Gå til innhold

problemer med bærbar pc... trenger hjelp og råd.


Anbefalte innlegg

Hei.

Kjæresten min kjøpte seg en bærbar pc hos spaceworld for litt over et år siden. det er en acer travelmate 2300.

 

Jeg som en litt mer erfaren pc bruker ble med en gang ikke veldig imponert av denne pc'en og små problemer meldte seg raskt.

Nå har det da blitt så mange problemer at jeg vurderer å stikke til spaceworld å ta meg en liten prat med de.

 

En liten liste med problemene jeg har opplevd med pc'en:

 

1.

Det første jeg la merke til var at det satt en celeron m prosessor i den,

karen på butikken hadde sagt centrino flere ganger, men men, sånt skjer vel.

 

2.

Videre fant jeg ut at den var unektelig treig.

ikke sånn at alt henger seg, men det hele går litt vel "seigt".

 

3.

Harddisken er formatert i fat32, så man kan ikke ha filer på den som er større enn 4 gig.

Det er lenge siden jeg faktisk hadde en data som var formatert i fat32.

Jeg kunne selvfølgelig formatert den selv og fiksa det,

men da måtte jeg lagt inn en ulovlig windows kopi(whoa!!),

siden ikke programmene som ligger inne på dataen ved kjøp er med på cd nå for tiden.

Dette ville tatt tid og krefter som skulle vært unødvendig.

 

4.

Så kommer vi til skjermen, den har ikke mange døde pixler, kanskje 2-3 eller noe,

men den har en stor hvit flekk som kom like etter den ble kjøpt,

den har også noen lysere prikker som ligger som "sky" midt over skjermen.

Dette er jo veldig irriterende.

 

5.

I det siste har også kontakten(mellom data og skjerm, i bøyen) i skjermen blitt dårlig,

av og til kommer det opp en vertikal rød-svart strekk like over skjermen, ca. 2-3 pixler bred.

denne blir borte om man justerer(bøyer) litt på skjermen.

Den kan godt komme tilbake etter litt og da må man bøye litt mer på skjermen.

 

6.

Pc'en kommer med en cd/dvd brenner også, men i det siste har den begynt å bare ville brenne dvd'er.

Dette kan jo skyldes instillinger men jeg gidder seriøst ikke sjekke det,

er så lei denne pc'en.

 

7.

Mousepadden har også begynnt å streike.

Den ene musknappen(venstre) henger seg opp i tide og utide,

den spretter liksom ikke opp igjen etter at man har trykket den ned.

Har også hatt tilfeller der musa lever et eget liv, den lar seg ikke bruke,

den fyker bare rundt på skjermen når man prøver å bruke den,

1 minutt seinere funker den plutselig bra igjen.

 

8.

Batteritiden kan jeg heller ikke skryte av.

den er vel på en drøy time vel fullt batteri og normalt bruk, word/nettleser.

 

Det jeg nå lurer på om jeg kan stikke til butikken å f.eks heve kjøpet eller få en ny pc.

Har jeg loven på min side?

Produktet leverer jo ikke som det skal.

Jeg har ikke lyst til å stikke å levere den inn og ha den på reperasjon i mange måneder heller.

 

Har alt av kvitteringer og embalasje.

 

Hadde vært fint om noen med bedre insikt i kjøpsloven og slikt hadde kunne gitt meg noen gode svar.

Har lest litt på nettet, men det er så mye å lese før man finner noe som faktisk er relevant.

 

håper noen kan gi meg noen gode råd og vink!

 

Med Vennlig Hilsen

rgla

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en meget godt utfyllt post - Men den er allikevel feilpostet. Tråd flyttes til rett kategori, trådstarter bes gjøre seg kjent med de ulike delene av forumet for å hindre at slik feilposting skjer igjen.

 

Så til selve saken. Du dekkes ikke av kjøpsloven (gammel lov), men forbrukerkjøpsloven. Den har følgende å si:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

      Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

§ 16. Mangel

 

      Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

      Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

      Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

      Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

      Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

      Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

      For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

 

§ 27. Reklamasjon

 

      Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

      Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

      Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

      Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

      Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

      Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

      Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

      Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

      Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Dette er ganske mange paragrafer, men om du leser de vil du forstå det hele litt mer i dybden. Men for å ta det enkelt.

 

1:At selger sier det er en centrino-pc, og du oppdager at det bare er celeron er en klar mangel. Problemet er at du ikke har meldt i fra om dette - og nå har det gått 1 år. Jeg vil si at fristen din for å melde i fra om mangelen etter at du oppdaget denne har gått ut - den skal nemlig være innen rimelig tid etter du oppdaget den, men ikke kortere enn 2 måneder. 1 år er litt for lenge etter min mening.

 

2. Hvor mye betalte du for pcen? Billige pcer med feks bare 256MB minne og celeron-prosessor ER trege. Kjøpesum tilsvarer ytelse, kjøper du billig får du lav ytelse. Hva slags spesifikasjoner har maskinen?

 

3. Om det ikke er cder med for recovery er det høyst sannsynlig at det er en recovery-partisjon av harddisken på maskina di. Les i bruksanvisninga for å finne ut hvordan du starter opp denne! Der kan du formatere skikkelig, og allikevel beholde samme lisens.

 

4 og 5. Masse små lysende piksler på skjermen høres ut som halvveis døde piksler. I tillegg har du andre problemer med den - dette er en klar reklamasjonssak etter min mening. Dette betyr ikke heving - men at selger må rette mangelen, enten ved reparasjon eller omlevering til ny pc. Du kan kun heve kjøp etter at samme feil har oppstått for 3 gang (etter at selger har reparert 2 ganger og problemet oppstår igjen).

 

6. Dette kan være brenneren sin feil - reklamer på det også

 

7. Reklamer!

 

8. Sorry - men du får hva du betaler for. Batterikapasiten på billige bærbare pcer er lav.

 

Alt i alt vil jeg si at dette er et rimelig greit kontraktsbrudd fra selgers side. Jeg vil i første gang gitt han en sjanse til å rette feilene - fikse skjermen, fikse dvdbrenneren og musepekeren. Gjøres ikke dette - vil du etter min mening ha rett til å heve kjøpet da det er et stort kontraktsbrudd - produktet leverer ikke som det skal! Men her er det andre eksperter på området, de vil nok gi deg mer å ta av :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hei.

Takk for fint og utfyllende svar.

Dataen har jo bare 256 mb ram, så jeg forventet ikke at den skulle være sjukt rask, men at det skulle ta ca 20 sek å åpne f.eks opera på den når den ikke loader noe annet og uten andre programmer oppe, ventet jeg ikke.

 

En annen feil jeg glemte er at hver gang jeg setter i ekstern strøm eller noe i usb porten(mus, skriver etc.) så får jeg opp en feil melding om noe med "strømføring på hub port" eller noe, har ikke dataen foran meg nå så jeg husker ikke helt hva som står.

 

Skal nok ta backup av alle filene som vi trenger idag, og stikke på spaceworld med den i mårra.

 

Hvis de tar den inn til reperasjon, har jeg da krav på lån av maskin i mellomtiden??

Forhåpentligvis så klarer vi å fikse noe slik at jeg kanskje får en ny en.

 

takk for hjelpen.

rgla

Lenke til kommentar

Høres ut som en god pc :cool:

 

Vel, jeg så at noen av mangelene ble oppdaget for ca. 1 års tid siden. Disse kan du bare glemme å reklamere for da du må reklamere innen 2 måneder fra du oppdaget mangelen, med mindre det er grunner som tilsier lenger tid.

 

Snakk med d epå spaceworld og si det som det er, alle feilene.

 

Du har i utgangspunktet rett på en entrino maskin hvis selger sa at det var centrino, det med skjermen og pixler er det egne iso standarder for . men ser at Alastor har redegjort for det meste.

 

Lykke til :cool:

Lenke til kommentar

Angående lånemaskin:

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Så, ja, du kan få lånemaskin dersom det tar mer enn en uke, men det er også noen skjønnsmessige forbehold der.

Lenke til kommentar

Hei.

takker for svar. skal selvsagt stikke til de å si det som det er. Men saken er at alle feilene var ikke på maskinen i starten, da reagerte jeg bare på at den var litt treig, men med tiden så har det bygget på seg med flere å flere problem. Så reklamasjonen må jo være på mer enn 2 mnd...

 

Jeg mener å ha sett på tv2 hjelper deg en gang for litt siden at man har rett til bytte av vare eller gratis reperasjon av dataer o.l innen 2 eller 3 år, hvis feilen ikke er selvforskyldt.

 

men men. vi får se hva de sier på spaceworld, håper de er hyggelige folk:)

 

rgla

Lenke til kommentar

Hmmm ... tror ikke det trenger å være en P4-M prosessor for å komme innunder Centrino paraplyen.

 

Dette finner jeg om saken: http://www.google.no/url?sa=X&start=5&oi=d...g/wiki/Centrino

 

Og som Intel sier, det er ikke bare en prosessor: http://www.intel.com/products/centrino/index.htm

 

Her står det mer om når Celeron-M ble en del av Centrinokonseptet:

http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/0,2...&i=39525,00.asp

 

Arnulf

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar
.. Så reklamasjonen må jo være på mer enn 2 mnd...

 

Jeg mener å ha sett på tv2 hjelper deg en gang for litt siden at man har rett til bytte av vare eller gratis reperasjon av dataer o.l innen 2 eller 3 år, hvis feilen ikke er selvforskyldt.

5061007[/snapback]

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Etter min mening er en bærbar PC ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så da har du 5 års reklamasjonsfrist.

 

NB. Det er mange som er forvirret angående hva reklamasjon og garanti egentlig her. Her kommer et lynkurs:

* Reklamasjon er lovfestet (betingelsene er likt for alle og står skrevet i forbrukerkjøpsloven)

* Garanti er en frivillig ordning fra selger eller produsent. Det er opp til selger eller produsent å sette de vilkårene de ønsker, eller om de vil ha noen garanti i det hele tatt. Men ett forbehold er det: Garanti må ALLTID være noe MER enn de rettighetene man har i forbrukerkjøpsloven. Hvis det ikke er noe ekstra på noen måte i forhold til den lovfestede reklamasjonen så er det heller ingen garanti.

Lenke til kommentar

Ja. det mener jeg også.

Tror kanskje det er lett å forveksle reklamasjon med angrefrist.

 

Hvis jeg eksempelvis kjøper meg en tv til 20000 og den går konken etter 1 og et halvt år, uten at jeg har tuklet med/mistet den i bakken eller noe så kan de ikke si,

"nei sorry mack, dette måtte du ha oppdaget innen 2 mnd"

 

Man kan bruke reklamasjon hvis man mener at produktet ikke leverer slik det skal.

 

Men i mårra, eller kanskje til og med i kveld skal jeg stikke innom folkene og da får jeg vel et endelig svar.

 

<edit>

BearCat: Veit at det ikke er en feil eller mangel, men jeg lurer bare på hvorfor de har valgt en slik løsning. Hvis det ikke er av en spesiell grunn som jeg ikke veit om så ser jeg ingen grunn til å ha formatert hd i fat32.

</edit>

 

rgla

Endret av rgla
Lenke til kommentar
Hmmm ... tror ikke det trenger å være en P4-M prosessor for å komme innunder Centrino paraplyen.

 

Dette finner jeg om saken: http://www.google.no/url?sa=X&start=5&oi=d...g/wiki/Centrino

 

Og som Intel sier, det er ikke bare en prosessor: http://www.intel.com/products/centrino/index.htm

 

Her står det mer om når Celeron-M ble en del av Centrinokonseptet:

http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/0,2...&i=39525,00.asp

 

Arnulf

5061011[/snapback]

En bærbar pc med P4-m vil aldri få centrino-lappen på seg. Heller bilde av av en jetmotor :p.

 

En centrinoplatform MÅ ha Pentium-M prosessor (ikke P4-m, som er noe helt annet), celeron m er for dårlig til å kunne gå inn i centrino-platformen.

Lenke til kommentar
Etter min mening er en bærbar PC ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så da har du 5 års reklamasjonsfrist.

 

NB. Det er mange som er forvirret angående hva reklamasjon og garanti egentlig her. Her kommer et lynkurs:

* Reklamasjon er lovfestet (betingelsene er likt for alle og står skrevet i forbrukerkjøpsloven)

* Garanti er en frivillig ordning fra selger eller produsent. Det er opp til selger eller produsent å sette de vilkårene de ønsker, eller om de vil ha noen garanti i det hele tatt. Men ett forbehold er det: Garanti må ALLTID være noe MER enn de rettighetene man har i forbrukerkjøpsloven. Hvis det ikke er noe ekstra på noen måte i forhold til den lovfestede reklamasjonen så er det heller ingen garanti.

5061091[/snapback]

 

Selvfølgelig har man 5 års reklamasjonsrett på en laptop. Men en feil må meldes innen rimelig tid etter at den er oppdaget, som det også står i forbrukerkjøpsloven. Og "rimelig tid" er gjennom praksis etablert til 2 måneder etter at man oppdaget feilen. Du kan altså ikke komme etter 4 år og klage på en feil som har vært der fra maskinen er ny. Da har du ikke klaget innen rimelig tid, selv om reklamasjonsretten varer i 5 år.

Lenke til kommentar

Jeg var på Spaceworld i går kveld å leverte inn maskina, og det gikk som jeg trodde.

Karen i kassa var grei og hjelpsom og han skjønte at denne maskina ikke var mye å ta vare på. Likevel skulle han sende den inn til produsent, men han trodde kanskje jeg ville få en ny en, for å reparere/bytte skjerm og bytte mus vil nok i seg selv blir nesten dyrere enn en helt ny maskin.

I beste fall hadde denne modellen utgått, og da får jeg kanskje en som er hakket bedre :)

 

Han kunne ikke tro at den var formatert i FAT32 og mente dette måtte være en feil fra produsentens side.

Både musa og skjermen mente han også var produksjonsfeil.

 

Skulle ta omtrent en uke. på en slik var som en bærbar data har man 3-5 års reklamasjonsfrist sa han, bare mindre ting som mp3 spillere og lignende har 1 års reklamasjonsfrist.

 

Så da er det bare å krysse fingrer og tær.

 

rgla

Lenke til kommentar
Skulle ta omtrent en uke. på en slik var som en bærbar data har man 3-5 års reklamasjonsfrist sa han, bare mindre ting som mp3 spillere og lignende har 1 års reklamasjonsfrist.

5065590[/snapback]

 

Gratulerer med at det ser ut til å ordne seg :thumbup:

 

Men jeg vil bare si at det han sa om 3-5 år og 1 år ikke er riktig. Det er skrevet minst 2 ganger før her i tråden at reklamasjonstiden enten er 5år eller 2 år. Ingenting i mellom eller mindre. Enten nøyaktig 2 eller nøyaktig 5 år. Siden dette er lovfestet (som referert til tidligere) er det ikke rom for tolkning av varigheten eller at selger selv skal bestemme lengden. Så det han sier om 1 år er feil, og det han sier om 3-5år er også feil. Kun nøyaktig 5 eller nøyaktig 2 år er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...