Manskow Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Noen som har god peiling på blits til digitalkamera? Jeg har nettopp fått meg Panasonic FZ30 og kunne tenke meg ekstern blits til dette. JEg har tildigere vært på jakt etter det samme til mitt gamle Olympus C-750, uten å ha funnet det. Poenget er at jeg ikke vil svi av like mye på blits som selve kameraet kostet. Når Olympus skulle ha drøye 4K for en trøtt blits er det i overkant når etterfølgeren av mitt C-750 koster kun 2.4K.... Neste poeng er at jeg har hørt og lest at gamle analoge blitser skal man være veldig forsiktige med å bruke på digitalkamera, da deres triggerspenning kan være altfor høy, og i verste fall ta knekken på kameraet. Jeg har derfor slått fra meg å bruke min gamle Bauer-blits jeg brukte til min gamle OM-10. Vet noen derfor om noen "universalblits" som kan brukes av generelt de fleste digitale, og som altså ikke koster skjorta? For de som ikke kjenner til faren ved å bruke "gamle" analoge blitser, kikk på denne siden, den forklarer litt: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Vet ikke om noen universalblitz sånn i farten... men jeg sendte en mail til Panasonic Norge for en 2-3 måneder siden og lurte på priser på alt ekstrautstyret til akkurat FZ-30 - jeg hadde jo planer om å kjøpe det kameraet den gang. Det var ikke mer enn 3 ting jeg fikk svar på da, siden mye av utstyret var spesielt til FZ-30 og prisene var ikke klare enda (det var i midten av august jeg sendte forespørslen). Panasonic har en ekstern blitz som heter DMW-FL28, og veiledende pris på denne er 2 000,- kroner - med andre ord burde det gå an og få tak i den billigere. Det jeg fikk svar på ellers av utstyr til FZ-30 var dette; -DMW-RS1: fjernkontroll: 300,- -DMW-CAC1: batteriladere/AC-adapter: 900,- og resten jeg lurte på; -DMW-LT55: telelinse: Ikke Klar -DMW-LW55: vidvinkellinse: Ikke Klar -DMW-LND55: gråfilter: Ikke Klar -DMW-LMC55: UV-filter: Ikke Klar -CGR-S006: litiumionbatteri (730 mAh): Ikke Klar Håper dette var til litt hjelp iallefall Lenke til kommentar
olemm Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Vivitar for eksempel kan du nok bruke, og antakelig det meste av moderne batterdrevne blitser. Noe TTL veit jeg ikke om du får. DF 200 er et eksempel fra Vivitar - kan trigges av blitsen på apparatet ditt eller i hotshoe og koster en 6-700 kr tror jeg. http://www.vivitar.com/Products/Flashes/flash.html Ellers kommer det litt an på hva du syns er "skjorta", men det er klart, 4k behøver du knappest bruke uansett, med mindre du kjøper studioblits Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Det er ikke så vanskelig å utstyre en Panasonic FZ-serie med blitz som man skal ha det til. Som olemm sier kan du bruke det meste av moderne blitzer, og med moderne mener jeg i hvertfall 10 år tilbake. Jeg brukte en Nikon SB-26 på min FZ10 med svært gode resultater. En sånn får du for mindre enn 1000 kroner brukt om du leter litt. Kjøp en Sigma EF-500DG ST om du skal ha ny. Velg variant etter hva du eventuelt kunne tenke deg å kjøpe av speilrefleks (Canon/Nikon/Sigma et.c) dersom du siden vil oppgradere. Panasonics originalblitz er et utrolig dårlig kjøp. Jeg anbefaler en skikkelig kraftig blitz på grunn av FZ-seriens dårlige brukbare lysfølsomhet. Små billigblitzer blir fort for puslete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå