maedox Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hei folkens! Jeg trenger litt hjelp og vet det er mange smartinger her. Skal fortelle litt om norsk kultur til en gjeng kinesere som er utvekslingsstudenter på skolen vår. Skal bare være et par minutter som en del av et større "foredrag" om Norge. Hva ville dere si er det viktigste å formidle til dem? Setter pris på gode svar. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Brunost er ikke tørket flak av peanutsmør... Lenke til kommentar
maedox Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Brunost er ikke tørket flak av peanutsmør... 5055091[/snapback] Heheheee! :!: Den har jeg ikke hørt før. Hvor har du det ifra? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 si minst mulig om norge. det er nok best slik. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 gikk på en amerikansk skole og hadde nettopp fått brunost fra Norge så jeg hadde det i matpakka. Når lunsjpausen kom, dro jeg opp en skive med brunost og en amerikansk kompis spurte meg om det var tørket flak av peanutsmør. Lo godt ..og han trodde ikke på meg når jeg sa at det var brun ost. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2005 Fantastisk. Husker jeg så en reportasje fra et eller anna land der de spurte folk på gata om de visste hva det var reporteren hadde i hånda. Var en ostehøvel, men bare 1 eller 2 av de 10-15 som ble spurt visste det. :!: Men kom med noe seriøst her da. Lenke til kommentar
AssKicR Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Det går IKKE isbjørner rundt i gatene Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg ville kanskje tatt en historisk oppsummering: - Istid, fjorder og daler blir formet - Første nordmenn kom i steinalderen - Vikinger - Svartedauen - Norge et bondesamfunn - Provins av danmark - Union med Sverige (fredelig avsluttet i 1905) - Norge utvidet seg nordover fra ca trøndelag og doblet lengden og gjerne nevne urbefolkningen i nord (samer). - 2. verdenskrig og litt om norges rolle i krigen. - Industrialsieringen inkludert vannkraft, kraftkrevende industri og olje - Norge et høyteknologisk land og litt om hva vi har å by på nå for turister. Fjorder, lakseelver, moskus og rein på fjellet, et rikt kulturliv i byene, muligheter for å være utvekslingsstudent ved universitetene våre etc. Hvis du har tilgang på prosjektør så kan det live opp å ha noen flotte bilder fra hver epoke som omtales. Dette høres sikkert ut som en enorm liste, men du trenger ikke si noe særlig om hver ting. Det skal kun gi en viss oversikt og friste til å finne ut mer selv. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Snakker jeg om Norge så nevner jeg alltid de sosiale forholdene i Norge , for de er vel et ganske viktig tema. Det holder at du fort streifer over det faktum at så mange er uføretrygda (grunnet et "godt" sosialt hjelpeapparat) (som igjen delvis resulterer i dyre biler og høy skatt) Grandiosa. Og det Simen1 sa. Det er egentlig stort skille mellom Oslo og resten av landet også vil jeg våge å påstå. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Ytringsfrihet under ansvar (freedom of speach). Allmannsrett. Ombudsmann (same ord på engelsk). Dette er viktige deler av norsk kulturarv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå