolutt klareste bevis på dette!

Derfor blir det feil å si at det er religionen som tar livet av millioner av mennesker. Det er folkene som praktiserer religionen som har gjort dette, og her er det en ganske stor forskjell når de som praktiserer den ikke følger de reglene og de verdiene som religionen står for.

Islam er jo et eksempel på dette. I koranen står det jo at du ikke skal drepe folk. De muslimene som tar liv i Islams navn bryter jo med det Islam står for. Derfor er det ikke Islams feil at muslimer utfører terrorangrep.

Lenke til kommentar
Så du mener at kristne ikke lever et liv som kan kalles normalt?
Nå får jeg vel høre det her, men nei. Synes ikke at et sagn som blir praktisert som statspolitikk i flere land hører hjemme noen plass. Folk som synes at en religion som har ført til uttalige millioner av døde mennesker, bør bli praktisert og hyllet. Derfor folk som lever etter bibelen, vil kanskje oppføre seg normalt på "utsiden", men inne i hodet vil jeg tro at de er ganske forvridd. Kjeft i vei, jeg vet jeg har noen lite poulære meninger.

5192178[/snapback]

 

Litt interessant at du mener kristne ikke er normale, men har såpass selvinnsikt at du mener dine egne synspunkter er lite populære, altså ikke allment aksepterte. Men jeg legger nøkternt merke til RV logoen din og det sier vel egentlig det meste.

 

Er enig i innlegget over, men kan du ikke gi noen konkrete eksempler på disse utallige dødsfallene som kristendommen har påført menneskeheten?

Jeg vil heller si at ateister har en mye større andel der: Stalin, Mao, Hitler and the list goes on. Her snakker vi mildt sagt utallige.

Lenke til kommentar

Kommunisme, Nazisme/nasjonalsosialisme har alle roten i ideene som Nietszche stod for, og han var i høyeste grad en ateist. Nasjonalisosialismen hentet f.eks. hans teorier om rasers overlegenhet og et slags "overmenneske".

 

De har ikke drept i ateismens navn, men de var ateister, og Koffert skriver over at:

"Folk som synes at en religion som har ført til uttalige millioner av døde mennesker, bør bli praktisert og hyllet."

 

I de ordlagene forstår ihvertfall jeg at han mener kristendommen ligger til grunn for mange drap, når hele kristendommens fundament er Guds kjærlighet til oss mennesker. Dette blir for meg en selvmotsigelse, og ingen som handler utifra det som står i Bibelen, kan rettferdiggjøre slike handlinger.

Lenke til kommentar

Om Gud eksisterer så er det jo ingenting som tilsier at han er så alt for fornuftig, rasjonell eller smart. Han kan således også ha en dårlig moral.

 

Eneste kilder som tilsier noe annet er jo påståtte sitater fra Gud selv, eller hans påståtte sønn.

 

Gud skapte jo oss i sitt bilde, så det sier jo sitt.

 

Bare fordi man er Gud er ikke det ensbetydende med at man er perfekt eller god. Om Gud virkelig mener dette selv og krever at sine troere skal mene dette, så er han ihvertfall selvsentrert, selvopttat og det man populært kaller "selvdigger".

 

Hvorfor være så oppsatt på at Gud er ufeilbarlig? Da er sjangsen stor for at man blir skuffet. Og i mine øyne er en "perfekt" gud en som har sine "mangler" ;)

Lenke til kommentar

Men kjære cybervision. Du må da forstå at det ikke er om man er ateist eller kristen som er problemet. Om den som utførte disse handlingene var kristen eller ateist har ikke noe med saken å gjøre. Men når denne personen kan bruke religionen til å utføre handlinger i dens navn så er det noe galt. Hva er det som lar oss utføre massemord i guds navn? Ingen har utført massemord i ingentings-navn. At ateisme kan lenkes med massemord kan kun være en realitet om det innebærer et massemord på religiøse begrunnet i at "ateismen skal råde" el. lign. Såvidt jeg har forstått har nok ikke dette skjedd i særlig grad. Da kan du heller se på deg selv og kristendommen din.

Lenke til kommentar
Kommunisme, Nazisme/nasjonalsosialisme har alle roten i ideene som Nietszche stod for, og han var i høyeste grad en ateist. Nasjonalisosialismen hentet f.eks. hans teorier om rasers overlegenhet og et slags "overmenneske"

5193911[/snapback]

Nazistene mistolket Nietszche på det groveste. Overmenneske har pent lite med raser å gjøre.

Lenke til kommentar
Hvordan kan Gud være så god at vi mennesker til tross for alle våre feiltrinn kan få lov til å komme til Ham slik vi er, og gjennom å tro og kjenne Ham bli frelst?

 

Gud tilgir hvis vi ber Han om det.

5191954[/snapback]

Så de som tilfeldigvis er vokst opp på en måte som gjør at de ikke godtar påstander om det ene og det andre uten videre er dømt til å brenne i helvete?

 

Med andre ord, Gud lar det bli tilfeldig hvem som straffes?

Lenke til kommentar

Logikken er ihvertfall ikke helt på plass for den kristne Gud. Er man f.eks. født i jungelen og lever et flott liv hvor man hjelper andre og viser uendelig nestekjærlighet osv så hjelper det lite om vedkommende ila hele sitt liv aldri hører om Gud. Mannen vil komme til helvete.

 

Men om man blir født i Norge og er barnemorder, voldtektsmann, pedofil osv gjennom hele sitt liv, men på sine siste dager ber om tilgivelse og "åpner opp" for Gud, så havner mannen i himmelen.

 

En ganske syk form for ironisk sans hos Gud må jeg si....

Lenke til kommentar
Logikken er ihvertfall ikke helt på plass for den kristne Gud. Er man f.eks. født i jungelen og lever et flott liv hvor man hjelper andre og viser uendelig nestekjærlighet osv så hjelper det lite om vedkommende ila hele sitt liv aldri hører om Gud. Mannen vil komme til helvete.

 

Men om man blir født i Norge og er barnemorder, voldtektsmann, pedofil osv gjennom hele sitt liv, men på sine siste dager ber om tilgivelse og "åpner opp" for Gud, så havner mannen i himmelen.

 

En ganske syk form for ironisk sans hos Gud må jeg si....

5194798[/snapback]

 

Her tror jeg du har misforstått litt. Denne jungelmannen vil selvsagt ikke komme til helvete bare på grunn av sin manglende kjennskap til Gud. Gud er rettferdig, det står i bibelen, og hvis man leser enkelte passajer f.eks. i Peters brev i NT så står det:

"For Kristus selv led for synder,

én gang for alle,

den rettferdige for urettferdige,

for å føre dere fram til Gud.

Med kroppen døde han,

men ved Ånden ble han gjort levende,

19 og i Ånden gikk han bort og forkynte

for åndene som var i fangenskap."

 

Dette er litt høyt teologisk stoff, men mange mener at når man dør så blir man satt utenfor tid, og alle som har dødd og skal dø i fremtiden, og som ikke har fått muligheten til å ta stilling til om de vil ha Jesus som Herre og Frelser i denne verden, har fått muligheten der. Men uansett så er Gud god og rettferdig og han vil at alle skal komme til Ham. Livet er ikke slik at man blir dømt til helvete, man velger det.

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Da vil jeg tro at man ikke helt har fått med seg evangeliet.

 

Selvfølgelig har man alle tider da man tviler, men det som er viktig er å ta en prat med Jesus i ny og ne. Å være kristen er ikke å tro på tomme ord som står i en bok, men å kjenne og leve sammen med en levende Gud som elsker deg. Anbefales på det sterkeste!

 

"Alt skapte han vakkert i sin tid.

Også evigheten har han lagt

i menneskenes hjerter.

Men de fatter ikke det verk

som Gud har gjort fra først til sist."

 

"16 For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. 19 Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde. 20 For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. 21 Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.» "

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Er nå akkurat det å stjele et av Bibelens viktigste prinsipper?

Ja.

 

Hvis man virkelig skulle koke ned en essens av det Bibelen sier så ville nok kjærlighetsbudet oppsummert.

"Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. 38 Dette er det største og første bud. 39 Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. 40 På disse to bud hviler hele loven og profetene.»" Matteus 22

Dette oppsummerer egentlig mye. Hvis man elsker sin neste så stjeler man heller ikke fra ham.

Det er korrekt. Og hvis det stjeles, opphører mellom dere det som er godt.

Altså er fravær av tjuveri en forutsetning for eksistensen av godt.

 

Hvor mener du at Bibelen og Norges Lover går mot hverandre?

I syvende bud.

 

Jeg er ikke enig i ditt ressonnement om at tyveri er det som holder vårt samfunn oppe slik vi kjenner det idag.

Det hadde jeg heller aldri forventet. Ikke desto mindre er dette et faktum ubestridelig, all den tid skatter og avgifter drives inn ved bruk av tvang.

Endret av Innovation
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...