Gå til innhold

Fra Athlon 1250 til Athlon XP 3000+

foksen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny maskin neste år - må derfor oppgradere gamlePc-en mens jeg venter på bedre tider. Sisoft Sandra sier at jeg kan oppgradere til 3000+. Skal jeg bare erstatte nåværende CPU med en ny Athlon XP 3000+ eller er det dumt/umulig? Takknemlig for råd.

Har: MSI MS-6380E hovedkort, 256 mb ddr minne, 128 mb grafikk-kort og det andre vanlige.

Takk for eventuelle svar! Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil selvfølgelig merke hastighetsforskjell på 1250 Mhz og en CPU med rating på 3000+, men du vil nok merke større forskjell dersom du investerer i minne istedet. 256MB er ganske lite på en maskin idag, og dersom du går opp til 512MB tilsammen, vil du merke en enorm forskjell. Med 1024MB vil du faktisk nesten ha en "ny" maskin. :)

Så, jeg anbefaler deg.. tja.. en brikke på 512MB jeg (fordi 1024 koster, og en såpass gammel maskin vil neppe brukes så altfor lenge til). Men husk at den må være så lik den du allerede har som bare mulig. Installer Lavalys Everest Home Edition, og finn ut CAS-latency på minnet ditt, og finn en lik brikke på 512MB.

Dersom CAS-latency ikke er lik, KAN du får problemer med ustabil maskin etterpå.

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Tenkte at siden det bare er 256 MB DDR-SDram i maskinen er det kanskje lurere å kjøpe en prosessor som er "brukandes" senere i en annen maskin. Er ikke DDR-SDram en "gammel type" ram også da eller tar jeg feil? Hvis jeg skal kjøpe mere ram til denne maskinen vil jeg helst at den skal kunne brukes i neste nye maskinen jeg kjøper og ikke være utgått på dato. Det har vel noe med hz å gjøre på nyere ram? Prosessoren + litt ram er kanskje det lureste? Takker for flere tips og innspill!

Kjell

Lenke til kommentar

DDR-SDRAM brukes fortsatt på AMD plattformen mens Intel delvis har gått over til DDR2 (eller har de gått over HELT?). Jeg ville lagt inn et lite program med navn cpu-z (google.com) og sjekka klokkefrekvensen og timings (feks kjører mine brikker på 200(400ddr) 2-2-2-5). Så finner du en brikke eller to med ca lik frekvens og timings, ville anbefale deg 1gb når du først er i gang, gjerne av et billig merke.

1250mhz er ikke helt ubrukelig enda, kanskje du kan slenge inn en billig sempron eller liknende også. Siden du har DDR ram er maskinen din fortsatt brukenes til en del spill osv. Så sparer du masse penger og kjøper et monster til neste år :p

Lenke til kommentar
Jeg glemte hvor billige Sempron-CPUer er for tida, så det i kombinasjon med godt med minne hadde kanskje vært det beste ja.  :) Får jo Semproner til under 500,-.

5056805[/snapback]

Takk for det! Blir vel det enkleste akkurat nå - kjøper en brukt Athlon prosessor på Bruktmarkedet og ser hva som skjer da. Må vel ta noen sjangser her i livet? Når det gjelder ram ahr jeg ikke lyst å blande de gamle brikkene jeg har med noen nye. Hvis jeg ikke blir fornøyd med maskinen etter prosessorbytte kjøper jeg heller 1 gB med ny ram som jeg kan bruke på en ny maskin neste år. Så var det å tråle bruktmarkedene for å finne en brukt prosessor med påmontert vifte. Ikke mindre enn 2600+ hadde jeg tenkt. Takk for hjelpen så langt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...