Plecto Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Er det mulig å dele harddisken i to partisjoner hvor da det er instalert windows xp på hver av partisjonene? Slik at man har to pcer på en pc Tenkte da på at det kunne være en mulighet å velge under oppstart, hvilken partisjon man skulle logge seg på. Jeg gjorde dette her en gang med en IDE disk og en SATA disk hvor jeg da disabla eller enabla sata i bios alt etter hvilken harddisk jeg ville at pcen skulle starte opp fra. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Er fullt mulig det... Bare å partisjonere disken å velge hvilken partisjon som OS'et skal installeres på under installasjonen. Obs: Tråden er veldig feilplassert, du får be snilt om å få den flyttet! Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 ja, men dette har ikke noe med programmering å gjøre (bør flyttes til "Programvare"-delen av forumet) btw. jeg har brukt grub til dette Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Altså.... kunne dere forklart litt mer? Hvis jeg instalerer windows på en partisjon så vil jo den andre partisjonen være fult tilgjengelig i Min Datamaskin. Jeg vil at disse to operativsystemene skal kjøre "uavhengige" av hverandre som om det var to pcer. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Er vel bare å ikke mounte den partisjonen under oppstart det!? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 Mounte? Forklar litt mer Føler at jeg har litt peil på dette, men det er ikke alltid jeg henger like godt med... Når man skal instalere Windows XP så ser du jo alle partisjonene. Man må da opprette de to partisjonene jeg må ha...? Men begge partisjonene er jo like tilgjengelig i Min Datamaskin forde... PS: Hvis jeg da instalere xp på to forskjellige partisjoner? Vil valget om hvilken partisjon jeg vil boote fra, komme automatisk opp i oppstarten? Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 (endret) Men begge partisjonene er jo like tilgjengelig i Min Datamaskin forde... under andre operativsystemer regnes dette som en fordel .. heh edit: kan du ikke bare si at du vil skjule partisjoner, om det er det du mener? f.eks. http://www.ptdd.com/hide.htm Endret 25. oktober 2005 av dayslepr Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 1. november 2005 Forfatter Del Skrevet 1. november 2005 Har nå instalert Windows XP på 2 partisjoner, men hvordan får jeg boota opp det andre operativsystemet? Oppstarten er akkurat som før og jeg kommer rett inn på det gamle OSet. Partisjonen hvor jeg instalerte det nye Windows xp står der klar til bruk med alle filene inni, men hvordan får jeg den til å starte opp fra den partisjonen? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Den skal gjøre det selv, når du starter har du 20 sekunder på deg til å velge mellom "Microsoft Windows XP Proffesional" (eller Home?) og "Microsoft Windows XP Proffesional" (ditto) Du kan endre navn på disse på C:\boot.ini så du ikke går så lett surr i det Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Har nå fått det til takk skal du ha, men jeg finner ikke denne "boot.ini" fila. Jeg søkte etter filer som het dette, men fant ingen resultater annet enn en ukjent fil; "boot.ini backup" som lå plassert langt inne i windows. er det meningen jeg skal opprette denne filen? I så fall hvordan? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 den ligger på C:\BOOT.INI Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 boot.ini er en skjult fil så du ser den ikke med mindre du har satt at også systemfiler og skjulte filer skal vises. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Denne tråden er feilpostet, vi har en helt egen kategori for windows-relaterte spørsmål. Derfor flyttes tråden dit. Fremtidige feilposter kan resultere i stenging, så gjør deg kjent med alle deler av vårt forum . Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Er det mulig å dele harddisken i to partisjoner hvor da det er instalert windows xp på hver av partisjonene? Det er ikke bare mulig, det er uhyre nyttig og burde i grunnen gjøres av alle. En mengde kinkige situasjoner kan unngås dersom du har et alternativ under oppstarten. Skades den ene partisjonen (virus, uheldig sletting av filer) kan du i mange tilfeller reparere fra den andre. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 lol 2 xp versjoner.. nei.. har server 2003 liggende får hive det inn da... det er vel noe kjappere enn XP pro vil jeg tro Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 (endret) Takk skal dere ha Har som sagt fått alt oppe å gå nå, men det har oppstått en del problemer med den nye xp instalasjonen. Jeg bruker en selvprodusert recovery image fil fra norton ghost 2003 slik at jeg sparer mye tid når det gjelder å instalere viktige programmer. Jeg har da brukt denne recoveryen min og får da beskjed om at "windows instalerer ikke finnes" og at det kanskje skyldes at windows kjører i sikkerhetsmodus eller at windows installerer ikke er installert ordentlig. Jeg får derfor ikke installert noen programmer. Jeg løste problemet med å repare windows installasjonen, men hvis jeg da igjen skal installere service pack 1 eller 2 så fungerer ikke usb portene etter oppstart. Mulig det går ann å fikse disse problemene, men jeg har mine tvil på om at disse kan være de eneste problemene som er med denne instalasjonen. Nå er det jo sånn at den gamle c partisjonen her er en primær partisjon og den nye d partisjonen (hvor jeg har installert xp på nytt i) er en sekundær partisjon. Kan det være mulig at dette er grunnen til at jeg får problemer på den nye xp instalasjonen og ikke den gamle? Er det mulig å bytte om på disse, eller gjøre begge primære? Endret 6. november 2005 av Hektor123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå