Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rusthull i bilens kanal - Honda


tomcse

Anbefalte innlegg

Jeg eier en Honda Accord Aerodeck 86-mod EX2.0i.

Den er bra og mye påkostet siste fem år teknisk, men karrosseriet begynner å føle tidens tann. Den har gått i byenes saltede veier frem til i 2001, da jeg kjøpte den og tok den med meg på landsbygda. Men det hindrer ikke videre rust. Den er tectylbehandlet en gang før min tid, og jeg fikk den nylakkert i 2002. Dessverre var ikke grunnarbeidet gjort bra nok, men så var det svinbillig.

Nå har jeg rustproblemer rundt takluke, reservehjulsbrønn, hjulbue venstre bak samt kanal venstre. Her er tre bilder av kanalen's hull, som ligger midt under der førerdøras bakerste ende (To-dørs bil):

 

bilen_rust1.jpg

 

bilen_rust2.jpg

 

bilen_rust3.jpg

 

Bildene blir ikke penere av at møkk og is ligger på karroseriet.

 

Hva kan jeg gjøre med dette, billig og med egeninnsats? Har vurdert sliping og sparkling. Lurer også på om det går ann å sprute noe inni kanalen for å hindre opprustning innenfra. Er ikke helt grønn på dette, har lest mye på nett men har lite praksiserfaring :hmm: Planlegger tur til biltema.

 

Er klar over at kanal er bærende konstruksjon, selv om jeg har hørt begge deler. Merker at døra blir litt luggete å åpne når bilen er jekket opp på venstre foran...

 

Tips/råd for dette rusthullet mottas med stor takk :)

Endret av tomcse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er igrunn umulig og stoppe rusten uten og fjerne den helt med og sveise inn friskt metall. Har du ingen mulighet for og bytte kanalen? Du får ikke godkjent annet i EU-kontroll.

5054740[/snapback]

 

 

Skulle gjerne ha byttet den, koster ikke mange hundrelappene for ny kanal. Problemet er bare at det blir sikkert veldig dyrt å få gjort det. Har ingen bekjente som kan fikse det billig.

Lenke til kommentar

Vel, skal du gjøre det på et ordinært verksted blir det fort fryktelig dyrt.

Du kan jo snakke med noen i faget på verkstedene og høre om de kjenner noen som driver med slikt på fritiden, eller annonsere hr jeg sett noen har gjort.

Alternativet er og prøve og jukse seg igjenom med sparkel og div man da må det være perfekt utført så man ikke kan se det. Alternativt kjøre til du blir avskiltet og vrake hele doningen.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Det er igrunn umulig og stoppe rusten uten og fjerne den helt med og sveise inn friskt metall. Har du ingen mulighet for og bytte kanalen? Du får ikke godkjent annet i EU-kontroll.

5054740[/snapback]

 

Om du ikke da fjerner rusten, finner deg litt glassfiber og støyper igjen, sparkler og lakker. gjorde det med en del av kanalene mine på min volvo 440.. gikk fint igjennom EU kontroll den.. men jeg har svarte plastdeksler over kanalene..

Men gjør du det bra.. så vises det ikke at det er glassfiber, om han ikke går rundt å banker på det.

Lenke til kommentar

Dette blir nok løsninga ja, hadde lommeboka vært på et større nivå kunne jeg ha gått hardere til verks med helt ny kanal. Når bilen var hvit, lå det tectyl opp etter kanalene - om jeg sprøyter på tectyl oppå en nøye plastring av f.eks glassfiber og sparkling vil jeg tro at det ikke kommer til å vises i det hele tatt..

 

Husker jeg var innom Honda og kjøpte noen deler en gang her i fjor, fikk i samme slengen en fra verkstedet til å gløtte på rusthullet. Husker jeg rett kalte vedkommende det rett og slett bare dørstokk, og ga ikke uttrykk for at dette var kritisk - forutsatt at ikke rusten begynte å spre seg videre innover undersida.

 

Bilen har gått snart 315.000, og det er klart man kan spørre seg hvor mange tusenlapper som skal legges ned i et karosseri som skranter. Jeg stoppet til og med en taklekkasje bak for noen år siden :ermm:Det som gjør meg ivrig på å prøve å berge så godt jeg kan, er at bilen er meget bra teknisk. Starter opp hver dag og har aldri hatt motorstopp på de fire åra jeg har kjørt den. Portet og overhalt motortopp, nye dempere, effektanlegg + masse annet som er kostet på og passet på. Har fjernet mye rust på karosseriet selv med pussing og deretter rustmiddel. (Metalsol tror jeg det het). Dessuten gir denne bilen med trimmet motor masse kjøreglede. Veldig bra understell på disse bilene har jeg hørt, og jeg kan bare si meg enig. Men nå skulle vel ikke dette bli en skrytetråd heller da :whistle:

Lenke til kommentar

koster 10.000kr for å skifte kanalene på min bil, men det gidder jeg ikke bruke på den, da kjøper jeg heller en bil til 20-30k så glemmer jeg fort de kanalene :p

 

Ellers kan du jo bruke sånn ruststopper, den forsinker rusten litt. Er jo bare å banke hull i all rust, sette på nytt metal å sveise det på, sparkle det og sprøyte det inn med noe rustfjernings middel helt på slutten igjen

Lenke til kommentar
Det var da voldsomt...

