Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å sette opp stort LAN 100stk

Anbefalte innlegg

Hei jeg driver å ser på å sette opp ett stort LAN her i bygda

Hadde planlagt:

5x24port 10/100mbit med 2gibit upplink (20 brukere pr stk)

1x16port gbit switch som "backbone" (bruker 10 porter, uppinken fra switchene)

Skal jeg bruke en spesiell nettverkskabel på gbit nettet?

Kan det være kjekt med en ekstra switch eller holder nye switcher søndag-fredag med mye stress?

Hvilke switcher anbefaler dere?

Fordel med managed switch?

DET ER IKKE INTERNETT MED I DISSE PLANENE.

Holder dette bra?

5x

http://www.psdata.no/ps.asp?it=106924 a kr 2745 = 13725 kr

1x

smc

a kr 1740

totalt 15465kr :cry:

Får vel sikkert litt avslag hos ps data.

Men holder det att 24 porterene er administrerbare eller bør "backbone"være det og?

Med administrerbar, kan jeg sette fast ip? og er dette og anbefale?

Kom gjerne med andre forslag til switcher.

Ram i switch er det bra?

Er det noe spesielt jeg skal se etter i en switch?

Hvordan styrer man managed switch? kom gjerne med guider :w00t:

Endret av Ducklink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke anbefalt noe av de produktene du har valgt.

Dlink er ikke noe å stole på når det gjelder stor overbelastning. SMC til backbone som ikke har managed er ganske dumt. Backbone skal alltid ha management.

Ved kjøp av Bordswitcher ville jeg anbefalt 3com, linksys eller HP. Bordswitcher burde også ha managed for å ha mer oversikt over nettverket.

Jeg anbefaler at du kjøper HP procurve 2626 selvom det koster noe par hundrelapper ekstra.

Ved kjøp av Backbone så ville jeg satset på noe ordentlig utstyr enn SMC. Her kan jeg anbefale Cisco, HP og linksys.

Uplink portene på switcher kan man bruke vanlige krysset tp kabler CAT6 eller CAT6.

PS: Har du ikke råd til management til alle switcher burde du prioritere Backbone.

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar

til den prisen du får dem di dlinken kan du får 24porter gbit(alle porter) med litt "administrerbar".

og den smc kommer til og ta kvelden under landet, hvis du har full load fra alle switchene.

vi testa nesten den samme smc modelen og den klarer ikke mer enn ca 120-130mbit. til alle andre porter. det var lan med 120stk. vi bytta den ut med en foundry 10/100mbit ms gikk fra 40-50ms til 2-3ms. jeg vil tippe den er max 1gbit totalt i den ræv smc switchen.

edit: glemte og si at hvis du skal kjøre trunk så kan det fort bli knot.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
Hva er trunk? :hmm: 

Kan ikke finne administrerbare 24 porter med gb upplink :(  No

Fant heller ikke GB switch managed, noen som har noen linker?

Edit:

Er dette noe å satse på Linksys

5062738[/snapback]

Edit2: Har eg skjønt trunkin riktig hvis 7 port trunking er att kun 7 porter slipper igjennom samtidig?

Lenke til kommentar
:blush:  Har blingset veldig på prisguide tidligere :blush:

FORSLAG 2

5x 3com

a kr 2300 =11500kr

BACKBONE

1xlinksys

a kr 4100

Totalt 15600kr

5063007[/snapback]

Det forslaget der er ganske bra

Dei bordswitchen der er iallefall bra til prisen. 3Com levere altid bra varer. Dei er ikke programerbare, men det trenger du ikke på bordswitchene, det kan du kun trenger på backbone i store nettverk.

Så det nettverket der er ikke så stort at du må ha ein programerbar switch som backbone heller. Så det kan vere like lurt å bruke pengen på ein bedre enkel 1000mbits swtich som bacbone, enn å bruke det på ein middelgod som er programerbar.

Det kan vere å anbefale å kjøpe ein brukbar enkel 3Com gbit switch som backbone, om det ikke blir alt for dyrt

Som ein forklarte oppenfor her, det er bedre å ha bra 100mbits også enn dårlig 1000mbits.

Lenke til kommentar

den 3com med managed der er en ganske bra switch. men den koster en del mer enn den uten managed da.. og du klarer deg fint uten det på bord switchen.

om du skal ha managed bordswitcher så bør du har backbone i samme merker, slik at du kan manage alle ifra samme konsoll.

men uansett så er det backbone switchen som er den viktige delen, det er mer for seg at det er manage på den enn bordswitchene.

den RubyTech switchen anbefaler deg å holde deg borte ifra, ikke kjøp nettverksutstyr av slike ukjente merker

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...