Gå til innhold

Bytte vifte på skjermkort i Shuttle (SN95G5)

thotta

Anbefalte innlegg

Heisan

Jeg har en Shuttle SN95G5 med et litt bråkete skjermkort. Jeg vil derfor gjerne bytte ut viften på skjermkortet til noe stillere. Men et problem med dette er at det er begrenset plass til dette, ettersom skjermkortet står "ytterst" mot kabinettveggen, slik at viften på kortet ikke kan bygge så veldig mye (max 1-2 cm).

Noen som har noen erfaringer med dette?

Har sett i prisguiden, men sliter med å finne en god løsning.

Et alternativ jeg har sett på er denne Link: Vantec IceberQ 4 Pro men den er ikke spesielt stillegående tror jeg (30 dB).

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv hatt samme problemet, og prøvde først Vantec Iceberq, uten at det hadde noe særlig å si for støynivået. Dette var på min første Shuttle (SB65G2) med et Radeon 9700 PRO.

Løsningen ble å koble originalvifta på skjermkortet til en spenningsregulator. Jeg har både brukt Zalman Fanmate og viftestyringen på hovedkortet med hell. Skjermkortet får kald luft direkte fra perforeringen på siden av kabinettet, og man kan dermed sette ned hastigheten på vifta ganske mye før det går vesentlig ut over kjøleevnen. Selv pleier jeg å stille ned spenningen til vifta avgir et akseptabelt støynivå, før jeg tester temperaturutvikling med rthdribl.

Jeg er nå på min andre Shuttle (SB75G2), og har prøvd denne løsningen med flere skjermkort (R 9700 PRO, R 9800 PRO, GF 6600GT, GF 6800GT) uten problemer.

Denne løsningen kan ikke anbefales hvis du overklokker skjermkortet ditt!

Lenke til kommentar

Et standard tips er vel å bruke en spenningsregulator og så skru vifta ned til et mer akseptabelt nivå. Siden kortet får ganske mye luft rett inn fra ytterveggen så vil du kunne 'trimme' lavere enn på en vanlig PC. nVidia-kort har temperatursikring som gjør at kortet slår seg av når temp'en blir for høy; det er ikke før godt over 100 grader! Jeg har også kjøpt et alternativt toppdeksel fra Shuttle med enda åpnere perforering i sideveggene, for mer sirkulasjon. Du kan også kjøpe et PCI-kort med to store vifter fra PowerColor bl.a. (Komplett), og sette ved siden av. Det vil dra ut verm luft fra undersiden av GPU'en. Kanskje du da kan slå skjermkortvifta helt av?

Jeg har nå to kort: et 6800 GT med bråkete vifte (uutholdelig), og et 5200 som er vifteløst! Sistnenvnte selges nå på Kompeltt for en hyggelig pris. Det har altså AGP, det har lav-profil (enda bedre sirkulasjon i kabinettet!), og det har 512 Mb RAM! Ytelsen er selvsagt langt lavere enn et 6800 GT, men jeg tester det nå og for meg som ikke er en 'gamer' er det foreløpig perfekt. Jeg redigerer video og animerer i After Effects, og jeg bruker Shuttlen som en semi-bærbar ute i felten. After Effects og flere videoprogrammer nyttiggjør seg ram'en på skjermkortet, mens 3D-ytelsen ikke er SÅ kritisk. Det fantes et 6600-kort med passiv kjøling før, men dette klarte jeg ikke å finne nå.

Lenke til kommentar

takk for utfyllende svar, folkens!

Både spenningsregulator og viftestyring på hovedkortet er jo veldig interessant.

Viftestyring på hovedkortet er kanskje det mest interessante, sånn først iallfall. Det innebærer jo ikke kjøp av ny hardware. Men har shuttle-hovedkortene støtte for styring av eksterne vifter?

Jeg har et GeForce 4Ti 4600, begynner å bli gamnmelt. Har ikke helt peiling på om dette har støtte for å kunne styres eksternt mtp. viften. Vet dere om dette er tigjengelig på eldre kort, eller kun finnes på siste generasjon kort?

Lenke til kommentar
takk for utfyllende svar, folkens!

Både spenningsregulator og viftestyring på hovedkortet er jo veldig interessant.

Viftestyring på hovedkortet er kanskje det mest interessante, sånn først iallfall. Det innebærer jo ikke kjøp av ny hardware. Men har shuttle-hovedkortene støtte for styring av eksterne vifter?

Jeg har et GeForce 4Ti 4600, begynner å bli gamnmelt. Har ikke helt peiling på om dette har støtte for å kunne styres eksternt mtp. viften. Vet dere om dette er tigjengelig på eldre kort, eller kun finnes på siste generasjon kort?

5063433[/snapback]

Du har sannsynligvis en ubrukt tre-pins viftetilkobling på hovedkortet under strømforsyningen, hvis du skjønner hvor jeg mener. For å koble skjermkortvifta til denne må du nok ha en tre-pins skjøtekabel. Skjermkortvifta bruker en to-pins kabel, men det går fint å koble denne til en tre-pins kabel, så lenge du kobler sammen de riktige lederne :). Den gule lederen i en tre-pins kabel brukes for å måle viftehastighet, og er egentlig ikke nødvendig.

Du kan regulere hastigheten enten via BIOS, eller vha. programmer som SpeedFan. Det bør gå helt fint å gjøre dette med skjermkortet ditt, selv om det begynner å dra litt på årene.

Edit: Meget pen mod, Wazu.

Endret av XENiTiS
Lenke til kommentar

hehe, takk for komplimentene :blush: . Tok faktisk ikke så lang tid å kutte hullet. Må inrømme at jeg er litt stolt over den modden, og fikk faktisk et par bud på shuttlen min når jeg var på Bylan :cool:

Men som XENiTiS sier bør det være fullt mulig å lodde ledningene fra skjermkortkjøleren til en normal 3-pinskontakt og koble den opp mot hovedkortet, for så å styre den fra BIOS (Shuttle-bioser har støtte for dette). eneste jeg stusser litt på ved denne løsningen er at ved lavere RPM vil skjermkortet bli enda varmere inni den allerede varme shuttlen. Plassen mellom skjermkortkjøleren og kabinettet er ikke på mer enn noen millimeter, så hvis du ikke er forsiktig med å finne en hastighet som er passelig både med tankte på støy og luftflyt kan du fort overopphete skjermkortet.

Lenke til kommentar

Veldig informativ feedback, her!! :thumbup:

Skal nok finne den ledige tre-pins viftetilkoblingen hvis den eksiterer. Får ikke sjekket det idag, men forhåpentligvis til helgen. Er tre-pins skjøtekabel noe som selges hos diverse web-shopper? Vet du hva det "heter", egentlig? hvis jeg skal finne det i butikken/webshop, mener jeg?

(Finner nok ut av hvilke leder som skal til hvilken når jeg først kommer igang... håper jeg, da, hehe)

Tenker nok jeg prøver meg med program som SpeedFan eller FanControl for å finne en passende hastighet mtp. kjøling/støy, før jeg eventuelt setter en fast verdi i BIOS etterhvert som jeg har funnet det perfekte.

Noe modding eller vannkjøling tror jeg er uaktuelt for meg foreløpig. Blir litt overkill for min del, liksom. Akkurat nå er det viktigere å få redusert støyen litt... kan faktisk tåle at skjermkortets ytelse synker en smule. Er heller egentlig ikke noen "gamer", så skjermkortet får ikke kjørt seg veldig. (den mod'en der var utrolig fet, altså ;) )

Lenke til kommentar

Kjedelige med å ikke ha en tredje ledning er at biosen da ikke registrerer antall rpm viften har og du kjører full fres hele tiden. Om ikke bios har mulighet for å redusere spenningen til kontakten, vil du nok ikke se noen endringer på hastigheten.

De fleste bioser registrerer rpm og så kan du sette hvor mange prosenter av max du vil viften skal kjøre på eller alternativt la den bli satt automatisk avhengig av temperaturen.

fex 70% når tempen er 60 100% når tempen er 90

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Kjedelige med å ikke ha en tredje ledning er at biosen da ikke registrerer antall rpm viften har og du kjører full fres hele tiden. Om ikke bios har mulighet for å redusere spenningen til kontakten, vil du nok ikke se noen endringer på hastigheten.

De fleste bioser registrerer rpm og så kan du sette hvor mange prosenter av max du vil viften skal kjøre på eller alternativt la den bli satt automatisk avhengig av temperaturen.

fex 70% når tempen er 60  100% når tempen er 90

5065920[/snapback]

Mulig det du sier stemmer for andre maskiner, men i en Shuttle er det fullt mulig å regulere spenningen til viftene uavhengig av RPM. Uten RPM registrering ser man ikke endringen i viftehastighet, men man kan definitivt høre den.

Lenke til kommentar

så absolutt, man trenger ikke rpm avlesning for å forandre hastigheten. etter modden forsvant jo rpm signalet til skjermkortviften min, men ettersom jeg fremdeles har den koblet til skjermkortets strømkontakt kan jeg regulere hastigheten med asus smartdoctor, evt la den regulere seg selv automatisk.

Lenke til kommentar

hei igjen.

Det har dukket opp et lite tilleggsspørsmål her når jeg begynte å se på spesifikasjonene for hovedkortet til shuttle'en (hovedkortet heter FN95). Hovedkortet oppgis å ha 3 stk 'fan connectors'. Alle disse er som 4-pins.

Spørsmålet gjelder hvilke av disse man skal bruke. Pinnene er navnet slik:

- FAN_CTRL

- FAN_SENSE

- POWER

- Ground

I tillegg er det et notat som sier:

Note : Both cable wiring and type of plug may vary , which depends on the fan maker. Keep in mind that the red wire should always be connected to the +12V header and the black wire to the ground (GND) header.

Av dette tolker jeg altså at skal man koble til en to-pins kontakt må man koble disse til POWER og Ground.

Stemmer dette med deres oppfatning? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...