 

Har aldri hørt om noen som tar 25 000 for å bytte kanaler, men kjenner en som tar 1 000 + deler, ferdig sveisa, tectylert og lakkert...

5060165[/snapback]

 

Vet bare at når kanalene ser sånn ut, så ser innerkanaler, gulv, bagasjeromsgulv, nedre delene av bakskjermene, bakplata osv. sikkert like lekkert ut. Da snakker vi ikke lenger om to kanaler, men hele rompa på bilen :ermm:

 

Og man får det man betaler for.. Helt sikkert :!: Har sett et par sånne 1000 kr jobber, de ruster ille og i et tilfelle revnet alle sveisepunktene pga. en liten dult i dør/kanal på bilen... Det var fordi han som sveiset den hadde brukt 1-fas biltema apparat, og det klarte ikke brenne punktet ordentlig gjennom den bakerste platen selv om han hadde borret hull i den første :dontgetit:

Lenke til kommentar
De bilene ruster noe helt vanvittig..... Er bare å "mure" den opp og kjøre til du ikke får kjørt mer....  :cool:

 

Skal du få en til å sveise, dvs. restaurere/lakkere den bilen der må du nok regne med minst 25K ++ hvis du kjenner vedkommende.....

5059223[/snapback]

 

Ruster ja, har hørt rykter om at metallet er noe resirkuleringsgreier fra våpenindustrien... Vet ikke om det stemmer men ruster som bare juling. Blir vel snart hull i taket ved takluka nå, har begynt å boble seg i lakken. :nei:

 

Hadde vært OK å vunnet stort på Lotto i kveld.

Lenke til kommentar
Det var da voldsomt...

 

Har aldri hørt om noen som tar 25 000 for å bytte kanaler, men kjenner en som tar 1 000 + deler, ferdig sveisa, tectylert og lakkert...

5060165[/snapback]

 

Vet bare at når kanalene ser sånn ut, så ser innerkanaler, gulv, bagasjeromsgulv, nedre delene av bakskjermene, bakplata osv. sikkert like lekkert ut. Da snakker vi ikke lenger om to kanaler, men hele rompa på bilen :ermm:

 

Og man får det man betaler for.. Helt sikkert :!: Har sett et par sånne 1000 kr jobber, de ruster ille og i et tilfelle revnet alle sveisepunktene pga. en liten dult i dør/kanal på bilen... Det var fordi han som sveiset den hadde brukt 1-fas biltema apparat, og det klarte ikke brenne punktet ordentlig gjennom den bakerste platen selv om han hadde borret hull i den første :dontgetit:

5074937[/snapback]

 

 

 

I mitt tilfell er det sankk om en profesjonell sveiser med alt av papirer, og utstyret i orden, så det tar jeg med knusende ro...

 

Vet ikke hva har tar av andre, men har tar 1 000,- av meg i hvert fall ;)

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme bilen, samme modell til og med.

Kan bekrefte det med rust. Sleit veldig med rust i hjulbuene bak, og i kanalene. En bekjent tok på seg oppdraget å bytte kanalene (begge) for ca 5-6 tusen. Når jeg fikk bilen igjen hadde han også fjernet all rust i hjulbuene bak. Det hele kom seg på ca 5500kr. Da bestillte han inn delene, og gjorde allt arbeidet.

 

Ble gjort hos Kenneth Mjøsund i Selbu v/Selbustrand

 

-Trond

Lenke til kommentar
De bilene ruster noe helt vanvittig..... Er bare å "mure" den opp og kjøre til du ikke får kjørt mer....  :cool:

 

Skal du få en til å sveise, dvs. restaurere/lakkere den bilen der må du nok regne med minst 25K ++ hvis du kjenner vedkommende.....

5059223[/snapback]

 

Ruster ja, har hørt rykter om at metallet er noe resirkuleringsgreier fra våpenindustrien... Vet ikke om det stemmer men ruster som bare juling. Blir vel snart hull i taket ved takluka nå, har begynt å boble seg i lakken. :nei:

 

Hadde vært OK å vunnet stort på Lotto i kveld.

5075006[/snapback]

 

Metallet er vel ikke fra en spes industri, men det hadde en dårlig kvalitet. Når man kjøper stål kommer det i en mengde forskjellige priser og kvalieter. Dette betydde at hvis man kjøpte billig stål, som også rustet mer tjente fabrikkenen mer penger.

Dårlig rustbehandling, og "spinklere" samt lettere karosserier en de fleste av europeiske biler gjorde også sitt til at bilene ruster fortere opp.

 

Prisen på 25+ er hvis en skal sveise/sparkle bilen og en annen skal hel lakkere den med en grei finish.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...