glennen Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 automatkassa på min 2ldohc 90mod fusker. ved akselerering fra stillestående gearer den ikke opp fra 1gear, jeg må av gassen til turtallet er i bunn og så lure gassen sakte ned igjen. da gearer den opp, men vanlighvis rett til 3gear. ligger jeg i 3 gear og lav fart, og trykker på litt, så går den rett i 1, spesielt på vei opp bakker. reversen trenger også godt med gass før den kopler inn... har sjekket oljenivå og det ser bra ut, fikk tips om at det kunne være lite olje på "converteren" men hva er det og hvordan sjekker jeg oljenivå? hvis noen har peiling på hvor problemet ligger mottas tips med stor takk. bilen har forøvrig gått 180k, men er meget hel og godt holdt, så tror ikke gearkassa er straffet ihjel, men det er jo ford, så den er kanskje klar for å bli skiftet? Lenke til kommentar
eab Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Det er ikke bare bare å peile olje på slike automatkasser 1, Kassa skal være driftsvarm (kjør deg en tur) 2, dra på brekket, og hold inn bremsen 3, flytt girspaken opp til P, og dra den gjennom hvert eneste girvalg 2-3-4 ganger. Til slutt ender du opp i P igjen. 4, opp med panser og peil olja Slik er iallefall framgangsmåten i haynesboka for å sjekke olje på A4LD automatene i scorpio/sierra. Ut fra det jeg selv har erfart med ford-automater høres det rett og slett ut som det er lite olje. Bilen jeg kjørte hoppa ut av revers, girte bare på høyt turtall og slura ekstremt mye Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Ut fra det du beskriver høres det ut som at systemtrykket i kassa er for lavt. Dermed registrerer den høyere motorbelastning enn det faktisk er. Det resulterer i at den vil trekke mye turtall før giring, om i det heletatt giring opp, og veldig lett nedgiring ved litt belastning. Du kan selvfølgelig bytte olje og filter på kassa og se, men mer enn det ville ikke jeg brukt på den. Bytt kasse, det er mitt råd. Lenke til kommentar
glennen Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 vel, forrige eier hadde netopp skylt gjennom 15l olje og puttet på ny olje på gearkassa. har og brukt fremgangsmåte som beskrevet ovenfor når jeg peila olje... men det så heller ut som om det kunne være litt mye olje, kan det ha noe å si? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 For mye kanskje, men ikke litt for mye. Det jeg nå lurer på er HVORFOR "forrige eier hadde netopp skylt gjennom 15l olje og puttet på ny olje på gearkassa" ? Jeg holder kanskje en knapp på at han har vært litt plaga med kassa. Lenke til kommentar
glennen Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2005 selfølgelig var han det... kassa var slik når jeg kjøpte bilen! men det er jo faktisk ikke det som er spørsmålet her...!? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Slapp av da, jeg bare resonerer rundt om oljenivå kan vær problemet ditt. Lykke til Lenke til kommentar
Derbi-driver Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 klart det er dumt med for mye olje, sjekk hvor mye olje den trenger og sørg for at den har det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå