Gå til innhold

Prøvde å oppdatere BIOS for første gang...auda? :/

xm8

Anbefalte innlegg

Jeg har et 2 år gammelt Asus P4P800 Deluxe HK som jeg tenkte jeg skulle prøve å oppdatere biosen på idag. Lastet ned nyeste versjon av Asus Update ettersom jeg aldrig har oppdatert en bios før og denne metoden hørest ganske enkel ut for en newb som meg.

Vel, startet programmet og sjekket min bios versjon som viste seg å være 1010.

Valgte "Oppdater fra internett" og versjon 1016. AsusUpdate lastet ned biosen og innstallerte den tilsynelatende prikkfritt, dernest fikk jeg en beskjed om og restarte, trykte ja.

Omstart: Der dukker det opp en beskjed: "CMOS Checksum Bad" hvorpå jeg valgte "Load default values" og kommer tilbake til Windows. Starter AsusUpdate og ser at ver. 1016 er innstallert.

1. Hva er "CMOS Checksum Bad" ? og 2. Har jeg greid og rote det skikkelig til for meg nå da? Bør jeg rope HJELP!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe farlig at den meldingen kommer som Zink skriver. Det du kan gjøre er å gå inn i BIOS ved å trykke F1 eller ctrl+esc eller hva det måtte være for å komme inn i BIOS og trykke "Load Optimized Defaults". Da kommer ikke denne meldingen opp igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Checksummen som det refereres til her er bare en teknikk for å sjekke om data har blitt endret. Vil tro det er data i CMOS denne checksummen er for. Har hatt samme problemet ved resetting av CMOS :)

Edit: Ser nå at det er CMOS feilmeldinga sier, ikke BIOS :p Skal gå å legge meg snart tror jeg..

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...