Gå til innhold

Trådløst USB stick, hvilken?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har brukt Linux i en liten stund nå, men uten internett meste parten av tiden.

Kjører Ubuntu, og lurer på om det er noen Trådløse USB sticker som funker bra til denne distroen. Kravet er rett og slett at installasjonen er enkel, slik at en nybegynner som meg kan klare det.

Har en TopCom trådløs Usb stick fra før, men dessverre finner jeg ikke linux drivere til den på nettet. Trur ikke det finnes. (?)

Tilbake til saken. Det jeg har lyst på er en trådløs usb stick som er lett og få til å fungere med ubuntu. Helst ikke så veldig dyr, hadde vært fint om det hadde vært under 500 lappen, men kan i værste fall gå litt over. Har du tips?

Mvh Mads

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et Topcom SKYR@CER WIRELESS USB STICK 11, brukte zd1201 brikkesett. Fungerte veldig bra, kostet heller ikke mye (rundt 200,-). Driver følger med kernel 2.6.12+ (trenger ekstern firmware).

Info om driveren/kort:

http://linux-lc100020.sourceforge.net/

Ellers så *går* det jo ann å bruke pcmcia/pci...

Det *går* jo ann å anbefale noe da, kanskje noe trådstarter vil ha ;)

Endret av olear
Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt.

Fant ut at jeg hadde samme USB stick som deg, olear.

Så hvordan installerer jeg driverne?

Det første som slår meg er at jeg må laste ned driveren, deretter skrive;

"sudo dpkg -i navn_på_driver." Er dette rett eller feil? Hvis det er feil, hvordan gjør jeg det da?

Som sagt i første post, er nybegynner, så ikke slakt meg pga disse (dumme?) spørsmålene.

Mvh Mads

Lenke til kommentar
Takk for svarene så langt.

Fant ut at jeg hadde samme USB stick som deg, olear.

Så hvordan installerer jeg driverne?

Det første som slår meg er at jeg må laste ned driveren, deretter skrive;

"sudo dpkg -i navn_på_driver." Er dette rett eller feil? Hvis det er feil, hvordan gjør jeg det da?

Hvilken kernel har du?

Hvis du har kernel 2.6.12 (finnes også på noen 2.6.11) eller nyere så følger driveren med i kernelen.

Hvis du ikke har en så ny kernel så må du laste ned kildekoden og firmware til kortet. Pakk ut kildekoden og kjør make && make install. Hvor du putter firmware husker jeg ikke, tror det /lib/firmware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...